Gå til innhold
Arkivverket

Hjelp til tyding av skifte 28.06.1766 i Eikefjorden, Sunnfjord.

Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Det er skifte etter Marthe Ingvaldsdtr. i Eikefjorden i Kinn 28.06.1766. Skifte nr. 238, folio 469b

Jeg skulle gjerne hatt hjelp med å tyde arvingene, da jeg bare klarer å lese noe av det og er redd for å trekke feilaktige slutninger basert på hva jeg kan lese.

Det er ganske mange navn involvert ser jeg.

SAB, Sunnfjord Sorenskrivararkiv - IV Skifte, Ac, 1763-1772, s. 469b-470a
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk20081127610174

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Då har eg gjort eit forsøk:

1766 ?? 28 Juny blev paa Gaard Eigefiord udi Svanøe Sogn af Brantzøe Skibr (...) holdt lovlig Registration og Wurdering ?? den der afgangne qwinde Martha Ingwalds Daatter efterladenskab Til at lovlig paafølgende arwebytter mellom hendes arwinger, hwilke war

1 Sønne Sønn a Johannes Ingvaldsen 20 aar gamal med Curator Anders Olsen Frøyen. 
b Ingvald Ingvaldsen 14 aar gamal med formynder Elias Hansen Wallestad udi Kinds Sogn. 
c Truels Ingvaldsen 12 aar gamal med formynder Martin Trulsen (evt. Truesen) Sætterlien 
d Hans Ingvaldsen 6 aar gamal med formynder Axel Hougland i Svanøe Sogn. 
e Gregorius Ingvaldsen 3 aar gamal med formynder Jacob Larsen Qwalwigen i dito Sogn. 
f Sønnedaatteren Elen Ingwalsdaatter med forbenævnte formynder Jacob Larsen Qwalwigen 
g Signe Ingwalds Daatter med formynder Anders Larsen Frøyen 
h Synewe Ingwalds Daatter med nyss forbenævnte formynder. 
2 Sønnen Elias Hansen Wallestad. 
3 Sønne Daatter Elen Berentz Daatter med formynder Carsten Hofland(?) 
4a Sønne Sønn Giert Olsen 22 aar gamal med Curator Simon Sundhorwig 
b Anders Olsen 18 aar med nyss forbemælte Curator 
c Sønne Daatter Janiche Olsdaatter med formynder Elias Hanssen Wallestad 
5 Datter Dorthea Hans Daatter gift med Anders Frøyen 
6 Daatteren Elen Hans Daatter gift med Christian Andersen Borud(?) i Bergen. 

Boens(? formuer bestaaende udi følgende ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har alt funne fram eit skifte som må vere etter mor til Eli Berntsdtr. Kjerpeset, og før eg lukkar den fana kan eg likegodt lime inn lenka her:

Sogn og Fjordane fylke, Sunnfjord, Skifteprotokoll nr. A 6 (1752-1767), Skifteprotokollside, Side 416b-417a
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk20081126641104

Anno 1755 den 6te Oct (...) blev skifte holden(?) paa den gaard Hofland i Brantzø Skibbr. og Svanø Sogn efter afgt Gunj Andersdatter imellem Enchemanden Carsten Hansen paa den ene og den Sal. qwindes saawel med første som den igien levende mand Sammen aflede børn og arwinger neml:

1 Eli Berentzdatter 8 aar gl. 
2 Berethe Catina Carstensdatter, 1/2(?) aar og 
3 afgt Ingebor Castensdatter som omtrent 8 uger efter moderen døde(?) i hvis Stæd faderen formaaet efter Low at tage den arw som havde i den ??? tilfaldet, 

paa den anden side. Til formynder for Eli Berentzdatter blew an??? farbroderen Ingwald Hanss(?) Liset i Bremanger Sogn ??? og for Beretha(?) Catina Castensdatter blew faderen ??? Carsten Hanss.(?) Hofland.

Sidan farbroren heiter Ingvald Hansen skulle ein kunne slå fast ein gong for alle at Eli/Elen Berntsdtr. i dei to skifta er identiske. Guni Andersdtr. har nok gifta seg til Hovland etter at Bernt døydde. Det var vel også den adressa som var nemnd på Eli då ho og Søren Nordal/Kjerpeset gifta seg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelpen Torbjørn..

Da var jeg ikke langt unna med det jeg klarte å lese meg frem til.

Jeg har kommet frem til at Hans Hansen Eikefjord ca.1692-1750 og Marthe Ingvaldsdtr. ca. 1695 - 1766 hadde disse barna.

Ingvald døpt 23.09.1718- 1765, gift med Kirsten Trulsdtr.

Elias  døpt 09.05.1722 - 1773 gift første gang med Pernelle Samuelsdtr.i 1744 og som enkemann 30.07.1764 med Anna Erichsdtr. Hatlesætter. Bosted begge gangene Wallestad

Berent ca. 1723 - 1753 gift med Gunni/Guri Andersdtr.

Ole døpt 26.06.1725 - 1766 på Sunnhordvik gift Barbra Olsdtr. Endestad døpt  04.10.1716. Hun gift andre gang 18.07.1767 med Simon Olsson Nøttingnesset.

Dordi døpt 12.06.1717

Eli døpt 29.06.1732.

Der er noen Hans barn til i Eikefjorden, men dersom de hører til i samme familie må de ha dødd tidlig uten etterkommere.

Marie 1728, Lars 1730, Johannes 1734 og Maren 1736.

Endret av Rune Thorstensen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider