Gå til innhold
Arkivverket

Var dåpen en dåp, og hva betyr "ikke gravfæst"?

Berit Knudsen
 Del

Recommended Posts

Orkdal: Frantz Olsen Bruns sønn, Frantz, ble døpt 12. des. 1726. Oppført rett før 4. advent.

og det står noe der jeg ikke helt forstår, hjemmedåp?. 

https://www.digitalarkivet.no/kb20070906660696

Etter å ha lett etter samme barn, som skal være død i desember 1727, 

finner jeg i prestens oppsummerig av året 48 døde hvorav 7 som ikke var gravfestet.

Deretter står det 7 navn. Ang. barnet Frantz så står det bare "H. major Bruns barn".

https://www.digitalarkivet.no/kb20070906660705

Så kommer spørsmålene:

1726. Var ikke dåpen en virkelig dåp ?

1727. Hvorfor står ikke barnets navn da det døde, om det var døpt?

Hva betyr det at de døde ikke var gravfestet ?

Endret av Berit Knudsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo Berit.

Arbeider også med Orkdal for tiden og har stusset over det du nevner.

Har i tillegg sett at det er et skille i praksis ved at i begravelser hvor presten holder gravtale så oppgis ofte, men ikke konsekvent, alder på den som går i jorden.

Synes også å se at det er "sosialgruppe 1" som oftest får gravtale.

Sammenheng med at gruvedrift/rel. stort nærvær av militære i bygda skaper større klasseskille enn i bygder hvor primærnæringene har dominans?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt kinkinge spørsmål....  - det vert litt spekulasjon om kva som er meint:

dåpsinnførsla lyder om lag sånn:
"torsdagen mellem d. 2den og 3die advent blef

Hr. major Bruns drengebarn døbt af Hr T. Rohs

og kaldet Frantz, dog till forn hiemedøbt, fadrer

Hr. Capit. Lund, Magr Schieldrup, Petter Frost,

Madme Frost, Madme Brandt, Maddelle Hof paa Even"

Det heiter i lova (Kristian Vs) bok 2 kap. 5 https://www.hf.uio.no/iakh/tjenester/kunnskap/samlinger/tingbok/kilder/chr5web/chr5_02_05.html

om dåp og heimedåp:

"8.  Børn, som for deris Svagheds skyld ere hiemme døbte, skulle, saa snart de komme til Pas, føris til Kirken, og deris

Daab af Præsten stadfæstis og forkyndis i Faddernis Nærværelse paa den sædvanlig Maade.

9. Men ingenlunde skulle de døbis igien, uden saa er, at der er Tvifl paa, om de ere døbte, og ej med Vidner bevisis, at

de rettelig døbte ere."

Eg reknar med at "Hr Rohs" er kapellanen. Formuleringa tyder på at han har gjort ein feil, altså utført ny dåp i staden for stadfesting.

- eller så har det vore tvil om at heimedåpen var heilt rett.

Det andre spørsmålet er vanskeleg fordi "gravfeste" vart nytta i ulike meiningar: gravlegge, jordpåkasting, likpreike (og kanskje nokre til).

Langt inn på 1800-talet er det variert praksis for om det er dagen for gravlegging eller dagen for jordpåkasting som er ført under "dato begravet".

- ikkje alle vart gravlagde (nokon forsvann, t.d. på havet - og nokon vart sette inn i eit eige (familie)gravrom eller under kyrkja). Gravlegging

var elles ei sak for slekt og grannar, ikkje for presten. Det var ikkje ei embetshandling og er ikkje "naturleg" å føre inn i kyrkjeboka.

- alle skulle få jordpåkasting (utanom dei som forsvann) - det er den einaste embetstenesta som skal vere gratis ifl. lova.

- gravtale/likpreike var friviljug og kosta pengar (etter stand og betalingsevne).

Du kunne sett korleis presten brukar dette og andre ord i boka.

Eit raskt blikk viser uttrykk som "begraved og gravfæst" (t.d. øvst t.v. her https://www.digitalarkivet.no/kb20070906660703 )

Elles vekslar det mellom "begraved" og "gravfæst".

I kyrkjeboka for Herøy litt seinare (1730-60) er "gravfæst" brukt om folk som har kome bort på havet og ikkje er attfunne. Då kan det berre vere

liktale som er meint, sidan det ikkje var noko lik å grave ned eller kaste jord på.

Eg vil tru(!) dette er tydinga her også,  - og at "begrave" her tyder jordpåkasting.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Olav for innspillet.

For 15-20 år siden gjennomgikk jeg kirkebøkene for Orkdal (på filmruller) helt opp til 1800 på jakt etter Brun'er,

og det var "hardt arbeid", så jeg misunner deg ikke.  Det er disse notatene jeg nå rydder opp i.

Takk for innsatsen Ivar.

Først T. Rohs het Tarald Lauritsen Ross, og var sogneprest til Orkdal 1715 - 1748.

Dåpen: -dog til forn hiemedøpt - vil jeg tro blir - selv om tidligere hjemmedøpt. Det burde vel dekke det.

Det som jeg synes er uvanlig er at barnets navn ikke er nevnt ved "begravelsen", men kun farens tittel og navn.

Jeg har ikke sett det før,  heller ikke i denne kirkeboka.

Var barnet døpt, sto navnet.

Jeg fant at jeg ang. "begravelsen" har skrevet et notat til med selv: --- så begravelsen må ha skjedd etter 28. desember, for da ble det holdt begravelser.

Jeg vet at disse detaljene, i dette tilfelle ikke er viktige, men jeg ønsker for min egen del å forstå hva og hvorfor det skjedde.

Jeg trenger nok litt tid på å fordøye det du har skrevet, for å se hvordan jeg skal forstå det som står der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg meiner at eg har sett eksempel i kyrkjebøkene frå Fjaler der namnet ikkje er oppgitt ved gravferda. Der er det også periodar der det manglar mange dødsfall, og ein finn skifte for personane utan at ein finn dei som gravlagde i kyrkjeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider