Gå til innhold
Arkivverket

Isak Martin Gustavsson, född i Sverige 1862, boende i Vardö, återuppstod från de döda

Ann-Sofie Hillerström
 Del

Recommended Posts

Hej!

En släkting till mig, Isak Martin Gustavsson, föddes i Tanums församling i Sverige 5:e mars1862.

Han var sjöman och försvann till sjöss och hans familj ansökte om att få honom dödförklarad 1927, vilket också skedde.

Det visar sig dock att han inte alls var död. 

20 maj 1890 får han en dotter, Helga Konstance i Vardö, Finnmark. Dottern dör 25 september 1890 men 6 juni 1891 gifter sig Isak Martin med dotterns mor, Marie Karoline Johannesen Rauso, född 1866 i Kemi, Finland.

Sedan hittar jag inte Isak Martin igen förrän i folketellingen 1900. Då är han frånskild och bor i Ankenes i Nordland. Han gifter sig i Ankenes 2 februari 1901 med Anna Emilie Fröseth, född 14 juli 1870.

De får tillsammans fyra barn: Petter Henning 22 februari 1901, Elsie Kristine 18 juni 1903, Gustav Adolf 22 februari 1905 och Ole 25 september 1907.

I folketellingen 1910 bor de i Vardö stad.

Är det någon som känner till något om familjen Gustavsson? Vad hände med Isak Martins första fru? Varför trodde hans släktingar i Sverige att han var död? Fick hans barn några ättlingar?

Tacksam för all hjälp!

Mvh

Ann-Sofie Hillerström

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avisa Finmarken, 1947

1947_Isak M Gustavsen.jpg

Id  Fnavn  Enavn  Fdt  Får  Ddt  Dår  Kj  Gnr  Gravsted Kommune Korr
3438033 Isak  Gustavsen  0503  1862  0311  1947  Vis  Vardø gamle Vardø Send korrigering

1947_Isak M Gustavsen_Grav.jpg

Endret av Egil Johannessen
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avisa Finmarken, 1951

1951_Anna Emilie Gustavsen.jpg

3438034 Anna  Gustavsen  1407  1870  0309  1951  Vis  Vardø gamle Vardø Send korrigering
Endret av Egil Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Ann-Sofie Hillerström skrev:

Petter Henning 22 februari 1901

3438482 Petter Henning  Gustavsen  2202  1901  1711  1979  Vis  Vardø gamle Vardø Send korrigering

1979_Petter H Gustavsen.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, vad mycket ny information ni har fått fram på kort tid. Det verkar ju som att det finns två barn till som jag inte visste om, Arthur och Ingeborg.

Tack så mycket!

Mvh

Ann-Sofie

Endret av Ann-Sofie Hillerström
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Ann-Sofie Hillerström skrev:

Gustav Adolf 22 februari 1905

http://www.disnorge.no/gravminner/bilde.php?id=3438490

Id  Fnavn  Enavn  Fdt  Får  Ddt  Dår  Kj  Gnr  Mtekst  Gravsted Kommune Korr
3438490 Gustav A.  Gustavsen  2202  1905  3110  1981  Takk for alt  Vis  Vardø gamle Vardø Send korrigering
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Ann-Sofie Hillerström skrev:

Hej!

En släkting till mig, Isak Martin Gustavsson, föddes i Tanums församling i Sverige 5:e mars1862.

Han var sjöman och försvann till sjöss och hans familj ansökte om att få honom dödförklarad 1927, vilket också skedde.

Det visar sig dock att han inte alls var död. 

20 maj 1890 får han en dotter, Helga Konstance i Vardö, Finnmark. Dottern dör 25 september 1890 men 6 juni 1891 gifter sig Isak Martin med dotterns mor, Marie Karoline Johannesen Rauso, född 1866 i Kemi, Finland.

Sedan hittar jag inte Isak Martin igen förrän i folketellingen 1900. Då är han frånskild och bor i Ankenes i Nordland. Han gifter sig i Ankenes 2 februari 1901 med Anna Emilie Fröseth, född 14 juli 1870.

De får tillsammans fyra barn: Petter Henning 22 februari 1901, Elsie Kristine 18 juni 1903, Gustav Adolf 22 februari 1905 och Ole 25 september 1907.

I folketellingen 1910 bor de i Vardö stad.

Är det någon som känner till något om familjen Gustavsson? Vad hände med Isak Martins första fru? Varför trodde hans släktingar i Sverige att han var död? Fick hans barn några ättlingar?

Tacksam för all hjälp!

Mvh

Ann-Sofie Hillerström

Vielsen var 3/2-1901(ikke 2 feb)

"Første ægteskab opphævet ved dom af 31/12-00.Att. Vardø sorenskr."

Nr 7

Nordland fylke, Ankenes i Ofoten, Ministerialbok nr. 866A05 (1901-1928), Viede 1901, Side 1
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb10051103222007

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ann-Mary, vad står det om Isak Martins första äktenskap, ute i högerkanten?

Står det att det upplöstes?

Mvh

Ann-Sofie Hillerström 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Ann-Sofie Hillerström skrev:

Ann-Mary, vad står det om Isak Martins första äktenskap, ute i högerkanten?

Står det att det upplöstes?

Mvh

Ann-Sofie Hillerström 

Ja,ekteskapet ble opphevet.

Se # 9.

Endret av Ann-Mary Engum
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Ann-Mary Engum skrev:

Ja,ekteskapet ble opphevet.

Se # 9.

Ann-Mary, jag förstår inte riktigt vad du menar med nr9.

Jag har tittat på rad nr 9 på länken du skickade men förstår inte riktigt vad jag skall titta efter.

Står det att första äktenskapet blev upphävt 31 dec 1900?

Finns det domböcker eller liknande där man skulle kunna hitta mer information om upphävandet eller hur skall jag gå tillväga för att hitta mer information om upphävandet?

Mvh

Ann-Sofie Hillerström 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Ann-Sofie Hillerström skrev:

Ann-Mary, jag förstår inte riktigt vad du menar med nr9.

Jag har tittat på rad nr 9 på länken du skickade men förstår inte riktigt vad jag skall titta efter.

Står det att första äktenskapet blev upphävt 31 dec 1900?

Finns det domböcker eller liknande där man skulle kunna hitta mer information om upphävandet eller hur skall jag gå tillväga för att hitta mer information om upphävandet?

Mvh

Ann-Sofie Hillerström 

Innlegg nr 9 i dette temaet ditt.

Der står det om anmerkningen ved vielsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, nu fattar jag 😂

Jag får skylla på att hjärnan fungerar dåligt nu när vi har det så varmt här i Sverige

Tack för all hjälp!

Mvh

Ann-Sofie Hillerström

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.