Gå til innhold
Arkivverket

LØST Tyding av skjøteoverdragelse 1880 Stavanger

Bente Borgen
 Del

Recommended Posts

No. 9. Skjøde. Underskrevne Tarald Svendsen Gramstad erkjender herved at have solgt og afhændet, ligesom jeg herved sælger skjøder og afhænder til min Sønnesøn Tarald Mandius Taraldsen den østre Halvdel af den mig ved Auktionsskjøde af 19d Januar 1854, thinglæst 6t Marts s. A. tilhjemlede Jordløkke litr. D. 4 af Stavanger Byes Egenæs Mark tilligemed det paa samme opførte Vaaningshus og Ladebygning for omforenet Kjøbesum 1270 Kr skriver tolv Hundrede og syvti Kroner, som Kjøberen afgjør derved at han overtager Halvdelen af den paa hele Løkken D. 4 hvilende Pantegjæld 633 Spd. 40 s til Bykassen. Kjøberen skal derhos aarlig saa længe jeg lever, levere mig Meel og Potetes efter gangbare Priser til et Beløb af 100 Kr, hvorhos Kjøberens Fader betinges frit Ophold og Underholdning af Kjøberen i Vaaningshuset paa Jordløkken for hans Livstid. Den sidstnævnte Ydelse er for 5 Aar ansat til 730 Kr og paahæftes Gaarden saavelsom Ydelsen til mig. Det forbeholdes Eieren af den vestre Halvdel af Løkken D 4 Ret til, som hidtil, at tage Vand af den paa her solgte Halvdel af Løkken værende Brønd. Thi skal saaledes bemeldte østre Halvdel af Jordløkken D 4 med Vaaningshus og Ladebygning
paa Egenæs heri Byen følge og tilhøre min Sønnesøn Tarald Mandius Taraldsen med de samme Rettigheder og Forpligtelser som jeg har eiet samme. Det bemærkes at der af Løkken D. 4 svares aarlig Afgift 4 Spd Sølv og i Rekognition 4 Spd S ved hver ny Eiers Tiltrædelse til Bykassen. Stavanger den 13de Februar 1880. Tarald S. Gramstad m.f.P. Tarald M. Taraldsen. Til Vitterlighed Elias Evensen. Tobias Taraldsen 1/4 % 5 Kr betalt. O. Omdahl.

Sjelden å oppleve så nydelig skrift!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk igjen, Else! Her fikk jeg jammen vite mye. At faren også bodde på denne Løkken ante jeg, men visste ikke. Nå vet jeg 😊.

Tydelig at du kan denne skriften godt, siden du ser at den er nydelig 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider