Gå til innhold
Arkivverket

Vielse Eli/Elly Olsdatter f. 20.05.1874 og Carl Bergendahl f. 21.03.1853

Inger Hohler
 Del

Recommended Posts

Dette var spennende. Johan Fridtjof Jensen og Emilie Henriette Lund døpte datteren Haldis Edvarda i Fauske, 01.06.1902. Hun var født 10.06.1901 og døpt . https://media.digitalarkivet.no/view/2852/18267/65 Faren var da jernbanebetjent ved Sulitjelma. Så det var helt sikkert kontakt med Sulitjelma da. Men han døde 10.11.1902 https://media.digitalarkivet.no/view/2852/18262/18 - av tæring så vidt jeg kan se, så jeg vet ikke om Emilie Henriette hadde noe særlig kontakt med Sulitjelma på den tiden Tornberg møtte Kirsten Marie. Jeg ville tro Johan ikke bare falt død om og hadde arbeidet helt til siste dag. Gustaf giftet seg ikke med Hanna før 15.05.1902, så for meg skurrer det litt at han allerede etter et halvt år skulle reise til Kristiania og oppsøke Kirsten Marie der. Men Emilie Henriette kan ha skaffet seg arbeid selv i Sulitjelma. Noe måtte hun jo leve av etter at mannen døde.

Dødsfallet  Dorothea 03.07.1901 https://media.digitalarkivet.no/view/2852/18262/14 . Jeg finner Emilie og hennes blivende ektemann Aksel Odin Jacobsen innflyttet til Saltdalen i 1906. Hun kom da fra Fauske. De giftet seg samme år i Saltdalen. Hun stod som enke. https://media.digitalarkivet.no/view/3134/19956/12 Det er ingen tegn i ministerialboken på at de hadde med seg Haldis da de kom. Men Aksel må ha tatt henne til seg siden hun er regisrert der som Jensen ved folktellingen 1910.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God söndag!

Som sikkert framgår av mine gamle innlegg er jeg langt ute i slekt med Kirsten Marie, og har Lundfamilien som "samlehobby".

Men jeg letet en del igår kveld, med godt resultat, og det gjaldt ikke Lundfamilien....

Håper at det er litt nytt der!

Uno, kilden som jeg så, nr 57:

https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/00014740_00209?c=0&m=0&s=0&cv=0#?cv=208&z=238.0056%2C2127.7468%2C3202.7204%2C1788.0072

Jeg fant Gustaf som död i Södertälje her:

http://digitalastadsarkivet.stockholm.se/Databas/bouppteckningsregister-stockholms-lan/Sok?sidindex=2115

Forhenv. handlende , fraskilt mann (4/3 1918) Gustaf Adolf Nikolaus Tornberg f. 21/12 1865 i Stenbrohult döde i Södertälje by (sannsynligvis med adresse Mälaregatan 10) av levercirrose 20/3 1927. Begravet kl 1 em, allm. gr. II 112 (er sannsynligvis fattiggravrekken).

Innflyttet fra Malmö Caroli 27/11 26.

Og der flyttet han ut med nr 1898 i november 1926, men kom fra obefintlig-listan för det.

Og der ser man at husholdningen da den blev "obefintlig" innholdt Hanna, Gertrud, Sven, og vessle-Hanna.

Og at den (med reservasjon f. kludret tekst) kom fra Bollnäs 27/2 1915 (nr 202 i infl 1915), og blev obefintlig (funnet å ha flyttet ut uten å melde om hvorhen) fra adressen Dufvan XVI (side 100) 15/5 1919.

Gift med Hanna 15/5 1902.

Og Gustaf begjerdte äktenskapscertifikat som skulle sendes til Kristiania 12/1, 19/1 og 26/1 1919 for ekteskap med Matilde Caspara Rolstad i Kristiania f. 28/8 1868.

Han står som fraskilt fra Hanna når han dör, så jeg tror ikke at han giftet seg på ny....

Men det var nok feil, fordi Matilde Caspara Tornberg f. 28/8 1868 er begravet i Oslo!

Og han flytter fra Bollnäs 27/2 1913 (nr 40 år 1913), og der står Norge, senere endret til Malmö Caroli og en linje om at avis er mottatt 1/3 1915, så han kann godt ha vaert i Norge  i to år 1913-1915.

I Bollnäs er hele familien. Hanna og barn kom 1/11 1912 fra Alten, Norge. To barn flytter til Ullstorp i Kristianstad län allerede i 1913.

Gustaf er kommet uten familien til side 6 i HFL "NM" og flytter til side 1 i samme bok (större leilighet der familien får plass?). På s. 6 (der han står selv) står det att hans ledighet till äktenskap er obestyrkt under 18/6 1890- 28/1 1897 og 26/3 1900 - 31/12 1910. Det er ströket over på side 1 - kanskje da familien kom med attester? Han står alene som inflyttet fra Stockholm Matteus 28/3 1912 (men rart nok i HFL NF s 186, hvilket kann vaere en feilföring. Henvisning til side 6 i NM er rett). (Utflyttet Matteus Stockholm 13/3 -12; der busatt i rote 30.)

Barnene Ruth og Gerhard Ossian flytter in i Ullstorp i 10/3 1913, hos sin tante og onkel Lobin. De flytter alle fire til Rebbelberga 24/10 1914. Og til Östra Vemmenhög 27/12 1921.

Ved införingen i hfl Östra Vemmenhög står det att barnene går på Samskolan.

Ruth dör av lungebetennelse 10/2 1922, på dr T...s (Thulins?) sjukhem i Höja församling. (Står ikke i Höja. Ikke funnet noen db för Rebbelberga.) Det står at begravelsen var 15/2, og  "avis fr. Rebbelberga 18/2", så hun blev nok begravet der.

Det står at Gerhard Ossian går på gymnaset i Ystad, med studentexamen (tilsv. ex. artium) 26/5 1926.

Familien til Hyby 6/11 1928. Gerhard Ossian er da teol. studerande.

Allerede 1929 flytter de til Nevishög. (19/12 1929 Lobin-paret, og  27/6 1930 Gerhard Ossian. Jeg gjetter at han selv må melde om flytting grunnet alder.)

iI Nevishög dör Maria Matilda Elisabet 6/7 1931. Hans Lobin er da emeritus.

Det står at Hans Lobin og Gerhard Ossian blir flyttet over til ny HFL, men den er ikke lagt ut grunnet sperrefrist.

Endret av Vibeke Lund Åhling
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det absolutt, Vibeke! Det er fantastisk hva du har funnet fram på så kort tid. Det ser ut til at jeg må splitte opp artikkelen om Erling Bergedahl og hans familier. Den er allerede på 40 sider før de nye opplysnigene, og det er litt i overkant!

Jeg hadde ikke fått med meg at Hanna og alle barna ble med til Sverige for en stund.
Hun returnerete i alle fall til Oslo-Kristiania med de barna som ikke ble igjen. I adressebok for Christiania 1913 stod familien ikke der.
I 1916, Kristiania adressebok, stod det at Hanna drev en papirhandel sammen med Gjertrud Holmboe Lossius fra hjemmeadressen i Elisenbergvn. 22 https://media.digitalarkivet.no/view/49249/1196 Jeg mener jeg har lest et sted at opplysningen i adresseboken stammer fra året før, slik at det som står i 1916 reflekterer hvor folk bodde i 1915.
Senere gikk Hanna tilbake til postverket, fortsatt bosatt på samme adresse.

Det bodde en annen Tornberg i Christiania på denne tiden, og jeg må forsøke å finne ut av hva slags barnefolkk han eventuelt hadde. Jfr. fotografiet med de 5 Thornberg-barna.

Erich Johan Lund har en stor etterslekt, så jeg holdt det for sannsynlig at Lund-navnet ditt kom fra en av hans etterkommere, når du visste om Kirsten Marie Lund og baby Erling 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre döde min oldefar når min bestefar var fem år, så bestefar visste nesten ikke noenting om slekten nordpå eller vestenfjells.

Erich var min tip-tip-oldefar og Peter Christian Bech Lund min tip-oldefar.

Erling kjendte jeg ikke til, men jeg dro kjensel på Kirstine Maries navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og Gustaf og 2. kone er i Oslo i FT 1923, Ullevaalsveien 61.

Johan Jensen döde av taering, så det er vel vansklig å gjette hvor lang tid det tok.

Hans familie benytter òg slektsnavnet Fjeld.

Endret av Vibeke Lund Åhling
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan det nok hende at jeg kommer til å stille noen spørsmål om PCBL og hans familie i en annen tråd en gang, men nå har jeg fått så mye å ta tak i at jeg visst kan holde på en stund :-) Jeg pleier gjerne å gå tilbake så lang jeg kan, og arbeide meg framover - så i første omgang har jeg gått til foreldrene til Thea Thelander og graver i svenske kirkebøker for å få oversikten der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nå sikker på at bildet av de fem barna hvor det står sikker identifikasjon G. Thornberg er av Gjertrud og hennes småsøsken. Den andre Thornberg jeg fant i Kristiania på omtrent samme tid, And. S. Thornberg eller Tornberg, hadde 6 og ikke 5 levende barn i samme alder som Gjertrud og hennes søsken da bildet ble tatt. Dessuten, "mine" Tornberg var en søskenflokk med ppggp, mens And. S. Thornberg hadde ppgpgp

Hvordan fant du opplysningene under, Vibeke?

Forhenv. handlende , fraskilt mann (4/3 1918) Gustaf Adolf Nikolaus Tornberg f. 21/12 1865 i Stenbrohult döde i Södertälje by (sannsynligvis med adresse Mälaregatan 10) av levercirrose 20/3 1927. Begravet kl 1 em, allm. gr. II 112 (er sannsynligvis fattiggravrekken).

Jeg fikke ikke opp dette da jeg fulgte lenken, heller ikke etter å ha meldt meg inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenken gav dato og sted. Deretter gikk jeg til listen over döda och begravda i Södertälje by i Riksarkivets kyrkoarkiv.

Det er lurt å sjekke HFL og döde/gravlagde. I HFL er det ofte bare dato, i listen over dödsfald står ofte mer informasjon. Men det kann vaere omvendt...

Fra listen med döde (eller, i forekommende fald, födte) står ofte siden i HFL, hvilket sparer meget blaing.

Hvis noen er begravet i en grav som blir kallet noenting med "allmän", er det ofte en fellesgravrekke der de som hadde dårlig råd blev begravet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Johan Alfr. Magnusson Bergendal

Sweden, Household Examination Books, 1880-1930
Name: Johan Alfr. Magnusson Bergendal
Event Type: Census
Event Date: 1876 - 1880
Event Place: Östergötland, Sverige
Event Place (Original): St, Östergötlands, Sweden
Marital Status: Married
Birth Date: 21 Mar 1853
Birthplace: Gryth
Death Date: -
Volume: Laurentii AI19
Household
Role
Sex
Johan Alfr. Magnusson Bergendal

Gryth
Wife
Female

Skpg.
Son
Male

Skpg.
Son
Male

Skpg.

View the original document.

----

Johan. Alfr. Bergendahl

Sweden, Household Examination Books
Name Johan. Alfr. Bergendahl
Event Type Census
Event Date 1876 - 1880
Event Place Östergötland, Sverige
Event Place (Original) St, Östergötlands, Sweden
Gender Female
Marital Status Married
Birth Date 21 Mar 1853
Birthplace Gryt
Death Date -
Volume Laurentii AI19
Household
Role
Sex
Frans Wilhelm Kruskopf Spouse U   Stafnäs
Ernst Rudolf Fernelius Nylander   U   Svinstad
Otto Leonard Hellström   U   Norrkpg.
Carl Anton Pihl   U   Tryserum
Magnus Carlsson   U   Skönberga
Mathias Nilsson   U   Hoby i. Blekinge
August Peter Olsson   U   Kisa
Carl August Svensson   U   Frendefors
Anders Alfr. Alexandersson   U   Kisa
Gustaf Wilhelm Lindblom   U   Skeninge
Karl Peter Nilsson   U   Madesjö
August Wilhelm Svensson   U   Wikingstad
Gustaf Albin Olsson   U   Kisa
Anders Johan Gustafsson   U   Ringarum
Johan Walfrid Wallander   U   Tjellmo
Ludvig Andersson Liljedahl   U   Norrköping
Gustaf Adolf Zander   U   Flistad
Johan. Alfr. Bergendahl   F   Gryt
Johan August Son M   Skpg.
Johan Wiktor Sandholm   U   Karlskrona

https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:QG5J-GTRC

----

Johan Alfred Bergendahl

Name Johan Alfred Bergendahl
Event Type Census
Event Date 1881 - 1885
Event Place Österhaninge, Stockholm, Sverige
Event Place (Original) Österhaninge, Stockholms, Sweden
Birth Date 21 Mar 1853
Birthplace Gryt. Linköp. l.
Death Date -
Volume AI22

https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:QLPY-HS4S

----

Johan Alfred Bergendahl

Event Type Census
Event Date 1891 - 1895
Event Place Österhaninge, Stockholm, Sverige
Event Place (Original) Österhaninge, Stockholms, Sweden
Birth Date 21 Mar 1853
Birthplace Gryt. Linkps. l.
Death Date -
Volume AI24
Household
Role
Sex
Johan Alfred Bergendahl   U   Gryt. Linkps. l.
Johan August Son M   Söderköping

https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:QLPT-RZF1

----

Johan Alfred Bergendahl

mentioned in the record of Johan Alfred Bergendahl and Eli Olsen
Spouse's Name Eli Olsen
Event Date 02 Aug 1896
Event Place Paulos Menighet, Oslo, Akershus, Norway
Father's Name Magnus Jansson
Spouse's Father's Name Ole Torrissen

https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:N71K-KP9

----

Endret av Ann-Mary Engum
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk Ann-Mary! Dette er lenken til husforföret https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0018508_00071?c=0&m=0&s=0&cv=0#?cv=70&z=543.8765%2C1431.1197%2C2330.9073%2C1328.8752 

(Laurentii AI19)

Det står noen flere opplysninger der, nemlig at han "kaller seg Bergendal" (ikke skrevet med h), og at en sønn Gustaf [utydelig], født 16.07.1848 (muligens 16.04.1849) og konen døde mens de bodde i sognet. Fødselsdatoen for yngstebarnet og datoen da faren ble enkemann sammenfaller.

Jeg slet med å lese det navnet som står under Bergendahl i husforhøret. Det ser ikke ut til å være Olsson. I følge opplysningene ved hans første kones begravelse begynte navnet på M, og hans far het i følge opplysninger fra vielsen Magnus, så sjansen for at han het Magnusson er vel tilstede.

Mannen flyttet til stedet  09.11.1874, konen kom 12.08. enten 1877 eller 74, og begge guttene oppgis å ha vært født samme sted som moren var. født. År og dato er interessant, tatt i betraktning at eldste sønn er født 15.05.1877, og de giftet seg 15.06.1877. Jeg må visst også fram med noen kart for å skjønne hva som foregikk her av flyttinger og bevegelser.
Sex F for Johan er selvsagt feil i Family search.
Men opplysningene derfra hjalp meg altså å finne husforhøret, og dermed  dåpen til lille Gustaf Bergendahl, som altså overlevde sin mor en liten stund i følge 

https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0009025_00050?c=0&m=0&s=0&cv=0#?cv=49&z=363.7086%2C-69.3852%2C2899.3528%2C1700 

og begravelsen. Lillegutten døde 10.08.1879 av mage/tarminflammasjon. 

https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0009025_00144?c=0&m=0&s=0&cv=0#?cv=143&z=206.9124%2C2532.8801%2C2899.3528%2C1700 Morens død står litt høyere opp på samme side. Hun døde av eklampsi, svangeskapsforgiftning med kramper. 

Da skal jeg se hva jeg finner ut i 

AI24

- vielsen i Norge har jeg allerede lenken til primærkilden for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider