Gå til innhold
Arkivverket

Kort tingboktekst

Arlene Hansen
 Del

Recommended Posts

Hei, håper at noen kan forklare hva dette handler om, trolig en ku verd 4 riksd., men hvordan? Står det noe om "forsikring"? Jeg tipper bare at tb betyr tingbok. Dette er et bilde fra minnepennen med Randi Bjørkviks arbeid.

image.png.20562027ef8e7b9baee9aeedc92712c4.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arlene,

Notatkortet du har lagt ut, er lite tilfredstillende med hensyn til behovet for nødvendig etterprøving. Jeg gjetter på at dette er fra Randi Bjørkviks forarbeid knyttet til prosjektet med å utgi bygdebøker for Hadeland. Prosjektet resulterte aldri i noen faktiske utgivelser, og i så måte var det ingen slektshistorisk suksess. Derimot så er jo forarbeidet gjort tilgjengelig for publikum. Dette er det tidligere (2010) opplyst om her på DA: 

Selve notatkortet, som du troligvis har fra denne samlingen, fremstår samtidig som noe kryptisk, da arkivreferansen ikke er fullstendig oppgitt. Det er imidlertid nok spor til å kunne identifisere kilden som: SAH, Hadeland, Land og Valdres sorenskriveri, G/Gb/L0014: Tingbok, 1667, s. 5b-6a. Se ellers: https://media.digitalarkivet.no/view/28811/7

Den originale teksten lyder (forslagsvis) slik:

«JngVald Sebiønsøn BiørchAllt: Loed for Retten Vdj Rette fordre q for 4 Rixdlr i Laante penge: och [Enstae?] Erich till Holden \paa Kiørffen/, At betale \JngVall/ Sebiønsen at bet[a]le det han Lannte Penge 4 Rixdlr          Med Mindre (fol. 6a) Her vdj Kand Ander ledis beviβes deβ proff med Lovlig H[a]lff[en] .s.»

Margnotis nederst fol. 5b: «q Erichs Hus var paa KiørVen»

Vennlig hilsen

Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til dere! Ja, navnet er Ingvald Sebjørnsen. Men hva stod det om "forsikring"? Lånte han 4 rikst. mot at en ku stod hos den som lånte pengene? Det er dessverre meningsløs for meg å lese gamle tingbøker o.l. For det første kan jeg ikke tyde skriften, og for det andre forstår jeg ikke det gamle språket, selv når det står utskrevet med moderne bokstaver. Norsk er ikke mitt morsmål, så jeg lever med slike begrensninger.

Ja, kilden er RBs arbeid. Jeg er super glad for at jeg har det. Det har spart meg for masse leting. Hvis det finnes noe bedre, vil jeg gjerne skaffe meg det. Trenger spesielt også info fra Buskerud (Norderhov) og Valdres (Begnadalen), selv om disse bitene gjenstår.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Trude Nilsen skrev:

Jeg mener navnet er Ingvald Sebiørnsen/Sæbiørnsen. (fra lappen i #1)

Trude,

Jeg forstår ikke helt hvor du vil med dette. Det jeg har satt inn er et utkast til en transkripsjon. Mener du at kilden skal transkriberes annerledes? 

Det aktuelle navnet bør uansett normaliseres til Ingvall Sebjørnsson, om du ønsker å gjengi en antatt lokal uttale på Hadeland omkring 1670. Dette er imidlertid noe annet enn gjengivelse av en kildetekst.

Mvh Are

Endret av Are S. Gustavsen
Korrektur
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Are S. Gustavsen skrev:

Jeg forstår ikke helt hvor du vil med dette. Det jeg har satt inn er et utkast til en transkripsjon. Mener du at kilden skal transkriberes annerledes? 

Nei, nei, langt ifra. Jeg mener at jeg leser navnet på lappen i #1 som Ingvald Sebiørnsen, øverst på lappen. Og som Ingvald Sæbiørnsen på 3. linje. 

Ikke mer innviklet enn det. Og absolutt ingen kritikk.

Endret av Trude Nilsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Arlene Hansen skrev:

Takk til dere! Ja, navnet er Ingvald Sebjørnsen. Men hva stod det om "forsikring"? Lånte han 4 rikst. mot at en ku stod hos den som lånte pengene? Det er dessverre meningsløs for meg å lese gamle tingbøker o.l. For det første kan jeg ikke tyde skriften, og for det andre forstår jeg ikke det gamle språket, selv når det står utskrevet med moderne bokstaver. Norsk er ikke mitt morsmål, så jeg lever med slike begrensninger.

Ja, kilden er RBs arbeid. Jeg er super glad for at jeg har det. Det har spart meg for masse leting. Hvis det finnes noe bedre, vil jeg gjerne skaffe meg det. Trenger spesielt også info fra Buskerud (Norderhov) og Valdres (Begnadalen), selv om disse bitene gjenstår.

Dette med denne kua som tydeligvis hadde blitt stilt som sikkerhet (forsikring), er ikke omtalt i den korte teksten på over folio 5b og 6a, men dette kan være omtalt andre steder i samme kilde. Av notatkortet kan det også leses referanser til "s. 1a" og "s. 2". Alle rettshandlinger knyttet til 22. mars 1667 starter tydeligvis på folio 1a og går til folio 6a. Dermed må det letes mer for å finne den av Bjørkvik omtalte ku.

Mvh Are

Endret av Are S. Gustavsen
Korrektur
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for opplysningene! For mitt nivå holder det med at en ku var sikkerhet for et lån. Noe mer ville jeg antagelig ikke forstått siden jeg ikke kan noe om juss eller det gamle språket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...

Det er en forferdelig skrift i denne tingboka, men jeg mener første setning skal være Ingvold Sebiørnsøn Biørhallt: Loed for Retten Vdj Retten fordre  [q] 4 Ridr i Laante penge: och En koe i forSekring. 

Tilføyet i margen: [q] Erich i hus Ver paa Kiørven

Lenke til kommentar
Del på andre sider