Gå til innhold
Arkivverket

HVORDAN FINNE HELSØSTER SOM ER BORTADOPTERT

Bettina Aamodt
 Del

Recommended Posts

Hei, jeg har holdt på i flere år for å finne min helsøster som ble bortadoptert i 1956.  Hun ble født den 31.03.1956, og var et elsket kjærlighetsbarn.  Min mor som i morgen fyller 80 år har båret på savnet hele livet siden dette skjedde, og det har merket og preget henne.  Hun fikk i ettertid to jenter til, med samme mann, men vi kan aldri erstatte hennes "Vivian" som hun kaller henne. Det er lagt igjen papirer i mappen hennes, men disse er ikke hentet, ikke som hun eller vi har fått beskjed om i alle fall. Er det noen som vet noe sted hvor det går å etterlyse henne, et sted der ting leses, jeg greier ikke å finne noe sted for dette på nettet, eller facebook.  Vil gjerne ha råd og tips, ønsker så gjerne at min mor skal få oppleve å se eller i alle fall høre fra eller om henne, slik at hun får ro i sjelen. 

Piken er født på Josefinegatens Hospital den 31. mars 1956 og var der i noen dager før hun ble adopert bort, hun var mørkhåret.

Noen som har noen tips og råd til meg, da jeg føler meg maktesløs. 

Jeg vet det kan være at hun ikke ønsker kontakt, eller at det har hendt henne noe så hun ikke lever, eller at hun ikke vet at hun er adopert bort, men jeg må nesten forsøke alt uansett.

Takker om noen har tips til meg.

Med vennlig hilsen

Bettina - Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Bettina Aamodt skrev:

Hei, jeg har holdt på i flere år for å finne min helsøster som ble bortadoptert i 1956.  Hun ble født den 31.03.1956, og var et elsket kjærlighetsbarn.  Min mor som i morgen fyller 80 år har båret på savnet hele livet siden dette skjedde, og det har merket og preget henne.  Hun fikk i ettertid to jenter til, med samme mann, men vi kan aldri erstatte hennes "Vivian" som hun kaller henne. Det er lagt igjen papirer i mappen hennes, men disse er ikke hentet, ikke som hun eller vi har fått beskjed om i alle fall. Er det noen som vet noe sted hvor det går å etterlyse henne, et sted der ting leses, jeg greier ikke å finne noe sted for dette på nettet, eller facebook.  Vil gjerne ha råd og tips, ønsker så gjerne at min mor skal få oppleve å se eller i alle fall høre fra eller om henne, slik at hun får ro i sjelen. 

Piken er født på Josefinegatens Hospital den 31. mars 1956 og var der i noen dager før hun ble adopert bort, hun var mørkhåret.

Noen som har noen tips og råd til meg, da jeg føler meg maktesløs. 

Jeg vet det kan være at hun ikke ønsker kontakt, eller at det har hendt henne noe så hun ikke lever, eller at hun ikke vet at hun er adopert bort, men jeg må nesten forsøke alt uansett.

Takker om noen har tips til meg.

Med vennlig hilsen

Bettina - Oslo

Dette er vel kanskje for nytt til at det kan diskuteres på åpent forum.

Men noen tips og råd er det kanskje noen som kan gi.

----

Det er kun den adopterte som kan be om opplysninger.( etter fylte 18 år)

(Utdrag)

"Alle adopterte som har fylt 18 år har rett til å få kunnskap om sin biologiske bakgrunn. Opplysninger om adopsjon og biologisk opphav er strengt taushetsbelagt. Det er derfor bare deg som er adoptert som har rett til disse opplysningene. "

https://www.bufdir.no/Adopsjon/Fa_informasjon_om_biologisk_opphav/

https://www.arkivverket.no/kom-i-gang-med-arkiv/taushetsbelagte-opplysninger

Endret av Ann-Mary Engum
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidligere kunne en søke på fødselsdato i den eldste skattelista som lå på lokalavisen Sagat sider,om det virker nå vet jeg ikke.Det medførte atskillig sortering da der er mange født på samme dato,men når man vet kjønn så hjelper det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

# 4

Skatteåret 2001:

Kan søke på fødselsdato,men da blir det mye sortering.

Kan velge fylke og kommune.

Man kan også krysse av for ektefelle.

Søkte på datoen oppgitt i innlegg 1 .

(Hele landet)

"Søk utført,100 treff eller mer"

Endret av Ann-Mary Engum
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når ein ikkje veit anna enn fødselsdatoen blir skattelistesøk håplaust, sidan den bortadopterte kan bu og/eller ha vokse opp ein heilt annan stad i landet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo tynn "suppe" med skattesøk,men neste trinn er etterlysing på FB,(er jo alltid noen som vet). Kan jo søke der på navn og se etter familielikhet om vedkommende er på FB,og sende PM med spørsmål. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du søker på birtday er det registrert 58 kvinner født på denne dato. Dersom du veit fornavnet, kan du forsøke å søke på det.

https://www.birthday.se/sok/no?f=a&searchmode=%23no%2c+%23no-fields&y=1956&m=3&d=31&g=0&x=304

Alf

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med litt erfaring om temaet, vil eg også gje nokre råd.

Det viktigaste er at du kan ALDRI vere forsiktig nok. Vi som lever i dag kan vel knapt forstå tragediane som låg bak dei fleste adopsjonane på denne tida, og det kan vere som å gå ut i eit minefelt med begge beina, der ukjende historier kan få uante konsekvensar for dei involverte. Det er ikkje berre å ringje folk og seie "hei, eg lurer på om du kan vere adoptert" eller noko litt meir innpakka.

Å begynne å leite mellom dei som er fødde på rett dato behøver ikkje å føre fram. Vi har sett fleire døme på avvik i fødselsdatoen, slik at "barnet" opererer med ein annan fødselsdato enn det biologisk familie trur. Elles må du holde ope for at jenta kan vere død (søk på DisNorge sitt gravminneregister) - eller ho kan ha flytta til utlandet.

Om du går i gang med leiting med utgangspunkt i konkrete datoar, kan du hugse at det ofte er særlege kjenneteikn med adopterande familiar på denne tida: Foreldra er ofte uvanleg gamle, dvs godt over 30 år, fordi dei gjerne ikkje adopterte før dei hadde prøvd lenge å få barn sjølve - og det er sjeldan meir enn 2 born i ein slik familie, gjerne berre 1.

Og for all del: Ver førebudd på å få slengt ei dør i ansiktet om du finn fram til rette vedkomande. Det er ikkje sjølvsagt at det skal bli eit lykkeleg møte, om de finn henne.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider