Gå til innhold
Arkivverket

Hvem var Ole Andreas Olsen, født juni 1864 i Norge, død 5 mai 1926 i Bagdad, Florida.

Hans Gangstø
 Del

Recommended Posts

På 1.8.2018 den 12.19, Bjarne Hollund skrev:

Jeg har en tid vært i kontakt med Ole Andreas Olson sitt tippoldebarn i Florida som også har vært på jakt etter opphavet til OAO. Hun kontaktet meg fordi vi i følge FF på FTDNA var 2nd-4th cousins.

Fant han 😄

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere er vel fra samme område, så det er vel vanskelig å vite om dette er felles ane som dere deler DNA med, men det er jo godt mulig. Jeg mener uansett at DNA fra mulig felles ane på 1800-tallet trolig vil gi mer informasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Åsbjørg Susort skrev:

Fant han 😄

Ja, han er vel en nærmere match, så det kunne være interessant om han gjenkjenner noen fra slekten vi har funnet frem her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Åsbjørg Susort skrev:

Er han forfar til din farmor?

Da kan det jo tyde på at det er riktig spor...

Og da fikk eg svar på det mens eg skreiv 😄

Det var vel en til i denne tråden som hadde med familien

Endre Rasmussen er farmors tipp tipp tipp tipp tippoldefar 😉 Så laaaangt bak.
Går så via Synneva, datter til Endre og videre derfra og nedover.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Omsider tilbake i denne tråden. Ole Andreas Lyngholm, Ann Hedvig Øvsthus og undertegnede har flere felles aner. Bl.a. Endre Olson Børøy (f. 1609) og hans kone Sissela, Steffen Arneson Spissøy (f. 1625) og hans kone Johanne Helgesdt. Digernes, Johannes Zakkariasson Øvre Litlabø (f. 1620) og hans kone Adelutse Knutsdt. Rødland og Halvor Baltzerson Dale (f. 1660) og hans kone Sidsele Knutsdt. (f. 1669). Noe lenger frem i tid er Brita Endresdt. Våge (Sveio) også felles ane for oss alle tre. Hun var Endre Rasmusson Bua sin mor. 

Ut fra mine beskjedne kunnskaper om DNA-analyse kan dette passe med de matchene vi har innenfor FF, og øker sannsynligheten for at Ole Andreas født på Lyngholm er rett person, men kan vel ikke utgjøre noe bevis i så måte.  Det som gjør meg usikker, er de felles anene i første avsnitt. Svært mange i disse områdene har de samme felles anene. Da burde de amerikanske etterkommerne etter Ole Andreas etter min mening ha langt flere matcher enn undertegnede og Ann Hedvig Øvsthus sin familie.    

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Bjarne Hollund skrev:

Endre Olson Børøy (f. 1609) og hans kone Sissela,

Dette er mine 8Xtippoldeforeldre, så hadde vel kanskje hatt treff dersom eg hadde tatt DNA-test.

Problemet mht. til matcher er vel helst manglende tester...

Endret av Åsbjørg Susort
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endre Olsen Børøy og hans kone  er også mine forfedre og jeg er 9 menning til Ole Andreas Olsen. Når det går 400 år så er det ufattelig med etterkommere det blir - jeg har registrert 15996 av dem. Mvh. Johan Arthur Hansen

Endret av Johan Arthur Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Johan Arthur Hansen skrev:

jeg har registrert 15996 av dem.

Har du Tollak Steffensen Kvalvåg gift med Ingeborg Knudsdatter, død 6. juli 1847 på Lille Hagland, Roalsneset og hans etterkommere blandt dei 15996?

Eg tror nemlig at han ikke hører til der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke Tollak Steffensen blant etterkommerne hans, men ser det er en mulighet for at han kan være det. Mvh. Johan Arthur Hansen

Endret av Johan Arthur Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 måneder senere...
1 time siden, Thorbjørn Økland skrev:

Det ser ut til at OAO var min morfars halvbror.

Takk for informasjon. Det er opprettet en lukket gruppe på facebook om temaet. Hvis du er på facebook, kan jeg legge deg til der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Hans Gangstø skrev:

Takk for informasjon. Det er opprettet en lukket gruppe på facebook om temaet. Hvis du er på facebook, kan jeg legge deg til der.

Ja jeg er på FB, så legg meg gjerne til der. Jeg har også kommunikasjon med en person Bagdad, Florida, som har OAO som oldefar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.