Gå til innhold
Arkivverket

Hjelp til tyding av dåp, Hedrum, vestfold 1818

Sissel Johnsen
 Del

Recommended Posts

Sissel,

Kildefotografiets oppløsning er svak og skriften er mer anstrengt enn vanlig for tidlig 1800-tall.

Setter likevel inn et første utkast, da ingen hittil ser ut til å ha tatt utfordringen: «Christen Olsen Sol[ie?]og Hustru Anne Marte Anonsd. Hust ophd?? Jakob ? Olsen Kiendalen i Eijdng ?? og Halvor Knudsen»

Andre leser dette kanskje litt annerledes, og det er store muligheter for korrektur og utfyllinger her.

Er dette forresten navn du forventet på fadderne?

Vennlig hilsen

Are

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Are S. Gustavsen skrev:

Sissel,

Kildefotografiets oppløsning er svak og skriften er mer anstrengt enn vanlig for tidlig 1800-tall.

Setter likevel inn et første utkast, da ingen hittil ser ut til å ha tatt utfordringen: «Christen Olsen Sol[ie?]og Hustru Anne Marte Anonsd. Hust ophd?? Jakob ? Olsen Kiendalen i Eijdng ?? og Halvor Knudsen»

Andre leser dette kanskje litt annerledes, og det er store muligheter for korrektur og utfyllinger her.

Er dette forresten navn du forventet på fadderne?

Vennlig hilsen

Are

Hei Are! Tusen takk for hjelp. Noen av navnene var forventa og resten var også forståelige. Jacob Olsen Kjendalen Eidanger skal det nok være, og Anne Marie Anondsdatter Hustuft. 

Sissel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Sissel Johnsen skrev:

Hei Are! Tusen takk for hjelp. Noen av navnene var forventa og resten var også forståelige. Jacob Olsen Kjendalen Eidanger skal det nok være, og Anne Marie Anondsdatter Hustuft. 

Sissel

Flott, væpnet med den kunnskapen har jeg sett på innførselen med nye øyne, og vil heller foreslå denne løsningen:

«Christen Olsen Soldat og Hustru Anne Marte Anonsd. Huustopht Jakob Olsen Kiendalen i Eijdanger og Halvor Knudsen»

Jeg hadde opprinnelig «Soldat» på Christen, men det lar seg igrunn bare bokstavere til "Soldt", derfor antydingsvis So[ie?] i første utkast. Da kirkeboken har ham som Bakke, så går jeg tilbake til mitt opprinnelig forslag «Soldat», altså Soldt utfylt med en a. Hvorvidt han virkelig var soldat, vil kanskje en bygdebok kunne opplyse?

Mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Sissel Johnsen skrev:

Takk Ann- Mary!!

Var mer lesbart der ja.

Sissel

Ann-Mary minner oss på noe som er en viktig metodisk tilnærming i møte med 1800-talls kirkebøker: Fra cirka 1815 var det dobbelt bokføring, og i mange tilfeller så er innførslene mer lesbare hos presten, andre ganger hos klokkeren. Vær imidlertid klar over at innførselen kan avvike endel med hensyn hvilke navn som er innført. Her har vi et klassisk eksempel på at fadder nummer én i kirkebok er oppført med gårdnavn, men i klokkerboken med patronym og trolig et yrkesnavn.

Mvh Are

Endret av Are S. Gustavsen
Korrektur
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Are S. Gustavsen skrev:

Flott, væpnet med den kunnskapen har jeg sett på innførselen med nye øyne, og vil heller foreslå denne løsningen:

«Christen Olsen Soldat og Hustru Anne Marte Anonsd. Huustopht Jakob Olsen Kiendalen i Eijdanger og Halvor Knudsen»

Jeg hadde opprinnelig «Soldat» på Christen, men det lar seg igrunn bare bokstavere til "Soldt", derfor antydingsvis So[ie?] i første utkast. Da kirkeboken har ham som Bakke, så går jeg tilbake til mitt opprinnelig forslag «Soldat», altså Soldt utfylt med en a. Hvorvidt han virkelig var soldat, vil kanskje en bygdebok kunne opplyse?

Mvh Are

Det ernok Solli som er riktig for det var der han bodde. Solli var en plass under Bakke

Sissel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Sissel Johnsen skrev:

Det ernok Solli som er riktig for det var der han bodde. Solli var en plass under Bakke

Sissel

Ja, det høres mer sannsynlig ut.

Mvh Are

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider