Gå til innhold
Arkivverket

Tyding av pantebok 1855 Toten tingrett

Siri Bakken
 Del

Recommended Posts

Eg veit ikkje om halvgjort arbeid er verre enn ingenting; i så fall må du orsake. Er du ute etter ei nøyaktig avskrift, er dette innlegget ikkje til hjelp. Er det derimot nøkkelopplysningar du er ute etter, kan det eg greidde å tolke vere ein start. For det var ikkje så lett som eg trudde då eg først kikka på teksten. Men kanskje du er lokalkjent og med denne hjelpa frå meg greier lese dei mellomliggande orda?

Men det kan jo hende vi er heldige, og einkvan tar utfordringa og les det eg ikkje greidde lese.

Nr 46

Underskrievne Augustinus Balke som ved Skjøde av 24de November 1842, thinglsest samme Datum, …. af Gaardparten Borgen af skyld gammel 3 ½ pund, ny 2 ort 19 skilling, under nyt matr no. 210 i østre Thoten Thinglaug, skjøder og overdrager herved til Johannes Nielsen den under Navnet Nordli indhegnede Deel, som med Skyld … forretning af Dags Datum er befunden at udgjøre 1/30 Deel af hele Brugen og ham …. for ny skyld 2 skilling, for den mellem os omforenede Kjøbesummen 8 – otte – Speciedaler, hvorfor Kjøberen har aflagt Rigtighed, thi anføres bemeldte Eiendom Nordlid af skyld og Beliggenhed som meddelt og med  … og underliggende Rettigheder af hvad …. … kan, …. Johannes Nielsen og …

paa samme maade som Gaardparten Borgen mig er hjemlet og uden  … ar af mig og …

i nogen maade, hvorfore jeg er hans Hjemmelsmand efter Loven

Thingstedet  … den 24de November 1855 A Balke Til vitterlighed W. G... O.W. E... 

Endret av Knut Skorpen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser det slik (fremdeles noen spørsmålstegn...):

Underskrevne Augustinus Balke som ved Skjøde av 24de November 1842, thinglæst samme Datum, blandt Mere er bleven lovlig Eier af Gaardparten Borgen af skyld gammel 2 1/2 Lispund, ny 2 ort 19 skilling, under nyt matr no. 210 i østre Thotens Thinglaug, skjøder og overdrager herved til Johannes Nielsen den under Navnet Nordli indhegnede Deel, som ved Skyldsætningsforretning af Dags Datum er befunden at udgjøre 1/30 Deel af hele Borgen og som saaledes har ny skyld 2 Skilling, for den mellem os omforenede Kjøbesummen 8 – otte – Speciedaler, hvorfor Kjøberen har aflagt Rigtighed; thi ansees bemeldte Eiendom Nordlie af Skyld og Beliggenhed som meldt og med til og underliggende Rettigheder af hvad Navn nævnes kan, saaledes herefter som Johannes Nielsen og Arvingers tilhørende paa samme Maade som Gaardparten Borgen mig er hjemlet og uden Anke af mig og Arvinger i nogen Maade, hvorfor jeg er hans Hjemmelsmand efter Loven.
Thingstedet Dys..(?)  den 24de November 1855. A Balke. Til vitterlighed E. Gihle. O.W. Ereviig(?)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider