Gå til innhold
Arkivverket

Tyding av innhold i folgebrev/kårbrev i Stavanger 1866

Bente Borgen
 Del

Recommended Posts

Folgebrev. Underskrevne Ole Taraldsen Gramstad, som ved Skjøde af dags dato er hjemlet
Løkken litr. G. 3 paa Egenes i Stavanger tilsiger herved mine Forældre Tarald Svendsen Gramstad og Malene Olsdatter følgende Folge af bemeldte Løkke aarlig: 1, 3-tre-Tønder Havremel, 8-otte-Spand Bygmel, 1/4-en Fjerding Bygmalt 1/2-en halv Tønde Rugmel, 4-fire- Tønder Poteter, 1 1/2-et og et halvt Bismerpund Flesk, 3-tre- Bismerpund Faarekjød, 9-ni- Mærker Talg, 6-sex- Mark Tran, og Halvdelen af det Brændsel (Ved eller Torv) som Folgetagerne behøve. 2, Føde forsvarligt om Vinteren og græss forsvarligt om Sommeren 1-en- Ko, saaledes at den til enhver Tid er forsvarligt og godt fødet. Dør Koen enten af Vanrøgt eller anden Forsømmelse fra min Side, skaffer jeg en anden ligesaa god istedet. Jeg er forpligtet til at malke Koen og levere Melken i Folgetagernes Hus hvert Maal. Ønske Folgetagerne Melken solgt er jeg forpligtet til at aflevere den i Byen og levere Byens Pris derfor senest inden 8-otte Dage efter Afhændelsen, 3, Til det Brug, Folgetagerne ønske eller forlange, forskaffer jeg dem fri Hest med Redskab 4, I Løkkens Tovmyr ere Folgetagerne berettigede til paa egen Bekostning at benytte indtil Halvdelen af den deri værende Brændetorv og Møddingsmuld og tilkommer for dette Øiemed fri Læggeplads og Kjørevei. Denne Ret kan Folgetagerne overdrage til en af sine Sønner. Ydelserne under No. 1 leverens i Folgetagernes Bopæl med Halvdelen hver 30te April og 30te Oktober, undtagen Brændselet, der leveres mellem St. Hanstid og Mikeli. Opgjør angaaende Ydelsernes Erlæggelse sker inden Aarets Udgang. Hvad som ikke er leveret eller forlangt, ansees frafaldt. Skulde Folgetagerne flytte bort bringes Ydelserne under No. 1 een Mil i det Høieste paa Veien til deres Bopæl; Brændselet betales da med 9-ni- Spd. og Kofosteret med 7-syv- Spd. aarlig hvis Folgetagerne ikke tage Bopæl i eller i Nærheden af Stavanger, thi da leveres disse Ydelser in natura som før anført. Naar den ene af Folgetagerne dør er den Længstlevende lige fuldt berettiget til at kræve samtlige Ydelser erlagte med den foran fastsatte Størrelse. Denne Folge skal paahvile Løkken litr. G. 3 i hvis Eie den end kommer og nyder Panteret i samme Løkke næstefter 170 Spd. 100 ps Pantegjæld til Bykassen, den betingede Indfæstning 4 Spd. af hver ny Eier og 2 Spd. aarlig Afgift til samme Kasse og Forpligtelsen til overensstemmende med Resk. 20de Juli 1771 at vedligeholde Veie og Hegn m. V. Stavanger 2den Novbr. 1866. Ole Taraldsen. Til Vitterlighed: Johan Johnsen. Jakob H. Krag.

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TUSEN, TUSEN TAKK ! ! ! !

Dette var helt fantastisk, Else!

Dette hadde jeg aldri fått til selv!

Jeg er virkelig veldig takknemlig!

mvh

Bente Borgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider