Gå til innhold
Arkivverket

Jon Helgesen Schiørn og Marthe Olsdatter. Skedsmo/Gjerdrum. Hvor finner jeg deres vielse? Og deres sønn Hans sin dåp?

Kristin S. Aasen
 Del

Recommended Posts

Hei.

Jeg holder på med å bekrefte/avkrefte opplysninger i forbindelse med lokalhistoriewiki. Ifølge kilder kom Jon Helgesen Schiørn/Skiøren/Skjørn fra Tune og ble gift med Marthe Olsdatter. Helge Anundsen og Barbra Jonsdatter skal være foreldrene til Jon Helgesen ifølge kilder. Ole Sørum og Mari Tromdsdatter var foreldrene til Marthe Olsdatter ( døpt 24/10-1728 Gjerdrum). Jeg skriver fra IPad, så jeg vet ikke hvordan jeg legger lenker fra ipad.

Kan noen finne vielsen til Jon Helgesen og Marthe Olsdatter?

Jeg finner heller ikke dåpen til Jon og Marthes sønn, Hans, skal være født 1755 i Gjerdrum, gården Sørum ifølge 1801-telling Skedsmo/Skydsmo og begravelse Skedsmo, Tomt gård  3/1-1821. Kan noen hjelpe med å finne dåpen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Kristin S. Aasen skrev:

Hei.

Jeg holder på med å bekrefte/avkrefte opplysninger i forbindelse med lokalhistoriewiki. Ifølge kilder kom Jon Helgesen Schiørn/Skiøren/Skjørn fra Tune og ble gift med Marthe Olsdatter. Helge Anundsen og Barbra Jonsdatter skal være foreldrene til Jon Helgesen ifølge kilder. Ole Sørum og Mari Tromdsdatter var foreldrene til Marthe Olsdatter ( døpt 24/10-1728 Gjerdrum). Jeg skriver fra IPad, så jeg vet ikke hvordan jeg legger lenker fra ipad.

Kan noen finne vielsen til Jon Helgesen og Marthe Olsdatter?

Jeg finner heller ikke dåpen til Jon og Marthes sønn, Hans, skal være født 1755 i Gjerdrum, gården Sørum ifølge 1801-telling Skedsmo/Skydsmo og begravelse Skedsmo, Tomt gård  3/1-1821. Kan noen hjelpe med å finne dåpen? 

Jon Helgeson

mentioned in the record of Jon Helgeson and Martha Olsdr
Name Jon Helgeson
Spouse's Name Martha Olsdr
Event Date 03 Oct 1748
Event Place Ullensaker,Akershus,Norway

https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:NW73-2PG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

----

Birthe Johansen

Norway Baptisms, 1634-1927

christening:
10 August 1749
, GJERDRUM, AKERSHUS, NORWAY
residence:

Gjerdrum, Akershus, Norway
father:
Jon Helgisen
mother:
Marthe Olsdr

SAO, Gjerdrum prestekontor Kirkebøker, F/Fa/L0002: Ministerialbok nr. I 2, 1737-1797, s. 27
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061102020240

----

Hans /Jonsen Schiorn/

View Tree
Sex
Male
Birth
about 1755
,Skedsmo,Akh,Nor
Death
3 January 1821
Tomt,Skedsmo,Akh,Nor

PARENTS
Father
Jon /Helgesen Schiorn/ Gardbruker
Mother
Marthe /Olsdatter Sorum/
MARRIAGES (1)
Spouse
Maren /Olsdatter/
Marriage
23 June 1784
Stalsberg,Skedsmo,Akh,Nor

https://www.familysearch.org/ark:/61903/2:2:SPL8-WS9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for innleggene. Jon Helgesens sønn Hans Jonsen Schiørn var også kvartermester. Barnebarn til Jon Helgesen (Johan Hansen Schiørn) var militær (nevnes i Skedsmo bygdebok) og var bla på Ullensaker. Når jeg ikke fant i Gjerdrum, så skulle jeg også sett i Ullensaker. Lærer noe nytt:)

En ting, det er at det står i Gjerdrum bygdebok side (317) bind 1 av Birger Kirkeby at Jon Helgesen og Marthe Olsdatter ikke hadde barn. Noe som ikke kan stemme. Men jeg vet at det er skrevet ny bygdebok for Gjerdrum av en forfatter bosatt i Nittedal. Finner ikke den på bokhylla NB.no.

Kan noen ta en titt i den for meg og se hva som eventuelt er skrevet om Schiørn? F.eks. på gården Sørum. Ekteskap, barn osv. Marte Olsdatter var derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tom Christophersen har skrevet den siste bygdeboka om Gjerdrum, men den inneholder ikke gårdshistorie. Ingen hjelp å få der altså.

mvh Per Otto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kirkebys påstand om at de døde barnløse i 1795 ( Gjerdrum bd.1 side 324 hos meg) stemmer ikke med det Haavelmo skriver i Skedsmo bygdebok bd,2 side  262 hos meg)

Haavelmo nevner at Jon Helgesens kone Marte Olsdatter f. 1728 var datter til Ole Sørum og  Mari Trondsdatter. Jeg finner ikke dette paret i Gjerdrum bygdebok under Sørumgårdene i Gjerdrum. Hvor har Haavelmo denne opplysningen fra?. Det skulle gå an å finne opplysninger om Marte Olsdatter i kirkeboka for Gjerdrum???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for info om at den nye bygdeboka for Gjerdrum ikke inneholder gårdshistorien. Info om Marte Olsdatter i kirkeboka. Hun ble døpt 24/10-1728 Gjerdrum. Døde samme sted (begravet) 22/8-1794. Jon Helgesen døde (begravet) 27/11-1795 på Tomt, Skedsmo.  Det kan kanskje vise at Haavelmo skrev rett. 

Ser i bygdeboken Gjerdrum side 314 bind 2 at Jon Helgesen hadde/eide Nordre Sørum/Nordgarn Sørum 1755-1794. Bruker nr. 6. Så litt på kart, det er ca. 5 km fra Sørum i Gjerdrum til Kløfta. Ved dåpen av Hans i 1754 står det kvartermester Jon Kløften og Marthe Olsdatter.

Finner man noe om Ole Sørum og Mari Trondsdatter i bygdeboka Gjerdrum? Foreløpig har jeg ikke funnet noe om dem.

Endret av Kristin S. Aasen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står om kvartermester Jon Helgesen "Schiører" side 314 bind 2 Gjerdrum. Gården "Negarn". I Birthes dåp i 1749 bodde de på Kogstad. Leter ennå etter Ole Sørum og Mari Trondsdatter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg jobbet mye med hvor Marthe Olsdatter (kona til Jon Helgesen) kom fra. Jeg så i den skannede kirkeboken for Ullensaker vielsen 3/10-1748. Innlegg 2. Der står det at Marthe var ungpike fra Kløften. Dermed kikket jeg mer på Kløften i bygdeboka for Ullensaker hvor det blir henvist til Flindrum. Datter av Ole Hansen og Gunhild Hansen. Side 641 så står det at hun dro til Sørum i Gjerdrum. Jon Helgesen og Marthe Olsdatter bodde også på Kogstad i Gjerdrum (se side 314 bind 2) ved siden av gården Sørum.

Marthe finner man som konfirmert 16 år gml bosatt Kløften i Ullensaker år 1745.

Jeg og kanskje flere har blitt forvirret av feilen i bygdebok for  Skedsmo der Haavelmo skriver at Marthe f. 1728 var datter av Ole Sørum og Mari Trondsdatter. Man har nok også blitt forvirret av at Kirkeby skrev i Gjerdrum bygdebok at Jon Helgesen og Marthe Olsdatter var barnløse. Viser til innlegg nr. 7. Det stemmer ikke da paret fikk datteren Birthe året 1749 i Gjerdrum og min ane Hans i Ullensaker året 1755. I gamle dager hadde man ikke så god tilgang til kilder som vi har i dag. Da oppstod feil i gamle dager oftere. Siden Jon og Marthe bodde på Sørum i Gjerdrum i noen år., så var det kanskje lett å tro at hun var datter av Ole på gården Sørum. Ole (Ola) (Eriksen) på gården Sørum hadde kone som het Mari Toresen/Thoresen/Thorersdatter. Patronymikon ser ut til å være feiltolket til Trondsdatter etter min mening. Se dåp Marthe Olsdatter 1728 (1727)i Gjerdrum hvis interesse for det.

Er interessert i å få synspunkter på dette innlegget. Det vil være fint for da kan jeg melde riktig til en som skriver wiki om Schiørn på Tomt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.