Gå til innhold
Arkivverket

Enkemand


Anita Richter-Johnsen
 Del

Recommended Posts

 

Jeg har ingen erfaring fra slike fora og er litt usikker på hvordan jeg kan forme en god problemstilling. Prøver:

 

Min tippoldefar Lars Olsen Farkvam (ulikeskrivemåter: Farquam, Farquamm, Farqvam, Farqvamm) f. Lars Olsen Skarsgaard (4. april, 1817 i Ål, Hallingdal) giftet seg i Hen kirke (Isfjorden i Rauma, Romsdalen) den 1. juni 1852 med Jørand/Jorond Torstensdatter Lægreid født 9. februar 1831 i Eidfjord, Hardanger. Oppført i Grytten i Grytten, Minesterialbok 544a04 (1818-1853). De får en datter sammen (Oline Olsdatter Skorgen - min oldemor) født samme år og døpt i samme kirke. 

 

Mine tippoldeforeldre og oldemor bosetter seg hos mine tipptippoldeforeldre på gården Farkvam. Hele familien til tippoldefar flyttet fra Hallingdal til Romsdal. 

 

Min tippoldemor dør 26. mai 1857. Vi tror og mener at det er sannsynliggjort at hun i Romsdalen tok/ fikk navnet Jørgine fordi Jørand/ Jorond ikke var et vanlig navn her og fordi min tippoldemor kaller sin førstefødte sønn for Jørgen og hun gir sin datter navnet Jørgine. Hun er av den grunn oppført som Jørgine Torstensdatter Farqvam i Gamle Veø kirkebok når hun dør. Det står i kirkeboken at jordfestelsen skjer 2. august 1857 ref. Minesterialbok for Veø prestegjeld (1846-1877). Ingen dødsårsak. Hun er da 26 år.

 

Tippoldefar, som da er enkemann gifter seg på nytt med enken på nabogården; Marit Sørensdatter Farkvam (1819 - 1909) den 18. april 1859, ref. minesterialbok for Veø prestegjeld (1846-1877). Det står anført i kirkeboken at lensmanden i ? utsteder en attest av 11/4 59 om at første ekteskap er heved ved dødsfald. 


Spørsmål: Er det vanlig at lensmannen skrev en slik attest når enkemenn/ enker giftet seg på nytt? Det er kanskje ikke uvanlig at ei ung gardskone dør uten at dødsårsak oppgis i kirkeboken eller andre kilder, eller at det tar lang tid fra dødsfall til jordfestelse?

 

Vil bare tilføye at:

Vi har søkt i arkivet i Trondheim etter lensmannens attest uten hell.

 

Vi kjenner lite til min tippoldemor, og min far alltid har trodd at Marit Sørensdatter var hans oldemor. Det er allikevel tydelig at min oldemor Oline (min fars farmor som var død før min far var født) godt visste at hun var født i Skorgen, og at hennes mor het Jørgine. Det har alltid vært "sagt" i min familien at mor til Oline kom fra "Lægreid" i Hardanger. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, anita.johnsen67@outlook.com skrev:

 

Jeg har ingen erfaring fra slike fora og er litt usikker på hvordan jeg kan forme en god problemstilling. Prøver:

 

Min tippoldefar Lars Olsen Farkvam (ulikeskrivemåter: Farquam, Farquamm, Farqvam, Farqvamm) f. Lars Olsen Skarsgaard (4. april, 1817 i Ål, Hallingdal) giftet seg i Hen kirke (Isfjorden i Rauma, Romsdalen) den 1. juni 1852 med Jørand/Jorond Torstensdatter Lægreid født 9. februar 1831 i Eidfjord, Hardanger. Oppført i Grytten i Grytten, Minesterialbok 544a04 (1818-1853). De får en datter sammen (Oline Olsdatter Skorgen - min oldemor) født samme år og døpt i samme kirke. 

 

Mine tippoldeforeldre og oldemor bosetter seg hos mine tipptippoldeforeldre på gården Farkvam. Hele familien til tippoldefar flyttet fra Hallingdal til Romsdal. 

 

Min tippoldemor dør 26. mai 1857. Vi tror og mener at det er sannsynliggjort at hun i Romsdalen tok/ fikk navnet Jørgine fordi Jørand/ Jorond ikke var et vanlig navn her og fordi min tippoldemor kaller sin førstefødte sønn for Jørgen og hun gir sin datter navnet Jørgine. Hun er av den grunn oppført som Jørgine Torstensdatter Farqvam i Gamle Veø kirkebok når hun dør. Det står i kirkeboken at jordfestelsen skjer 2. august 1857 ref. Minesterialbok for Veø prestegjeld (1846-1877). Ingen dødsårsak. Hun er da 26 år.

 

Tippoldefar, som da er enkemann gifter seg på nytt med enken på nabogården; Marit Sørensdatter Farkvam (1819 - 1909) den 18. april 1859, ref. minesterialbok for Veø prestegjeld (1846-1877). Det står anført i kirkeboken at lensmanden i ? utsteder en attest av 11/4 59 om at første ekteskap er heved ved dødsfald. 


Spørsmål: Er det vanlig at lensmannen skrev en slik attest når enkemenn/ enker giftet seg på nytt? Det er kanskje ikke uvanlig at ei ung gardskone dør uten at dødsårsak oppgis i kirkeboken eller andre kilder, eller at det tar lang tid fra dødsfall til jordfestelse?

 

Vil bare tilføye at:

Vi har søkt i arkivet i Trondheim etter lensmannens attest uten hell.

 

Vi kjenner lite til min tippoldemor, og min far alltid har trodd at Marit Sørensdatter var hans oldemor. Det er allikevel tydelig at min oldemor Oline (min fars farmor som var død før min far var født) godt visste at hun var født i Skorgen, og at hennes mor het Jørgine. Det har alltid vært "sagt" i min familien at mor til Oline kom fra "Lægreid" i Hardanger. 

 

 

 

Hei

 

Kanskje du kan endre visningsnavnet ditt  til fullt navn isteden for e-postadressen ? 🙂

 

https://www.digitalarkivet.no/content/change-display-name

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, anita.johnsen67@outlook.com skrev:

 

Jeg har ingen erfaring fra slike fora og er litt usikker på hvordan jeg kan forme en god problemstilling. Prøver:

 

Min tippoldefar Lars Olsen Farkvam (ulikeskrivemåter: Farquam, Farquamm, Farqvam, Farqvamm) f. Lars Olsen Skarsgaard (4. april, 1817 i Ål, Hallingdal) giftet seg i Hen kirke (Isfjorden i Rauma, Romsdalen) den 1. juni 1852 med Jørand/Jorond Torstensdatter Lægreid født 9. februar 1831 i Eidfjord, Hardanger. Oppført i Grytten i Grytten, Minesterialbok 544a04 (1818-1853). De får en datter sammen (Oline Olsdatter Skorgen - min oldemor) født samme år og døpt i samme kirke. 

 

Mine tippoldeforeldre og oldemor bosetter seg hos mine tipptippoldeforeldre på gården Farkvam. Hele familien til tippoldefar flyttet fra Hallingdal til Romsdal. 

 

Min tippoldemor dør 26. mai 1857. Vi tror og mener at det er sannsynliggjort at hun i Romsdalen tok/ fikk navnet Jørgine fordi Jørand/ Jorond ikke var et vanlig navn her og fordi min tippoldemor kaller sin førstefødte sønn for Jørgen og hun gir sin datter navnet Jørgine. Hun er av den grunn oppført som Jørgine Torstensdatter Farqvam i Gamle Veø kirkebok når hun dør. Det står i kirkeboken at jordfestelsen skjer 2. august 1857 ref. Minesterialbok for Veø prestegjeld (1846-1877). Ingen dødsårsak. Hun er da 26 år.

 

Tippoldefar, som da er enkemann gifter seg på nytt med enken på nabogården; Marit Sørensdatter Farkvam (1819 - 1909) den 18. april 1859, ref. minesterialbok for Veø prestegjeld (1846-1877). Det står anført i kirkeboken at lensmanden i ? utsteder en attest av 11/4 59 om at første ekteskap er heved ved dødsfald. 


Spørsmål: Er det vanlig at lensmannen skrev en slik attest når enkemenn/ enker giftet seg på nytt? Det er kanskje ikke uvanlig at ei ung gardskone dør uten at dødsårsak oppgis i kirkeboken eller andre kilder, eller at det tar lang tid fra dødsfall til jordfestelse?

 

Vil bare tilføye at:

Vi har søkt i arkivet i Trondheim etter lensmannens attest uten hell.

 

Vi kjenner lite til min tippoldemor, og min far alltid har trodd at Marit Sørensdatter var hans oldemor. Det er allikevel tydelig at min oldemor Oline (min fars farmor som var død før min far var født) godt visste at hun var født i Skorgen, og at hennes mor het Jørgine. Det har alltid vært "sagt" i min familien at mor til Oline kom fra "Lægreid" i Hardanger. 

 

 

Man måtte ha attest hvis ektefellen var død, og man skulle gifte seg på nytt.

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, anita.johnsen67@outlook.com skrev:

 

Jeg har ingen erfaring fra slike fora og er litt usikker på hvordan jeg kan forme en god problemstilling. Prøver:

 

Min tippoldefar Lars Olsen Farkvam (ulikeskrivemåter: Farquam, Farquamm, Farqvam, Farqvamm) f. Lars Olsen Skarsgaard (4. april, 1817 i Ål, Hallingdal) giftet seg i Hen kirke (Isfjorden i Rauma, Romsdalen) den 1. juni 1852 med Jørand/Jorond Torstensdatter Lægreid født 9. februar 1831 i Eidfjord, Hardanger. Oppført i Grytten i Grytten, Minesterialbok 544a04 (1818-1853). De får en datter sammen (Oline Olsdatter Skorgen - min oldemor) født samme år og døpt i samme kirke. 

 

Mine tippoldeforeldre og oldemor bosetter seg hos mine tipptippoldeforeldre på gården Farkvam. Hele familien til tippoldefar flyttet fra Hallingdal til Romsdal. 

 

Min tippoldemor dør 26. mai 1857. Vi tror og mener at det er sannsynliggjort at hun i Romsdalen tok/ fikk navnet Jørgine fordi Jørand/ Jorond ikke var et vanlig navn her og fordi min tippoldemor kaller sin førstefødte sønn for Jørgen og hun gir sin datter navnet Jørgine. Hun er av den grunn oppført som Jørgine Torstensdatter Farqvam i Gamle Veø kirkebok når hun dør. Det står i kirkeboken at jordfestelsen skjer 2. august 1857 ref. Minesterialbok for Veø prestegjeld (1846-1877). Ingen dødsårsak. Hun er da 26 år.

 

Tippoldefar, som da er enkemann gifter seg på nytt med enken på nabogården; Marit Sørensdatter Farkvam (1819 - 1909) den 18. april 1859, ref. minesterialbok for Veø prestegjeld (1846-1877). Det står anført i kirkeboken at lensmanden i ? utsteder en attest av 11/4 59 om at første ekteskap er heved ved dødsfald. 


Spørsmål: Er det vanlig at lensmannen skrev en slik attest når enkemenn/ enker giftet seg på nytt? Det er kanskje ikke uvanlig at ei ung gardskone dør uten at dødsårsak oppgis i kirkeboken eller andre kilder, eller at det tar lang tid fra dødsfall til jordfestelse?

 

Vil bare tilføye at:

Vi har søkt i arkivet i Trondheim etter lensmannens attest uten hell.

 

Vi kjenner lite til min tippoldemor, og min far alltid har trodd at Marit Sørensdatter var hans oldemor. Det er allikevel tydelig at min oldemor Oline (min fars farmor som var død før min far var født) godt visste at hun var født i Skorgen, og at hennes mor het Jørgine. Det har alltid vært "sagt" i min familien at mor til Oline kom fra "Lægreid" i Hardanger. 

 

 

Du finner ikke attesten i arkivet.Den ble skrevet ut i forbindelse med brudgommen sin vielse. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, anita.johnsen67@outlook.com skrev:

Spørsmål: Er det vanlig at lensmannen skrev en slik attest når enkemenn/ enker giftet seg på nytt?

 

Skifteattest må ein vel ha den dag i dag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn for ordens skyld;

 

Telling 1865

  • Tellingsår: 1865
  • Kommune: Veøy
  • Kommunenummer: 1541
  • Navn på bosted: Farqvam

Antall personer registrert på bostedet: 10. Trykk på tidslinje.gif for å se på tidslinjen for personen.


  Navn Familie-stilling Sivil-stand Yrke Fødselsår Fødested Etnisitet
  Lars Olsen Husfader g Gaardbruger Selveier 1817 Aals Præstegjæld  
  Marit Sørensdatter hans Kone g   1819 Veø Præstegjæld  
  Søren Andreassen deres Søn ug   1848 Veø Præstegjæld  
  Oline Larsdatter deres Datter ug   1852 Veø Præstegjæld  
  Ane Larsdatter deres Datter ug   1859 Veø Præstegjæld  
  Anne Larsdatter deres Datter ug   1862 Veø Præstegjæld  
  Søren Olsen   g Føderaadsmand 1788 Veø Præstegjæld  
  Anne Jørgensdatter hans Kone g   1794 Veø Præstegjæld  
  Leva Thomasdatter   e Kaarkone 1791 Aals Præstegjæld  
  Sofie Olsdatter   ug Lægdlem 1784 Veø Præstegjæld

http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1865&knr=1541&kenr=004&bnr=0001&lnr=000

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folketellingen i 1865 stemmer ikke. Søren Andresen er Marit Sørensdatter Farkvams særkullsbarn og Oline er Lars Olsen Farkvams særkullsbarn. De har to felles barn: Ane og Anne. Underlig med denne folketellingen som har så mange feil. Her må man til kilden.

 

Jeg har ennå ikke sett at det står påførti kirkeboken at det foreligger dødsattest når en enkemann gifter seg. Heller ikke hos enker for den saks skyld. Jeg vet at det den gang ble gjort et skifte dersom det var verdier i boet, men dette var ikke vanlig (hvis jeg har skjønt det riktig).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, anita.johnsen67@outlook.com skrev:

Folketellingen i 1865 stemmer ikke. Søren Andresen er Marit Sørensdatter Farkvams særkullsbarn og Oline er Lars Olsen Farkvams særkullsbarn. De har to felles barn: Ane og Anne. Underlig med denne folketellingen som har så mange feil. Her må man til kilden.

 

Jeg har ennå ikke sett at det står påførti kirkeboken at det foreligger dødsattest når en enkemann gifter seg. Heller ikke hos enker for den saks skyld. Jeg vet at det den gang ble gjort et skifte dersom det var verdier i boet, men dette var ikke vanlig (hvis jeg har skjønt det riktig).

 

Det pleier å stå at skifteattest foreligger om enkemenn/enker gifter seg på nytt.

Det var et krav at attest måtte foreligge før man fikk inngå  nytt ekteskap.

 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplysninger i folketellinger bør vel alltid sjekkes mot originalkilden og kirkebøker!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konfirmasjonen til Oline Larsd  f 3/7-52.

Konfirmert  6 okt 1867.

Foreldre:

Gmd Lars Olsen-Jørand Thorstensd.

Nr 20

Møre og Romsdal fylke, Veøy, Rødven i Veøy, Ministerialbok nr. 547A05 (1846-1877), Konfirmerte 1867, Side 248
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070327650031
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner ingen skifteattest. Har vært i arkivet i Trondheim og fått hjelp av de flotte fagpersonene som jobber der. Fikk snakket med en av de som driver mye med slektsforskning der, og denne mente at det ikke var vanlig med en slik "dødsattest". Jeg har jobbet med mitt familietre og gjort uendelig mange søk, men aldri truffet på noe tilsvarende i kirkebøkene. Derfor mitt spørsmål.

 

Veø kirke var den gang en sentral kirke i Romsdal og hun døde sist i mai. Det er derfor lite sannsynlig at det var på grunn av vær, eller at jordpåkastelsen måtte vente på en farende prest, før jordpåkastelsen kunne gjennomføres. Kanskje presten var på reise? Hvem vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jørgine var fadder i 1853.

 

Person: Jørgine Torstensdr

PERMANENT ID: pd00000008651526 
Løpenr:
9
Rolle:
fadder
Fornavn:
Jørgine
Etternavn:
Torstensdr.
Kjønn:
k
Stilling/stand:
-
Bosted:
Farqvam
Fødselsdato:
-
Fødselsår:
-
Fødested:
-
Ekte/uekte:
-
Alder:
-
Gift:
-

Løpenr 1

Rolle:
barn
Navn:
Jørgina
Stilling/stand:
-
Fødselsår:
1853 (beregnet)
Fødested:
-
Bosted:
-

Løpenr 10

Rolle:
fadder
Navn:
Olina Sørensdr
Stilling/stand:
-
Fødselsår:
-
Fødested:
-
Bosted:
Farqvam

Løpenr 2

Rolle:
far
Navn:
Ole Olsen
Stilling/stand:
Ungkarl
Fødselsår:
-
Fødested:
-
Bosted:
Farqvamm

Løpenr 3

Rolle:
mor
Navn:
Gjertrud Sørensdr
Stilling/stand:
Pige
Fødselsår:
-
Fødested:
-
Bosted:
Farqvamm

Løpenr 4

Rolle:
fadder
Navn:
Søren O. Farqvam
Stilling/stand:
-
Fødselsår:
-
Fødested:
-
Bosted:
-

Løpenr 5

Rolle:
fadder
Navn:
Ole Olsen
Stilling/stand:
-
Fødselsår:
-
Fødested:
-
Bosted:
Farqvam

Løpenr 6

Rolle:
fadder
Navn:
Lars Ols.
Stilling/stand:
-
Fødselsår:
-
Fødested:
-
Bosted:
Farqvam

Løpenr 7

Rolle:
fadder
Navn:
Svend Olsen
Stilling/stand:
-
Fødselsår:
-
Fødested:
-
Bosted:
-

Løpenr 8

Rolle:
fadder
Navn:
Marit Sørensdr
Stilling/stand:
-
Fødselsår:
-
Fødested:
-
Bosted:
Farqvam

Løpenr 9

Rolle:
fadder
Navn:
Jørgine Torstensdr.
Stilling/stand:
-
Fødselsår:
-
Fødested:
-
Bosted:
Farqvam
Side:
25
Løpenr:
65
Stadfestet:
-
År:
1853
Introdusert:
-
Dåpsdato:
12-25
Sogn/kirke:
Veøy
Dåpssted:
-
Melding:
-
Merknader:
Begges 1ste Leiermaal.

Kildeinformasjon:

Ministerialbok for Veøy prestegjeld 1846-1877 (1541P)

Gå til kilde 

Fylke:
Møre og Romsdal
Kommune (1947):
Veøy
Geografisk område:
Veøy prgj.
Veøy sokn
Rødven sokn
Startår:
1846
Sluttår:
1877

Fødte og døpte:

1853-12-25

Sogn/kirke:
Veøy
Side:
25
Løpenr:
65
OPPBEVARINGSSTED

https://www.digitalarkivet.no/view/255/pd00000008651526

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Anita Richter-Johnsen skrev:

Jeg finner ingen skifteattest. Har vært i arkivet i Trondheim og fått hjelp av de flotte fagpersonene som jobber der. Fikk snakket med en av de som driver mye med slektsforskning der, og denne mente at det ikke var vanlig med en slik "dødsattest". Jeg har jobbet med mitt familietre og gjort uendelig mange søk, men aldri truffet på noe tilsvarende i kirkebøkene. Derfor mitt spørsmål.

 

Veø kirke var den gang en sentral kirke i Romsdal og hun døde sist i mai. Det er derfor lite sannsynlig at det var på grunn av vær, eller at jordpåkastelsen måtte vente på en farende prest, før jordpåkastelsen kunne gjennomføres. Kanskje presten var på reise? Hvem vet.

 

Leste du temaet jeg la inn  i # 10?

 

 

Du måtte/må ha skifteattest for å få gifte deg på nytt hvis ektefellen er død.

 

----

 

Dødsfallsprotokoll/Skifteprotokoll for Veøy er ikke tilgjengelig på DA,etter det jeg kan se.

 

----

 

Man kan be om å få opplyst hva som står i dødsfallsprotokollen.

https://www.arkivverket.no/tjenester/bestill-en-enkeltopplysning/skifte-og-dodsfallsopplysninger#!/form/0

 

 

 

Endret av Ann-Mary Engum
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt tips! Jeg skal bestille en slik "enkeltoplysning" i dødsfallsprotokollen for å se om det kan stå noe om hennes dødsfall - i Trondheim (arkivet).

 

Det var når jeg fant min oldemors konfirmasjon i kirkeboken at vår familie for første gang ble kjent med navnet til min tippoldemor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Oline ble vaksinert i 1859.

 

Vaksinerte i Veøy prestegjeld 1846-1877

Side Lp.nr. År Vaksinert Merknad
764 425 94 1859 03.10 Attesten foreviist S.I. den 7de Octbr 1859
  Rolle Førenamn Etternamn Kjønn Bustad Fødestad Alder
2290 vaksinert Oline Larsdatter k Farqvam Farqvam 1 fglass.gif
2291 far Lars Olsen m Farqvam    
2292 vaksinatør Stine Næsje

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=va15411846&gardpostnr=764&personpostnr=2290&merk=2290#ovre

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei Anita,

 

Jeg sniker inn en hilsen fra din femmenning her.

 

Lars Olsen Skarsgards søster Guro Olsdotter Skarsgard er min tippoldemor.  

 

Ta gjerne kontakt direkte på e-post isax.b56@gmail.com dersom du er interessert i å utveksle slektsinformasjon (det vil være på siden av emnet for denne forum-tråden).

 

Med vennlig hilsen

Bjørn Isachsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.