Gå til innhold
Arkivverket

Historien til et hus/eiendom

Petter Johansson
 Del

Recommended Posts

Hei,

Som tittelen sier så jeg på jakt etter å finne litt historie om en eiendom/hus.

Vi kjøpte for noen år tilbake et gammelt sommerhus i Skjeberg, Sarpsborg som vi ikke vet byggeåret på. Vi trodde opprinnelig at det var fra rundt 1910, men fant blant annet en avisartikkel på nb.no fra 1902 hvor huset var til salgs, noe som tilsier at det må være enda eldre. Har prøvd å finne mer gjennom NB søket, men jeg tenkte jeg skulle forhøre meg med dere som er gode på å søke i gamle arkiver om hjelp. Vi prøver blant annet å holde huset så autentisk som mulig når vi er nødt til å drive med noe oppussing. 

Eiendommen fra kartverket: Matrikkel informasjon

Fra Fredrikshalds Tilskuer (12.04.1902):

image.png.3f5aa443bcd4c60f33e188ad402eea24.png

https://www.nb.no/items/37a034ece183df1587c0b56888555618?page=1&searchText=lillheim

Er det noen som klarer å finne noe mer? Noen tips til steder jeg kan lete? Hvem var denne Enkefru Nilssons? Ville f.eks vært veldig interessant å finne byggeår - gamle bilder fra området, salgsavtaler, skjøte(r), hva bor i veggene, generelt alt av historikk fra byggår frem til slutten av 90-tallet er av interesse. 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder bygninger og beskrivelse av disse, kan vel branntakstprotokoller være en nyttig kilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei lita åtvaring:

- eigedomsregister (realregister/grunnbok, panntebok, matrikkel, m.m.) gjeld jordeigedomar. Dersom ein eigar har rive ned bygningar og/eller sett opp nye, vil ikkje dette normalt ikkje vere registrert. Unnataket er dersom han har teke opp lån og pantsett "det nye huset" e.l. - men då må du finlese pantobligasjonar.  (Men huset kan vere nytt utan at det er presisert i obligasjonen). Folk byggjer oftare nytt når dei har pengar og ikkje treng låne.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.