Gå til innhold
Arkivverket

Johannes Olsen og Live Ellefsdatter Snarum, Modum

helen johanne berget
 Del

Recommended Posts

Hei.

jeg leiter etter barna til Johannes Olsen f.1671 død 1731 g.1690 m. Live Ellefsdatter f. 1660 død 1740 Hennes 2. ekteskap

Hun er datter av Ellef Bjørnsen Rund i Krødsherad..Barn: 1 Jon Johannesen f.1691 g.29.12.1732 m. Karen Ellevsdatter.

2. Ole Johannesen g. 16.02.1735 m. Kirsten Olsdatter Ulen  3. Boel Johannesdatter ? g.m. Ole Knudsen  hans 2. ekteskap Skifte 1762

4 Anne Johannesdatter    9 Thore Johannesdatter f. 1706  Jeg har leitet i skite etter Johannes 1732 og etter Live 1742

Har sett i fødte om det passer med faddrene og døde og begravde uten at jeg kan koble det til Johannens og Live. Det var visst et innviklet skifte

ble det opplyst i bygdebøkene i Modum. Er det noen som har opplysninger om dette.

For endel år siden tror jeg det var nevn alle barna til Johannes og Live under arveoppgjøret, men jeg kan jo ta feil.

Jeg gir nok opp viss det ikke blir noen resultat av mitt spørsmål!

vennlig hilsen Helen Johanne Berget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Buskerud fylke, Eiker, Modum og Sigdal, Skiftekort (1676-1828), Skifteprotokollside, Side 475

Skifte 1.jpg

Skifte 2.jpg

Endret av Grethe Flood
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Takk til begge som varte meg om Johannes Olsen og Live Ellefsdatter.

Fra hennes første ekteskap med Thor Knudsen har jeg deres 9 barn. Hennes ekteskap med Johannes Olsen var det også 9 barn.

Hun er 80 år da hun døde 1940.

Så langt er jeg kommet fra 2. ekteskap: barn: Jon, Ole, Boel, Anne, Thore.

MVH. Helen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På skiftekortet står det bare to barn ved Johannes Olsens død i 1731: Jon og Tore. Hvor har du funnet de andre barna? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

De andre barna er funnet som faddre til andre barn av johannes Olsen og Live Ellefsdatter.

Jeg skal komme tilbake til dette senere. Det tar tid da jeg ikke har ført fadder.på min liste, og skifter som har familietilknytning.

MVH: Helen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎07‎.‎07‎.‎2018 den 17.53, Ann-Mary Engum skrev:

Hei.Anne - Mary.

Må rette opp alderen til Live Ellefsdatter.

Ellev Bjørnsen Rund i Krødsherad           f. 1628     død 1697      g.m.

Gonnor Knutsdatter fra Gulsvik               f. 1633     død 1697

Barn:

1 Bjørn                                                         f.1658      død 1732              g.1.g.m.

Eli Larsdatter.

1 Bjørn                                                         f.1658      død 1732              g.2.g.m.

MARIT Kittilsdatter

2 Live                                                          f.1660       død 1740             g.1.g.m

Thor Knutsen                                          f.1636       død før 1690   Skare i Sigdal

2 Live                                                          f.1660      død 1740              g.2.g.1690 m.

Johanne Olsen                                       f.1671      død 1731            Bøen Modum   Han var andtagelig sunnmann

3 Helge                                                       f.1662       død 1757            g.1.g.m.

Ragne Gunbjørnsdatter                                          død 10.06.1722              9 barn

3 Helge                                                       f.1662       død 1757             g.2.g.m.

Berthe Gulliksdatter                                                                                           9 barn

4 Guri                                                          f.1665        død 1706            g.m.

Erik Larsen Eidal

5 Barbro                                                     f.1668         død 1751           g.m.

Helge Olsen Vestre Ramstad

6 Mari                                                        f.1673

7 Reidulv                                                    f.1676          død 1746            g.1.g.m.

Hælge Bjørnsdatter                                                                           Sole i Eggedal

7   Reidulv                                                 f.1676           død 1746            g.2.g.m.

Boel Steinarsdatter                                                                         Omlia Sigdal.

8 Knut                                                       f.1781                                         g.m.

Gunhild Aslesdatter                                                                         Slevika Semmen Ådal.

Takk for tilbake melingen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.7.2018 den 22.10, Grethe Flood skrev:

Hei igjen Grethe.

Du lurte på hvordan jeg fant barna til Johannes Olsen og Live Ellevsdatter.

Jon Johannesen f. 1691 gift med Karen Ellevsdatter  han var oppført i skifte 1731.

Ole Johannesen    gift med Kristi Olsdatter Ulen er sønn av Johannes og Live 

se side 159 nr.15  Siver Olsen og Gonnor Thorsdatters barn Gunhild døpt 10.03.1735 i Snarum kirke

og nr. 16 Jon Johannesen og Karen Ellevsdatters barn Ellev døpt 10.03.1735 i Snarum Kirke.

Thore Johannesdatter f. 1706 g.1744 m.enkemann Christen Hansen.

Dette er en bekreftelse på noen av barna til Johannes og Live.

Vennlig hilsen Helen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.