Gå til innhold
Arkivverket

Jon Håvaldsen Ramnes Borre eller?

Torbjørn Steen-Karlsen
 Del

Recommended Posts

Jeg jobber for og finne denne lille familien som jeg kun har fått via en notis.

1. Jon Håvaldsen, født i januar 1720. 15 år i 1735. Død 26. mars 1766 i Borre, 46 år 10 uker gammel. Gift (1) med Ingeborg Jonsdatter. Gift (2) 1744 med Anne Margrete Reiersdatter, født 1722. Død 1748. Kom til Moskvil i Nykirke ca. 1748.

Barn

1. Hans Jonsen, født ca. 1745.

Jeg finner ikke ut hvor Ingeborg Jonsdatter nevnes eller hvor Jon giftet seg andre gang med Anne Margrete, eller hvor og helt når sønnen ble født.

Kan noen hjelpe?

Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Torbjørn Steen-Karlsen skrev:

hvor og helt når sønnen ble født.

Fant denne på Familysearch. Vet ikke sikkert om det er din Hans da. Har ikke sjekket mot kirkebøker.

image.png.ee9a04e7a573a6c94753d70baede718e.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Torbjørn Steen-Karlsen skrev:

Oj, så flott Trude. Så de var i Våle også ja.

Med forbehold at det er rette familie. Men jeg syns navnene kan stemme bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer hundre prosent. Takk skal du ha. Jeg får ikke familysearch til og virke så jeg får ikke søkt der. Så dette var midt i blinken. :) :)

TSK.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått rydda opp i alt, bortsett fra Ingeborg Jonsdatter som jeg ikke finne ekteskap med, ikke noen barn og ikke død. Ikke nevnt i skifter.

TSK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Torbjørn Steen-Karlsen skrev:

Da har jeg fått rydda opp i alt, bortsett fra Ingeborg Jonsdatter

Alltid moro når ting kommer på plass. 😊  Jeg har søkt på FS etter Ingeborg, ekteskap osv. men har ikke funnet noe. Ennå.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går ut fra at det er her du har sett dette:

Ramnes 704/906      Jon Halvorsen Berg nordre i Våle.

Våle 343/382             På Vivestad øvre 1748-1750,da til Moskvil

Skifte 1748 Berg nordre i Våle.      Jon Håvaldsen Mørken i Ramnes

Kirkeboka          f.januar 1720,d.1766,g.1.Ingeborg Jonsdatter,g.2.1744 Anne Margrete Reiersdatter 1722-1748.

1.Hans ca.1745.

Endret av Jon Erik Berg-Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fra side 343 var nytt for meg. Jeg finner dog ikke skiftet etter Hans Jonsen i 1778 på Søndre Dal i Våle. Det skal stå i skiftet at Hans Jonsens foreldre skal være Jon Håvaldsen og Ingeborg Jonsdatter. Det må være feil. Hans Jonsen er født 1724 på Ormestad i Våle og hans far født i januar 1720 i Våle. Litt raust kanskje.

Sannheten er at den Hans Jonsen som er født rundt 1724 er født på Ormestad som sønn av Jon Jensen og første kone Gunhild Gunhildsdatter Kjølsrud. Den Ingeborg Jonsdatter som nevnes kan ikke være hans kone, men hun må være hans søster (født 1713) som ble gift 1735 med Hans Larsen og bodde en stund på Moskvild i Nykirke. Dermed kan Jon Håvaldsens ekteskap med ei Ingeborg Jonsdatter gå ut til vi har funnet en bedre løsning.

TSK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og i skiftet står det om Susanne Johnsdatter og hennes foreldre Jon Håvaldsen og Ingeborg Jonsdatter på Moskvil, så Hans er ikke en sønn her. Så da hopper Ingeborg Jonsdatter inn igjen som gift med Jon Håvaldsen.

Men Ingeborg Jonsdatters opphav er ukjent.

TSK.

Endret av Torbjørn Steen-Karlsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.