Gå til innhold
Arkivverket

Hjelp til tyding av vielse 1765 i Herefos, Hommedal, AA

Berit Knudsen
 Del

Recommended Posts

Eg prøver, så kan sikkert andre fylla ut/retta:

Sven Joensen Liene af Mørkland Sogn og Joron Tellejs Datter Heijgrefos efter Kongl Kopensation for Slægtskab da de var Søskind Barn og Kongl ....? Brev med S...?. Peder Joensen Liene og Peder Tellejs ...? Cop. d 14 Oct.

Dei to siste linjene er ei tilføying? datert 29. aug. 1769, med tre underskrifter, eg klarer ikkje å tyde dette godt nok til å sjå kva samanheng (om noen) det har med det over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser det omtrent slik Richard Johan gjør:

Sven Joensen Liene af Mørkland Sogn og Joron Tellejs Datter Heijgrefos efter Kongl. Dispensation for Slægtskab da de var Søskende Barn og Kongl. Vielse Brev med Forlov. Peder Joensen Liene og Peder Tellejs. Stie (?) Cop. d 14 Oct.

Efter Hr. Biskop D. Tidemans befaling efterseet d 29 Aug. 1769. Hans Speilberg, Jens Pharo, A. Biørnss.

Om den siste linjen har noe med ovenstående vielse å gjøre, er usikkert.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svarene Richard og Else.

At de var søskenbarn visste jeg ikke. Kanskje det da blir letter å finne foreldre deres.

Stie er riktig, en gård i Heirefoss i AA, og Mørkland = Mykland.

Jeg var også usikker på den siste linja, men de ble gift i 1765 så da ser jeg bort fra den.

Endret av Berit Knudsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.