Gå til innhold
Arkivverket

Pantebok nr. 1 (1688-1704), Pantebokside, Side 2

Finn Roaas
 Del

Recommended Posts

Den nederste delen av denne siden er skadet, men jeg ser likevel at det omhandler en gård som jeg er interessert i, nemlig Kiepperud i Enebakk. Jeg tolker også navnet som er nevnt til å være Lauriz Gundersen. Det mangler såpass mange ord at det er vanskelig å få den fulle mening i denne teksten. Andre som har større erfaring enn meg greier kanskje å "presse" mer mening ut av teksten?  Dette er så langt jeg er kommet på denne siden: https://media.digitalarkivet.no/view/21531/5 

Anno 1688 kiendes 7 November 8 almindelige sagting [?] ting sted udj Hølland Præstegield, ieg Lauriz Gundersen boende paa Kiepperud i Ennebach Præstegield, og hermed for alle visserligt giør Bref at teg af frj stillis, og velberaad hue paa er ts nes neidehas og samdeta hafe min Gaard er

(Den neste setningen er nesten uleselig, men jeg kan se at det siste ordet må være Kiepperud.) 

Transkripsjonen inneholder mange feil!

Med vennlig hilsen

Finn Roaas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det underskrevne stedsnavnet sliter jeg med å lese, men jeg tror ikke det står Klepperud.  Bokstav nummer to er jo en r.  Hvis første bokstaven er en K (selv om jeg syns den ser mer ut som en B) så blir det Krepperud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Finn Roaas skrev:

Den nederste delen av denne siden er skadet, men jeg ser likevel at det omhandler en gård som jeg er interessert i, nemlig Kiepperud i Enebakk. Jeg tolker også navnet som er nevnt til å være Lauriz Gundersen. Det mangler såpass mange ord at det er vanskelig å få den fulle mening i denne teksten. Andre som har større erfaring enn meg greier kanskje å "presse" mer mening ut av teksten?  Dette er så langt jeg er kommet på denne siden: https://media.digitalarkivet.no/view/21531/5 

Anno 1688 kiendes 7 November 8 almindelige sagting [?] ting sted udj Hølland Præstegield, ieg Lauriz Gundersen boende paa Kiepperud i Ennebach Præstegield, og hermed for alle visserligt giør Bref at teg af frj stillis, og velberaad hue paa er ts nes neidehas og samdeta hafe min Gaard er

(Den neste setningen er nesten uleselig, men jeg kan se at det siste ordet må være Kiepperud.) 

Transkripsjonen inneholder mange feil!

Med vennlig hilsen

Finn Roaas

Finn, Werner,

Det er stadig nye utfordringer her på tydeforum.

La meg få komme med mitt forslag til løsning med hensyn til den angjeldende teksten.

(...) 1688 dennd 7 Novembr: Er Almindelige Sageting (....)stad tingstue udj Høllandz Preste Gield

(...) Lauridz Suendsen Boende paa Gr[e]pperud J Hemnes (..)

(...) Preste Gield, og hermed for alle witterligt Giør (...)

(...) bref at Jeg af frj Willie, og welberaad hue. Saa o[g]  (...)

(...)nes widschab og samt[øc]he haffuer indGaat en (...)

Det er fortsatt mange vanskeligheter her, men det viktigste er person- og gårdsnavn. Vi skal trolig til Grepperud (Hemnes, gnr 96): http://www.dokpro.uio.no/perl/navnegransking/rygh_ng/rygh_visetekst.prl?s=n&Vise=Vise&KRYSS24541%405569=on

Patronymet skal nok heller være "Suendsen" enn *Gundersen.

Mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for raskt svar. Det ser fornuftig ut det du foreslår. Jeg mistenkte at det var mer ønsketenkning fra min side, enn håndfaste realiteter. Jeg reagerte på at Høllandz Præstegield var tingstedet. I Enebakk hvor Kjepperud gård ligger, pleier det å være andre tingsteder. Ok. Da kan jeg legge vekk den.

Med vennlig hilsen

Finn Roaas

Lenke til kommentar
Del på andre sider