Gå til innhold
Arkivverket

Tydning av et notat ved dødsfall, Halsa i Stangvik 1831-1849

Marianne M Malme
 Del

Recommended Posts

Det ser ut som min tipptipp-oldefar omkom i en ulykke 6.mars 1848 sammen med 4 andre karer. De omkomne var(nr 10) ungkar Ingebrigt Thoresen, Halse 30 år, nr 11 ungkar Ole Thoresen, 21 år (en anmerkning ) nr 12 gardmann Lars Olsen Vollum, 60 år, nr 13.  Min tipptipp-oldefar gardmann Erik Eriksen Vollum, 44 år og nr 14 gardmann Peder Pedersen, Indre Vågland, 58 år. Det er anmerkningen jeg ikke klarer tyde. Ser ut for meg som 2 av de ble funnet igjen.  :  Møre og Romsdal fylke, Halsa i Stangvik, Ministerialbok nr. 592A03 /2 (1831-1849), Døde og begravede 1848, Side 618
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070914650157

Som om ikke det var nok så omkommer Erich Erichsen sin eldste sønn, også ved navn Erich Erichsen. 17. okt 1852 - en ulykke der 3 ungkarer omkommer og ingen blir funnet igjen.  Nr 22 ungkarl Erich Erichsen, Vollum 23 1/4 år, nr 23 ungkarl Soldat Niels Olsen, Indre Reiten ( en anmerkning) 22 1/2 år og nr 24 ungkarl Ole (Olsen) Sylte av Surendal (Sømann . . . . .? )  23 år.  Så kommer anmerkningen om ulykken de tre var utsatt for som jeg ikke kan tyde.  Møre og Romsdal fylke, Halsa i Stangvik, Ministerialbok nr. 576A01 (1849-1865), Døde og begravede 1852, Side 434
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20050706010211

Veldig takknemlig hvis noen kan hjelpe med tydningen av anmerkningen ang ulykken på begge disse dødsfall.

Mvh

Marianne Malme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg gjort ett forsøk til - ser for meg ut til å være i orden nå.

Mvh 

Marianne Malme

• Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første lenken:
Disse 5 Personer druknede alle om Aftenen den 6t Marts, da de reiste hjem i en Baad, der var for liden og fyldtes af Bølgerne. Kuns 2d af dem vare den 25d s. M. gjenfundne.

Lenke nr. 2:

Disse 3 Personer druknede paa Halstvigen(??) idet Baaden fyldtes og sank under dem.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider