Gå til innhold
Arkivverket

Hvem var Ole Andreas Olsen, født juni 1864 i Norge, død 5 mai 1926 i Bagdad, Florida.

Hans Gangstø
 Del

Recommended Posts

Peter Nilsen Hageness f. 1867 er sønn av Simon Nilsen. Det er antagelig mulig å finne etterkommere i US?

https://www.findagrave.com/memorial/70260032/peter-nilsen-hageness

Geni: https://www.geni.com/people/Simon-Hageness/6000000000653983646?through=6000000000654184156

Administrator av den kontoen ser ut til å være etterkommer etter Simon Nilsen Hageness. Han eller moren kandidat for DNA?

Det er forøvrig mye om etterslekten til Simon på Ancestry message boards og ellers på nett. Her er noe:

http://boards.rootsweb.com/localities.northam.canada.saskatchewan.saskatoon/1279.3.1/mb.ashx

Endret av Inger Karin Haarbye
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.findagrave.com/memorial/38995995/linda-marie-straley

The News Tribune (Tacoma, WA), December 2, 1974

Mrs. Linda Straley dies at 29

Mrs. Gordon L. (Linda Marie) Straley, daughter of retired Clover Part School District Supt. and Mrs. T. Olai Hageness, died Sunday.

She was 29. Death followed an extended illness.

Mrs. Straley resided at 4467 S. 172nd St., Seattle. She grew up in the Lakewood area and graduated from Clover Park High School.

In addition to her husband and parents, survivors include a daughter, Lisa, and a son, Richard, both of the home; a sister, Mrs. Thomas (Paulette) Swift of Long Beach, Calif.; three brothers, Donald N. of Gig Harbor, Daniel F. of Auburn and B. Paul of Lakewood; grandparents, Mrs. H.L.J. Dahl of Parkland and Mrs. Frank McFarland of Lakewood.

Mountain View Funeral Home is in charge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare Linda og Donald som er biologiske etterkommere...

Sarah M Hageness

Sarah was born April 22, 1927, in Colfax, North Dakota, fifth child of Alpha (Boe) Aune and Michael Aune. She lived on the home farm with her parents in the Red River Valley in N. Dakota, until at age 18, in 1945, she moved to Washington State. She attended Eagle #6 Elementary school, Agassiz Jr. high school in Fargo, Wahpeton, N. Dakota and Knapps Business College in Tacoma, Wa.

Sarah married Paul Michael McFarland on December 23, 1946. They had three children: Paulette age 11, Daniel age 9, and Brian Paul age 1. Her husband, Paul, died on May 27, 1959.

Sarah married T. Olai Hageness on June 18, 1960. She adopted Olai’s two children: Linda and Donald, ages 14 and 12. Olai adopted Sarah’s three children. Sarah and Olai made their home in Lakewood, until June, 1975, when they built a home and moved to Wollochet Bay in Gig Harbor. Olai went to be with the Lord March 15, 2011. Sarah says that she knows that she will be with Jesus in Heaven and that she and Olai will be together again.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olaf Johan Solaas sin mor, Susanne Gabrielsdatter Vestre, er fra Skjold.  Det er en vel mulighet for at Ole Andreas og Olaf har kjent hverandre derfra, selv om aldersforskjellen ikke er ubetydelig. De kan vel muligens også være i slekt langt ute?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Eldar Skjeldestad Åsebø skrev:

I forhold til immigrasjonsåret 1882, så har eg funne ein Andrew Olsen som "desertet" frå denne båten 1882 i Philadelphia. Vanskeleg å kryssjekka mot sjømannsrullene då denne Andrew Olsen gjekk på båten i England.

Kilde: Canada, Seafarers of the Atlantic Provinces, 1789-1935

Andrew Olsen.jpg

Har sett litt på denne karen opp mot Sjømannsrullene i Stavanger.

Eg finn ein A. Olsen som mønstrer på båten "Elin" 3. mars 1882 med kurs for England.

Eg finn den samme A. Olsen som mønstrer på båten "Elin" 8. april 1882 med kurs for ? Vanskeleg å tyde.

image.thumb.png.644ae0a9f9023b9cf02f31db3a12e595.png

SAST, Stavanger sjømannskontor*, 1876-1892, s. 210
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/ru10081106070210

Har leita i resten av sjømannsrullen for 1882, og finn ikkje igjen A. Olsen eller båten "Elin".... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Eldar Skjeldestad Åsebø skrev:

Eg finn den samme A. Olsen som mønstrer på båten "Elin" 8. april 1882 med kurs for ? Vanskeleg å tyde.

Denne A. Olsen var skipper (sjå øverst i 3. spalte), trur ikkje mange skipparar deserte. Skipet var Elim og på veg til Schields (Shields)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Richard Johan Natvig skrev:

Denne A. Olsen var skipper (sjå øverst i 3. spalte), trur ikkje mange skipparar deserte. Skipet var Elim og på veg til Schields (Shields)

Det høyrest ut som eit bra resonnement. Takk for info.
Då avskriv me denne karen frå sjømannsrullen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎20‎.‎08‎.‎2018 den 23.44, Åsbjørg Susort skrev:

Faren het Ole Andreas Halvorsøn Lyngholm #62 her

SAB, Sveio Sokneprestembete, H/Haa: Ministerialbok nr. A 1, 1861-1877, s. 20
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070222720020

Jeg har fått en aneliste for Ole Andreas Halvorsen Lyngholm fra en bekjent (forbehold om feil). Legger denne ut til orientering. Jeg tror at en viktig vei videre blir for etterkommerne å gå videre med dna matchingen, for om mulig finne tilknytningspunkter til det som er kommet fram her.

Ole Andreas Olsen ancestors.RTF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Hans Gangstø skrev:

Jeg har fått en aneliste for Ole Andreas Halvorsen Lyngholm fra en bekjent (forbehold om feil). Legger denne ut til orientering. Jeg tror at en viktig vei videre blir for etterkommerne å gå videre med dna matchingen, for om mulig finne tilknytningspunkter til det som er kommet fram her.

Ole Andreas Olsen ancestors.RTF

Dette er fars slekt. Det er lite treff fra nordmenn på DNA. Det er ikke etterkommere fra mannslinje etter OAO i live, så Y-DNA utgår. Jeg har lagt inn endel opplysninger om etterkommere etter søsken til Ole Andreas Olsen f. 6. juni 1883 sin mor, Susanne Nilsen, i denne tråden, flere av dem antagelig fortsatt i live i USA. DNA-test av dem vil antagelig gi svar på om dette er riktig Ole Andreas. En eller flere av disse burde kontaktes for DNA-test, dersom man faktisk ønsker et svar på denne gåten.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Inger Karin Haarbye skrev:

Her er det jo bare fars slekt. Det er lite treff fra nordmenn på DNA. Det er ikke etterkommere fra mannslinje etter OAO, så Y-DNA utgår. Jeg har lagt inn endel opplysninger om etterkommere etter søsken til Ole Andreas Olsen f. 6. juni 1883 sin mor, Susanne Nilsen, i denne tråden, flere av dem antagelig fortsatt i live i USA. DNA-test av dem vil antagelig gi svar på om dette er riktig Ole Andreas. En eller flere av disse burde kontaktes for DNA-test, dersom man faktisk ønsker et svar på denne gåten.

Jeg har anmodet etterkommerne å forsøke å oppnå kontakt med etterkommere etter Susanne Nilsen, og satser på at dette skjer.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Hans Gangstø skrev:

Jeg har anmodet etterkommerne å forsøke å oppnå kontakt med etterkommere etter Susanne Nilsen, og satser på at dette skjer.

Det er spesielt etterkommere etter Susanne Nilsens bror, Simon, jeg tenker på, han ser ut til å ha mange nålevende etterkommere i Amerika gjennom flere linjer.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Inger Karin Haarbye skrev:

Dette er fars slekt. Det er lite treff fra nordmenn på DNA. Det er ikke etterkommere fra mannslinje etter OAO i live, så Y-DNA utgår. Jeg har lagt inn endel opplysninger om etterkommere etter søsken til Ole Andreas Olsen f. 6. juni 1883 sin mor, Susanne Nilsen, i denne tråden, flere av dem antagelig fortsatt i live i USA. DNA-test av dem vil antagelig gi svar på om dette er riktig Ole Andreas. En eller flere av disse burde kontaktes for DNA-test, dersom man faktisk ønsker et svar på denne gåten.

Inger Karin, har du dine DNA resultater liggende på FTDNA eller My Heritage, så kan jeg sjekke. Dvs jeg vet at Endre Rasmussen 1623 er felles

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Ann Hedvig Øvsthus skrev:

Inger Karin, har du dine DNA resultater liggende på FTDNA eller My Heritage, så kan jeg sjekke. Dvs jeg vet at Endre Rasmussen 1623 er felles

Nå forstår jeg ikke hva du mener. Jeg siterer innlegget til Gangstø, som har lagt ut et tre for far til Ole Andreas Olsen f. 6. juni 1863. Det er ikke min far...

Men det jeg forsøker å forklare, er at man kjenner til flere nålevende nære slektninger fra denne personens morsside, som kan være aktuelle kandidater for DNA for sammenlikning med OAOs slektninger.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Inger Karin Haarbye skrev:

Nå forstår jeg ikke hva du mener. Jeg siterer innlegget til Gangstø, som har lagt ut et tre for far til Ole Andreas Olsen f. 6. juni 1863. Det er ikke min far...

Men det jeg forsøker å forklare, er at man kjenner til flere nålevende nære slektninger fra denne personens morsside, som kan være aktuelle kandidater for DNA for sammenlikning med OAOs slektninger.

Beklager, meg som misforstod da.
Jeg har felles slekt med denne listen, og har felles DNA med OAOs etterkommere 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Ann Hedvig Øvsthus skrev:

Beklager, meg som misforstod da.
Jeg har felles slekt med denne listen, og har felles DNA med OAOs etterkommere 🙂

Hvor lengt tilbake er felles ane med denne mulige kandidaten, da? Og hvor stor match har du med slektningene til OAO? Total cM og lengste blokk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Inger Karin Haarbye skrev:

Hvor lengt tilbake er felles ane med denne mulige kandidaten, da? Og hvor stor match har du med slektningene til OAO? Total cM og lengste blokk?

Endre Rasmussen var født i 1823, farmor sin treff med eldste familiemedlem hos dem er ,

?
0,5% (38,5 cM)Delt DNA
3Delte segment
16,5 cMStørste segment
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Ann Hedvig Øvsthus skrev:

Dvs jeg vet at Endre Rasmussen 1623 er felles

Er han forfar til din farmor?

Da kan det jo tyde på at det er riktig spor...

Og da fikk eg svar på det mens eg skreiv 😄

Det var vel en til i denne tråden som hadde DNA-match med familien...

Endret av Åsbjørg Susort
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider