Gå til innhold
Arkivverket

Andreas Monsson født ca. 1804. Indre Fure i Nordfjord

Elin Venøy
 Del

Recommended Posts

Hei!  Eg lure veldig på noko angåande mine forfedre og sitter litt fast.

Min farfar  heite Mathias Reidar Venøy. Født 06.09.1927, Død:12.10.2002 , hans far var Reinhart Anders Venøy Født:17.09.1884, Død:07.12.1963.

Hans far var Anders Andreasen Venøen Født:01.10.1845,Død:1919, hans far var Andreas Andreasson Indre Fure Født:1826 som var gift med Oline Olsdatter Født:1820.

Far til Andreas Andreasson Indre Fure var Andreas Monsson og trur han var født rundt ca 1804 pluss/minus.Det som eg gjerne vil vete meir om er kven som er faren til Andreas Monsson. om nokon kunne hjelpt meg å finne ut av dette hadde eg satt veldig pris på det! 

Slekta mi seier at dei meina at far til Andreas Monsson var utenlandsk,fra enten spania eller Portugal. Så vil gjerne finne ut om dette stemmer.   

På førehand takker eg så masse for hjelp og svar! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Elin Venøy skrev:

Hei!  Eg lure veldig på noko angåande mine forfedre og sitter litt fast.

Min farfar  heite Mathias Reidar Venøy. Født 06.09.1927, Død:12.10.2002 , hans far var Reinhart Anders Venøy Født:17.09.1884, Død:07.12.1963.

Hans far var Anders Andreasen Venøen Født:01.10.1845,Død:1919, hans far var Andreas Andreasson Indre Fure Født:1826 som var gift med Oline Olsdatter Født:1820.

Far til Andreas Andreasson Indre Fure var Andreas Monsson og trur han var født rundt ca 1804 pluss/minus.Det som eg gjerne vil vete meir om er kven som er faren til Andreas Monsson. om nokon kunne hjelpt meg å finne ut av dette hadde eg satt veldig pris på det! 

Slekta mi seier at dei meina at far til Andreas Monsson var utenlandsk,fra enten spania eller Portugal. Så vil gjerne finne ut om dette stemmer.   

På førehand takker eg så masse for hjelp og svar! 

Tips!

Det er alltid lurt å legge ved lenker til det du har funnet. 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ser ved vielsen står det fødested Bergen ved Andreas Monsen, der er en god kandidat i Bergen Andreas  døbt 20/4-1803 i DK av forældre Mons Andersen Daglønner og h. Berthe Torgersdtr. Som du sikkert har sett får han Andreas som uægte barn i 1826, han er ikke å finne i innflytterlistene til Selje, han var jo i tieneste på Indre Fure, så der er ikke spor i BB efter han. Mons og Birte vigd i DK 6/1-1799. 1865 for Selje stadfester at Andreas er født i Bergen og er 60 år da, det er trolig Andreas som dør 3/9-1872 på Uren som inderst og fattiglem født 1803. Rune

Endret av Rune Bergesen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.8.2018 den 12.14, Rune Bergesen skrev:

Hvis du ser ved vielsen står det fødested Bergen ved Andreas Monsen, der er en god kandidat i Bergen Andreas  døbt 20/4-1803 i DK av forældre Mons Andersen Daglønner og h. Berthe Torgersdtr. Som du sikkert har sett får han Andreas som uægte barn i 1826, han er ikke å finne i innflytterlistene til Selje, han var jo i tieneste på Indre Fure, så der er ikke spor i BB efter han. Mons og Birte vigd i DK 6/1-1799. 1865 for Selje stadfester at Andreas er født i Bergen og er 60 år da, det er trolig Andreas som dør 3/9-1872 på Uren som inderst og fattiglem født 1803. Rune

Tusen takk for svar Rune:) var det sånn at Andreas Monsen ikkje var den ekte faren til Andreas Andreasson? Og går det da and å finne ut kven den ekte faren og mora var? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas Monsen er faren, men moren er Gjertrud Axelsdtr.(det er ikke nemnd hvor hun var fra) begge tienestefolk paa Indre Furre, på Lille Kjøde er der en Axel Hasteensen gm Gjertrud Pedersdtr. Teige som har en datter Giertrud født 1/1-1798. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Rune Bergesen skrev:

Andreas Monsen er faren, men moren er Gjertrud Axelsdtr.(det er ikke nemnd hvor hun var fra) begge tienestefolk paa Indre Furre, på Lille Kjøde er der en Axel Hasteensen gm Gjertrud Pedersdtr. Teige som har en datter Giertrud født 1/1-1798. Rune

Men kva meinest det da at han får Andreas som uægte barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Rune Bergesen skrev:

Anders M og Gjertrud A var ikke gift, da de fikk dette barnet.

Ok da fårstår eg:) det som blir sakt er at far til Andreas Monsen var utenlandsk. Trur du det kan vere at Mons Andersen ikkje var hans ekte far?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det som står i KB er nok rette forældre.

Disse historiene om spanske forfedre, skip som har forlist utenfor kysten, har vært diskutert mange gange her på forumet, uten at noe sikkert svar har fremkommet, så det sporet tror jeg du kan legge vekk, ihvertfall foreløpig til du har fått mere svar på hvor forældrene til Andreas kommer ifra, når der står Bergen som fødested i KB, så er nok det rett og sporene i Selje forteller vel det samme at forfedrene til Giertrud er alle fra Selje, siden du har etternavn fra Selje har du kanskje BB, så du kan se hvor forfedrene dine kommer ifra, Fylkesarkivet i Sogn og Fjordane har databaser med alle KB for Davik/Selje, ikke alltid å stole på, men fullt brukbar til å finne det du er ute etter, så kan du jo sjekke mot KB etterpå. Rune

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider