Gå til innhold
Arkivverket

Kommentar vielse 1828 Hovin, Telemark

Litta
 Del

Recommended Posts

I kommentarfeltet ved vielsen til Hans Kittelsen og Ragnhild Knudsdatter (høyre side, nederst) står det, slik jeg tyder det, at brudgommen fremviste en attest fra en sogneprest.

Men jeg skjønner ikke hvorfor. Han var ungkar, så det har ikke noe med et tidligere ekteskap å gjøre.

Jeg får ikke helt tak i hele teksten, så jeg vil sette pris på å få detaljene der. 

https://media.digitalarkivet.no/view/7949/85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje han hadde uekte barn, og måtte bevise at han ikke var bundet i noe forhold?

Har du funnet konfirmasjonen hans? Kanskje han var konfirmert "utabygds" og derfor måtte ha attest?

Endret av Trude Nilsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian Vs lov, 2-8 :Om Præsternis Embede med Egtefolk, Jordemodere og Barselqvinder

Art. 3

"De maa ingen i de forbudne Led, ej heller nogle ubekiente, som ej ere deris egne Sognefolk, trolove, eller vie tilsammen, førend de fremvise deris Skudsmaal fra den Stæd de komne ere, eller have trofaste Vidner og Forlovere, at de for anden Trolovelse og Egteskab ere fri; ..."

Han var - som Trude er inne på - utanbygds frå og då måtte han vise attest frå heimepresten om at han ikkje var trulova eller gift frå før, og

at det ikkje var andre ting i vegen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brudgommen foreviste Attest fra den forrettende Sognepræst til Hjerdal, Herr Provst Monrad, om at Intet hindrede hans Ægteskabs Forbindelse.-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Gunnar Sigdestad skrev:

Brudgommen foreviste Attest fra den forrettende Sognepræst til Hjerdal, Herr Provst Monrad, om at Intet hindrede hans Ægteskabs Forbindelse.-

Tusen takk, Gunnar. Flott å få det helt korrekt. Jeg hadde greid en god del, men noen detaljer kom på plass.

Jeg stusser vel litt over at man ikke ser det oftere, men antakelig praktiserte ikke alle prester det like konsekvent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Litta skrev:

Jeg stusser vel litt over at man ikke ser det oftere, men antakelig praktiserte ikke alle prester det like konsekvent.

Dei praktiserte nok krav om attest eller vitemål.

Men det var ingen reglar om at dei skulle føre inn dette i kyrkjeboka - så difor er det oftast ikkje gjort heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider