Gå til innhold
Arkivverket

Hvem var Ole Andreas Olsen, født juni 1864 i Norge, død 5 mai 1926 i Bagdad, Florida.

Hans Gangstø
 Del

Recommended Posts

Ny mulig kandidat:

https://www.digitalarkivet.no/view/8/pe00000000666339

Fornavn:
Ole Andreas
Etternavn:
Olsen Sogndalsfjæren
Kjønn:
m
Fødselsdato:
-
Fødselsår:
1863
Alder:
19
Fødested:
Sogndal
Stilling/stand:
ugift
Familiestilling:
-
Utreisedato:
1882-03-23
Utreisehavn:
Bergen
Reisemål:
-
Ankomstdato:
-
Skip:
-
Linje:
Stjerne Linie
Agent:
-
Årsak:
-
Nytt yrke:
-
Har billett?:
-
Har pass?:
-
Reiser med familie?:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Hans Gangstø skrev:

Det finnes flere familietrer på ancestry, med til dels svært varierende opplysninger.

Her er et som plasserer ham i Balsfjord, på uvisst grunnlag. 😊

https://www.ancestry.com/family-tree/person/tree/20371478/person/28660517960/facts?_phsrc=IYn1&_phstart=successSource

Ole Andreas som ble født i Balsfjord døde som spedbarn 

https://www.digitalarkivet.no/view/255/pd00000000043774

• Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sett denne Hans i forbindelse med denne Ole Andreas?  Prøvde å lime inn en tekst her, men det var ikke enkelt her. Den viste ikke i det hele tatt!

Så denne etterlysningen på Norwegian Genealogy som omhandlet en person som hadde bodd på Feøy. Does anyone have access to an 1875 census of Feoy/Foyno near Haugesund? I have been unable to locate the census online. I am looking for a boy (Ole Andreas?) aged 10-14, living with his uncle. I believe the uncle would have been the boy's mother's brother. I would appreciate a lookup or a reference to online access. Thanks! Han skal være født 6.6.1864 men en kan aldri stole helt på slikt. Johan Arthur Hansen According to the family Bible, he was born June 6, 1864, but I have not been able to find a record of that anywhere. He did not name his parents, but said they died early and he was sent to live with an uncle who mistreated him. In 1878, he ran away and (he said) he stowed away on a ship. He eventually left that ship several years later in Pensacola, Florida. He married my great grandmother there in 1885, and my grandmother was born the following year. He stayed in Florida until his death in 1926 and is buried in the local cemetery. Johan Arthur

Endret av Johan Arthur Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så denne etterlysningen på Norwegian Genealogy som omhandlet en person som hadde bodd på Feøy. Does anyone have access to an 1875 census of Feoy/Foyno near Haugesund? I have been unable to locate the census online. I am looking for a boy (Ole Andreas?) aged 10-14, living with his uncle. I believe the uncle would have been the boy's mother's brother. I would appreciate a lookup or a reference to online access. Thanks! Han skal være født 6.6.1864 men en kan aldri stole helt på slikt. Johan Arthur Hansen According to the family Bible, he was born June 6, 1864, but I have not been able to find a record of that anywhere. He did not name his parents, but said they died early and he was sent to live with an uncle who mistreated him. In 1878, he ran away and (he said) he stowed away on a ship. He eventually left that ship several years later in Pensacola, Florida. He married my great grandmother there in 1885, and my grandmother was born the following year. He stayed in Florida until his death in 1926 and is buried in the local cemetery. Johan Arthur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Johan Arthur Hansen skrev:

Har du sett denne Hans i forbindelse med denne Ole Andreas?  Prøvde å lime inn en tekst her, men det var ikke enkelt her. Den viste ikke i det hele tatt!

Kom ingen tekst med på noen av innleggene.

Endret av Hans Gangstø
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Johan Arthur Hansen skrev:

Tekstfarge var kvit, difor den ikkje syntest så godt. Her er teksten Johan Arthur Hansen limte inn.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner disse personene på Fæøen i 1875:

http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1875&knr=1152&kenr=002&bnr=0020&lnr=00

• Tellingsår: 1875
  • Kommune: Torvestad
  • Kommunenummer: 1152
  • Navn på bosted: Fæøen

Antall personer registrert på bostedet: 5. Trykk på tidslinje.gif for å se på tidslinjen for personen.

Navn Familie-stilling Sivil-stand Yrke Fødselsår Fødested Etnisitet
  Bendix Knuds. hf g Grdbr. Selveier 1834 Torvestad S. og Prgj.  
  Serine Olsd. hans Kone g   1837 Avaldsnæs Prgj.  
  Knud Vegner Bendixs. deres s     1863 Torvestad S. og Prgj.  
  Ole Andreas Bendixs. deres s     1864 Torvestad S. og Prgj.  
  Ole Thomas. hans Svigerfader e forsørges af Svigersønnen 1789 Torvestad S. og Prgj.  

Men sønnen Ole Andreas ser ut til å være født 7.10.1864

Konfirmert 1879

Han emigrerte i 1883:
Rogaland fylke, Torvastad i Torvastad, Ministerialbok nr. A 13 (1879-1888), Utflyttede 1882-1884, Side 113
https://media.digitalarkivet.no/view/6359/100

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Antall personer registrert på bostedet: 6. Trykk på tidslinje.gif for å se på tidslinjen for personen.
  Hans Nils. hf g Søfart, Huseier 1846 Torvestad S. og Prgj.  
  Anne Dorthe Olsd. Hans Nilsens Kone g   1834 Avaldsnæs Prgj.  
  Nils Mathias Hans. deres s     1867 Torvestad S. og Prgj.  
  Ole Andreas Hans. deres s     1869 Torvestad S. og Prgj.  
  Hans Andreas Hans. deres s     1874 Torvestad S. og Prgj.  
  Marthe Kirstine Hansd. deres d     1871 Torvestad S. og Prgj.  

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Eldar Skjeldestad Åsebø skrev:

Tekstfarge var kvit, difor den ikkje syntest så godt. Her er teksten Johan Arthur Hansen limte inn.

Da ble alt så meget bedre. Dette er sannsynligvis skrevet av samme person som jeg har kontakt med. Mye input, men dessverre har de lite dokumenterte opplysninger. Jeg har meldt meg inn i gruppen på Facebook nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Grethe Flood skrev:

Finner disse personene på Fæøen i 1875:

http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1875&knr=1152&kenr=002&bnr=0020&lnr=00

Antall personer registrert på bostedet: 5. Trykk på tidslinje.gif for å se på tidslinjen for personen.

Bendix Knuds. hf g Grdbr. Selveier 1834 Torvestad S. og Prgj.  
  Serine Olsd. hans Kone g   1837 Avaldsnæs Prgj.  
  Knud Vegner Bendixs. deres s     1863 Torvestad S. og Prgj.  
  Ole Andreas Bendixs. deres s     1864 Torvestad S. og Prgj.  
  Ole Thomas. hans Svigerfader e forsørges af Svigersønnen 1789 Torvestad S. og Prgj.  

Men sønnen Ole Andreas ser ut til å være født 7.10.1864

Konfirmert 1879

Han emigrerte i 1883:
Rogaland fylke, Torvastad i Torvastad, Ministerialbok nr. A 13 (1879-1888), Utflyttede 1882-1884, Side 113
https://media.digitalarkivet.no/view/6359/100

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Antall personer registrert på bostedet: 6. Trykk på tidslinje.gif for å se på tidslinjen for personen.
  Hans Nils. hf g Søfart, Huseier 1846 Torvestad S. og Prgj.  
  Anne Dorthe Olsd. Hans Nilsens Kone g   1834 Avaldsnæs Prgj.  
  Nils Mathias Hans. deres s     1867 Torvestad S. og Prgj.  
  Ole Andreas Hans. deres s     1869 Torvestad S. og Prgj.  
  Hans Andreas Hans. deres s     1874 Torvestad S. og Prgj.  
  Marthe Kirstine Hansd. deres d     1871 Torvestad S. og Prgj.  

Interessante kandidater, men avviker en del i forhold til fødselsår og bruk av patronymikon Olsen som etternavn. Her er en annen jeg har sett på uten å gå videre med han:

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01038197002060

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01052237001459

Alderen stemmer ikke, men han er pleiesøn uvisst av hvilken grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Grethe Flood skrev:

Ja, det er vel det nærmeste vi har vært mht fødselsdato. Jeg undres litt over innførsel på marriage certificate om at han kom fra Haugesund.Marriage Certificate.pdfMarriage Certificate.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer noen å tyde signaturen på forsiden/bildesiden på dette postkortet, som er sendt i 1917 fra Olaf i Bergen til A.O. Olsen i Bagdad. Se vedlegg1311007031_oleaolsen2.jpg.1a246ce33dacd1420902800cd804b11f.jpg

ole a olsen 3.jpg

Endret av Hans Gangstø
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Grethe Flood skrev:

Dette er vel han som er oppe i et tema i 2013

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en tid vært i kontakt med Ole Andreas Olson sitt tippoldebarn i Florida som også har vært på jakt etter opphavet til OAO. Hun kontaktet meg fordi vi i følge FF på FTDNA var 2nd-4th cousins. Den eneste sannsynlige felles slektning må være OAO, alle andre på hennes anetre synes uaktuelle som felles slektninger. Da har vi en ledetråd til, OAO er i slekt med undertegnede. Jeg kjenner mine aner i de 10 nærmeste generasjonene, og er rimelig sikker på at vår evt. felles ane kommer fra Hordaland/Nord-Rogaland. Vi var lenge overbevist om at Ole Andreas Olson, født 1864, sønn av Ole Hermandsen (fra Sogn) og Berta Kristine Jørgensdt. Notland (Bømlo) var den rette Ole Andreas. Jeg har felles aner med Berta. Hun døde i barsel i 1867 i Haugesund og Ole Hermandsen var sjøfarende. Sånn sett ville det passet at OAO vokste opp hos en onkel. Men så ser vi OAO står oppført som død 4. januar 1869, 5 år gml.  Det er et pussig sammentreff i kirkeboken. Innførselen før innførselen om OAO sin død, gjelder også en Ole Andreas (3 1/2 år) sønn av søfarende Nils Nilssen på Hasseløen. Kan det tenkes at presten/klokkeren har gjort en feil?

Jeg har studert flere potensielle Ole Andreaser, uten å finne noen som passer inn. Jeg har også sett eksempler på at kone og barn bruker mannens patronymikon. Dersom Ole Andreas sin far var en Olson, kan sønnen også ha tatt dette navnet. Da åpner det seg flere muligheter.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Bjarne Hollund skrev:

Jeg har en tid vært i kontakt med Ole Andreas Olson sitt tippoldebarn i Florida som også har vært på jakt etter opphavet til OAO. Hun kontaktet meg fordi vi i følge FF på FTDNA var 2nd-4th cousins. Den eneste sannsynlige felles slektning må være OAO, alle andre på hennes anetre synes uaktuelle som felles slektninger. Da har vi en ledetråd til, OAO er i slekt med undertegnede. Jeg kjenner mine aner i de 10 nærmeste generasjonene, og er rimelig sikker på at vår evt. felles ane kommer fra Hordaland/Nord-Rogaland. Vi var lenge overbevist om at Ole Andreas Olson, født 1864, sønn av Ole Hermandsen (fra Sogn) og Berta Kristine Jørgensdt. Notland (Bømlo) var den rette Ole Andreas. Jeg har felles aner med Berta. Hun døde i barsel i 1867 i Haugesund og Ole Hermandsen var sjøfarende. Sånn sett ville det passet at OAO vokste opp hos en onkel. Men så ser vi OAO står oppført som død 4. januar 1869, 5 år gml.  Det er et pussig sammentreff i kirkeboken. Innførselen før innførselen om OAO sin død, gjelder også en Ole Andreas (3 1/2 år) sønn av søfarende Nils Nilssen på Hasseløen. Kan det tenkes at presten/klokkeren har gjort en feil?

Jeg har studert flere potensielle Ole Andreaser, uten å finne noen som passer inn. Jeg har også sett eksempler på at kone og barn bruker mannens patronymikon. Dersom Ole Andreas sin far var en Olson, kan sønnen også ha tatt dette navnet. Da åpner det seg flere muligheter.  

Takk for innspill. Det er interessant å se at så mange er involvert i dette prosjektet. Det arbeides nå med en ny teori, som synes interessant. Det er litt tidlig å gå ut med den nå. Kan jeg ringe deg for å høre din mening før denne publisres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, 

Hvis jeg leser kortet riktig:

I 1918 skriver den ukjente Olof: "Hils din hustru og de av børnene som erindrer mig"

Olof er enten en slektning, fosterbror eller venn som har vært på besøk i Florida, og returnert til Bergen innen 1918, trolig på skipslister fra Bergen. De er vel nokså familiære, han signere ikke kortet med etternavn.

Han henviser da forslagvis til de eldste barna (flertall). I  1920, da var den eldste i FT 10 år, og jeg  antar sønnen Olie Olsen ville ha husket et besøk fra fjerne Norge.. 

mvh Stine

image.png

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, resonnementet høres fornuftig ut.

Jeg har forstørret hilsenen på forsiden, hvor det tydelig står Olaf (eller Olof) og et for meg uleselig etternavn.

Kanskje du eller andre klarer å tyde etternavnet ?

1650268979_Postcardsignature.jpg.3fee7d8c12123aba81cb2e19dbec24b5.jpg

Endret av Hans Gangstø
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Stine H Kvistad skrev:

Jeg prøver å tyde relasjonen, der han skriver "gammel kjærlighed ruster ikke. Godt Nytaar, gamle xxxxx

"Gamle ulv"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Stine H Kvistad skrev:

Jeg prøver å tyde relasjonen, der han skriver "gammel kjærlighed ruster ikke. Godt Nytaar, gamle xxxxx

Gamle ven?

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du som finner fram i alle terreng, Ann-Mary:

En emigrant  Olof fra Bergen til Florida der eldste barn er f 1897 og husker besøket

Olof hadde tydeligvis nok midler eller nær nok relasjon til å ta den lange t/r. Jeg tolker av kortet at han reiser alene. Han skriver "mig" ,ikke oss om erindringen til OAO av besøket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut i fra teksten tolker jeg dethen at det må ha vært en tid siden de sist hadde kontakt. Olaf/Olof skriver "om du endnu er i live" .

I og med at det er ukjent/usikkert hvor Ole Andreas Olsen hadde sitt opphav, ville en identifiseringen av han som sendte kortet, kanskje bistå med en tilknytning til Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller Olof/Olaf kunne selv ha emigrert, og returnert til Norge. Hvem er personene på kortet? Er det Olof? Har han barn? Eller kan det være et bilde av Olof og Ole Andreas Olsen sine barn? Fra tiden i Amerika?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Inger Karin Haarbye skrev:

Eller Olof/Olaf kunne selv ha emigrert, og returnert til Norge. Hvem er personene på kortet? Er det Olof? Har han barn? Eller kan det være et bilde av Olof og Ole Andreas Olsen sine barn? Fra tiden i Amerika?

Veldig gode spørsmål. Enn så lenge er det ingen av etterkommerne som kan svare på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Hans Gangstø skrev:

Ja, resonnementet høres fornuftig ut.

Jeg har forstørret hilsenen på forsiden, hvor det tydelig står Olaf (eller Olof) og et for meg uleselig etternavn.

Kanskje du eller andre klarer å tyde etternavnet ?

1650268979_Postcardsignature.jpg.3fee7d8c12123aba81cb2e19dbec24b5.jpg

Slettet.

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider