Gå til innhold
Arkivverket

Peter Wulff født 1773 i Trøndelag.

Jan Ketil Ryggvik
 Del

Recommended Posts

Jeg har tidligere hatt ett innlegg her  på forumet. det var i 2013.   

Da var veldig mange i sving for å finne ut hvor han var født,men det ble ikke funnet noe konkret da. Og jeg søkte ikke så mye mer etter dette. Men nå i sommer har det kommet ny informasjon !  Jeg har tatt en DNA-test på familytreedna.com. Og fikk en mail fra en 5-menning i USA. Han hadde endel opplysninger han hadde hentet inn på 1980-tallet gjennom brevkorrespondanse med Kåre Hasselberg(i allefall)på Statsarkivet i Trondheim. I brev/ skjema fra 1983 oppgis fødselsdato på Peter Johan Johansen Wulff til å være 18 juli 1773. I Foldereid i Nærøy i Nord- Trøndelag.Jeg kan ikke se hva som er kildene til dette, det oppgis ikke noe kirkebok eller annet. I brev 1983 står det at det han hadde funnet ut tidligere om foreldrene, var feil. Det var Hans Henriksen Wulff som var faren ,og ikke broren som het Johan Henriksen Wulff.   Men i skjemaet står det den tidligere oppgitte faren, så dette ble sikkert sendt tidligere.Ved å google   Peter Johan Johansen Wulff får jeg opp flere som oppgir denne fødselsdatoen på denne personen. Men ingen kan skilte med noe dåp eller annet skriftlig bevis. Jeg tenker at et sted må jo den fødselsdatoen komme fra.  Har ikke funnet noe i Kirkebok for Nærøy Prestegjeld i kronologisk liste for Foldereid sogn eller Kolvereid sogn i årene 1772-1774. Vedlagt ligger brev fra statsarkivet og et skjema fra samme sted. Noen som har noen tips ?

October 1 1983 Archive Letter-3.pdf

Wulff Peter Johan Chart-2.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har kanskje sett dette allerede:

Gårder og slekter i Foldereid 1600-1965 s. 517 om Johan Wulff på Saur     

https://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2012052224014

Overhalla Bygdebok. 1: Gårds- og slekshistorie: Gnr.1-29: Kvatningen-Homstad s. 394 om Hans Henriksen Wulff på Sørhøy

https://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2012052224030

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 år senere...

Hallo Jan Ketil!

Peter Johan Wulff er en av kona mi sine aner.  I går fant jeg spørsmålsrunden din fra 2013 om dette.  Mye å studere og mange interessente  opplysninger.  Hovedspørsmålet nå er hva som beviser at sersjant Johan Hansen Wullf fra Saur i Foldereid er far til sukkerhussvennen Peter Johan Wulff på Kalvskinnet i Trondheim.  

Nærøyboka bind I side 517 sier at de yngste barna til Johan Hansen Wullf var Maren Kristina f. 1771, Peter Johan f. 1773 og Elenora f. 1776.  Jeg har funnet dåpene til Maren Kristina og Elenora i kirkeboka for Foldereid, men ikke Peter Johans dåp.

Jørgen Gløersens "Dødsfall i Norge 1826-1840"  sier at fhv sukkerrafinadesvend, høker Peter Johan Wulff døde i Ila 14.04.1827.  Han var da 53 år, 8 mnd og 22 dager.  

Ut fra dette har jeg beregnet fødselsdagen til 22.07.1773.   Dette er jo svært nær 18. juli 1873, så det kan hende at bygdeboka for Nærøy og Gløersen har samme kilde.

Hvor sikre kan vi egentlig være på farskapet?

PS.: Artig at du har funnet ut at Hågen Hågensen Rekkebo stammer fra Lien i Vanvikan i Leksvik prestegjeld.  Det var nytt for meg!

Vennlig hilsen

Terje Breivold

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant konfirmasjonen i 1790 i kirkeboka for Foldereid.   Her står det at Peter Johans. Saur ble konfirmert 17 år gammel.  Der tror jeg vi har beviset for Peter Johan Wulffs opphav.  Det stemmer med årstallet for fødsel i bygdeboka og i dødsfallslista.   Han må være sønn av Johan Hansen Wulff og hans kone Gunnild Isachsdatter som budde på Saur 1753-1790.

Beste hilsen

Terje Breivold

Lenke til kommentar
Del på andre sider