Gå til innhold
Arkivverket

LØST: Anna Katrine Lorentzdtr. Angell (født 1678), gift med krigskommissær og bergamtsassessor Jacob Hersleb (1664-1717) - når døde hun?

Marius Berg
 Del

Recommended Posts

[Jacob Hersleb] Hornemanns stamtavler over slektene Angell og Hammond oppgir at Anna Katrine Lorentzdatter Angell, datter av rådmann Lorentz Mortensen Angell og 2. hustru Abel Jespersdatter, var født i 1678 og døde i 1755. Hun ble ifølge samme kilde gift 1700 med Jacob Hersleb, bergamtsassessor og krigskommissær, født 1664 og død 1719.  Stamtavlene finnes i håndskrevne bind på Statsarkivet i Trondheim, og de finnes som avskrift av Jørn Skogø fra 2000. Denne er tilgjengelig på Trondheim folkebibliotek, men også som pdf.

Også Dahl: Embetsmenn i Midt-Norge 1660-1700, s. 34 gjengir disse årstallene, trolig er opplysningene hentet fra Hornemann.

Imidlertid ser jeg av Brodahl: Trøndersk personalhistorie. 1, s. 126 at "9/11 [1717] Krigs-Commiss. Hersleb, neds. i kirk. ved den store Gang.", noe som passer godt med at Ovenstad: Militærbiografier : den norske hærs officerer 1628-1814, bind 1, s. 454 har ham som avgått 5.11.1717. 

Etter å ha bladd litt videre i Brodahl finner jeg på s. 118: "27/5 [1712] Krigs. Commiss. Herslebs sal. Frue, neds. i Oluff Borchmans gravst. i kirk., forær. vokslys. Hans lidet barn smstds."

Kan dette være noen annen enn Anna Katrine Lorentzdtr. Angell, som Hornemann skal ha til å være død i 1755? 

Edit: For ordens skyld har jeg ikke funnet noe skifte etter ektefellene, ei heller finner jeg enken boende i Trondheim ved manntallet 1722, dersom hun nå skulle ha levd forbi 1712. Manntallet befinner seg i Vigerust (red.): Trondhjems borgerskap 1680-1730 : Utvalgte kilder, s. 68ff.

Endret av Marius Berg
Løst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her gikk det fort i svingene - ved innførselen til dåpen til parets siste barn Abel 5.4.1712 i Trondheim domkirke i Ministerialbok nr. 601A02 (1702-1714), s. 184 står det vitterlig at moren er "døed". Altså er det feil i Hornemann og feil i Dahl - og dermed ganske mange andre steder på internett.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.