Gå til innhold
Arkivverket

Tyding av dåp. Barnefaren er Ole Jacobsen på Houg i Hakedalen. Født ?

Anita Bjørkmann
 Del

Recommended Posts

Jeg trenger litt hjelp til å tyde dåpen av barnet Anne født 11 desember 1817, døpt 26 desember 1817.

Hvem er hennes mor og hvor bodde de. Barnefaren er Ole Jacobsen som tjenestegjorde på Houg/Haug i Hakkedalen.

Ole Jacobsen er min tipp tippoldefar. Han fikk min tippoldemor Anne Olsdatter født 9 februar 1818.

I dåpen til min tippoldemor står det at det var farens 2 leiermål og morens 3 leiermål.

Moren til min tippoldemor var Anne Hansdatter på Mork i Hakkedalen. 

Om Ole står det at det var hans 2 bekjente leiermål men at han nektet å være dette barnets far. Denne merknaden står i dåpen til min tippoldemor.

Jeg ønsker bare å bekrefte at Ole er far til denne Anne født i 1817 også. Jeg vet ingenting mer om Ole. Ikke når han er født eller hvor.

Ser ut til at han var far til 2 døtre født med ca. 2 måneders mellomrom. Kanskje ikke rart han nektet å være faren til min tippoldemor.

Håper på litt hjelp fra dere flinke tydere her inne. 

På forhånd tusen takk.

Mvh Anita.

Dåpen til Anne født 11 desember 1817. nr. 6

https://www.digitalarkivet.no/kb20060208040357

Dåpen til min tippoldemor Anne født 9 februar 1818. nr. 10

https://www.digitalarkivet.no/kb20060208040358

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anita Bjørkmann skrev:

Jeg ønsker bare å bekrefte at Ole er far til denne Anne født i 1817 også.

Det lar seg nok ikke bekrefte, dessverre. Den Anne som ble født 11. desember, døde 30. samme måned. Moren, Gunnild Tronsdatter, døde på barselseng.

Både Anne Hansdatter og Gunnild Tronsdatter oppgir "Ole Jacobsen, tjenende/Tjenestedreng  paa Houg i Hakkedalen" som barnefar, men det er ikke noe bevis for at det er samme barnefar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar og hjelp, Else.

Det er ikke lett å bekrefte eller avkrefte farskapet den gang det ikke fantes dna å ta av barnefaren. Jeg får bare la det stoppe med Ole. Jeg får nok ikke bekreftet at han er min tipp tippoldefar. Håpet er jo at han er det. Hvis moren hadde blitt tatt i å lyve om farskapet ville hun kanskje risikere straff. Det var vel ganske strengt å lyve om det. Hun var jo ille ute i og med det var hennes 3 leiermål. Lurer på hva straffen var for det. Det er jo strengt å lyve om det i våre dager også men idag fins det jo måter å bevise farskapet på.

Mvh Anita.

Endret av Anita Bjørkmann
Lenke til kommentar
Del på andre sider