Gå til innhold
Arkivverket

Røros/ST: Jørgen Olsen, f. ca. 1801, til Trondenes/TR

Johan I. Borgos
 Del

Recommended Posts

I Holte/Jensens "Folk og slekt i gamle Trondenes" nevnes på side 91 i slektsdelen Jørgen Olsen, f. ca. 1801 i Røros. Han var gift to ganger, i 1824 m/Ellen Katrine Hartviksdtr, og ca. 1836 m/Anne Sofie Andreasdtr. Har noen register over Røros-bøkene og kan slå opp der? Jeg antar han er "en laus tråd" i slektshistoria på Røros, det kunne være moro "å knytte tråden opp".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Ann-Mary, for en gangs skyld har Holte Bjørkenes og Jensen oversett noe. Jørgen er altså født i Trondenes, men faren - Ole Henriksen - er han fra Røros?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ole Henriksen

Male Abt 1763 - 

Personal Information    |    Event Map    |    All

• Name Ole Henriksen 
    Born Abt 1763  Røros, Sør-Trøndelag Find all individuals with events at this location 
    Gender Male 
    Person ID I91906  IEA
    Last Modified 30 Jun 2018 

Family Anne Ellingsdatter,   b. Abt 1772 
    Married 26 Dec 1796  Trondenes, Troms Find all individuals with events at this location 
    Children 
      1. Jørgen Olsen,   b. 1802, Bjarkøy, Troms Find all individuals with events at this location,   d. 1873, Boltåsen, Skånland, Troms Find all individuals with events at this location  (Age 71 years)
      2. Søren Olsen,   b. 1804
      3. Jakobina Olsdatter,   b. 1806, Dypingen, Bjarkøy, Troms Find all individuals with events at this location
      4. Elisabeth Olsdatter,   b. 1810,   d. 1810  (Age 0 years)
      5. Ole Andreas Olsen,   b. 1812, Dypingen, Bjarkøy, Troms Find all individuals with events at this location
    Last Modified 30 Jun 2018 23:39:07 
    Family ID F21156  Group Sheet  |  Family Chart

https://vestraat.net/TNG/getperson.php?personID=I91906&tree=IEA

Vielsen 26 des 1796.

Troms fylke, Trondenes i Trondenes, Ministerialbok nr. 3 (1783-1803), Viede 1794-1796, Side 402-403
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070601640318

Kandidat?

Døpte Røros 1727-1766
  År Døypt Namn Ekte/uekte Kjønn Far førenamn Far etternamn Mor etternamn Mor etternamn Heimedøypt Merknad2 Kyrkjebok
1763 020763 Ole E M Henric Myrmoe       K: Søn. Mor introdus. 020763. 3 for Røros

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=1640daap&gardpostnr=3610&merk=3610#ovre

Felt 3.

Hedmark, Sør-Trøndelag fylke, Røros i Røros, Ministerialbok nr. 681A03 (1727-1766), Fødte og døpte 1763, Side 119
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070907660266

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kandidaten er avgjort interessant, takk og takk! Men hvilket bind av Rørosbøkene skal jeg plukke fram fra hylla?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utdrag fra et av innleggene:

"Ole Henriksen født i Røros 1763, far: Henrik Olsen Myrmo. Hans mor var Lisbet Andersdatter Scot, skiftet etter henne i 1778. Skiftet etter Lisbet Andersdatters mor Lisbet Halvorsdatter var noen år senere. 

Rørosboka 3 side 337 under Myrmoen: Ole Henriksen kom som voksen til Senja, til gården østnes i Sand, hvorfra han kvitterte for mottatt morsarv i 1791"

http://www.disnorge.no/slektsforum/viewtopic.php?p=589296

----

Med forbehold!

Ole Henriksen Myrmoen icn_world.gif?1374096962

Kjønn: Mann
Født: 1763 
Myrmoen, Brekken, Aursund
Nærmeste familie:

Sønn av Henrik Olsen Myrmoen og Lisbet Andersdatter Ryen 
Bror av Anders Henriksen Myrmoen; Anne Catharina Henriksdatter Myrmoen og Jørgen Henriksen Myrmoen 

Lagt til av: Kåre Tørres 6. mars 2014
Administrert av: Kåre Tørres

https://www.geni.com/people/Ole-Myrmoen/6000000025145564153?through=6000000025023745128

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Navn som Skott og Ryen pluss en fadder fra Funnesdalen - det lukter Brekken. Jeg begynner der. Takk for hjelpa!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemte. På side 336 til 338 i bind 3 av Røros-bøkene er Myrmo-slekta omtalt, heilt opp til nåtida. Godt at det ennå finnes bøker ...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Astrid. Ole bodde i Senja len, ikke på øya Senja. Han hadde en gård i Boltåsen, like øst for Evenes flyplass. Jeg skal holde foredrag på et slektsstevne, der Jørgen Olsen (sønn av Ole) er blant forfedrene, og tar denne godbiten til slutt. Myrmoen er tett ved mine egne røtter der ...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, dette var interessant! En svensk gryte med høye føtter, det har jeg aldri vært borti i Nord-Norge. Flere bøker, ser jeg, lesekyndige folk, altså. Begynner å ane hvorfor Ole Henriksen blei en solid bonde i Boltåsen i ei vanskelig tid. Har slekta til Lisbet noe med Skottgården å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du verden, Per! Sist jeg var i Brekken, overnatta jeg i Skottgården. Sjøl stammer jeg fra Christen Jørgensen Borgos, han er min tippoldefar.

Endret av Johan I. Borgos
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Astrid! Et lite oppdrag på et slektsstevne fører visst til at jeg må granske Røros/Glåmos/Brekken-slekta mi igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Per Morset skrev:

Jeg har forresten hatt mye nytte av bøkene dine i arbeidet med mine barnebarns aner i Nord-Norge

Per: Send meg en mail, kanskje jeg har mer på harddisken: jb@nndata.no

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 år senere...

Ole Henriksen er min mors tipp oldefar. Hun er født på gården i Boltåsen nedre gnr.23 brn.22 og bodde der til hun reiste sørover til Helgeland og giftet seg med min far.

Sven Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider