Gå til innhold
Nasjonalarkivet

For hvilken gård i Ullensaker gjelder dette skifte?

Recommended Posts

Skifte etter enke Marie Catrine Clausen Chram  som opgiver boet.

Skiftekortet mangler gårdsnavn og årstall.

Akershus, Hedmark fylke, Øvre Romerike, Skiftekort (1683-1865), Skifteprotokollside, Side 1957
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk11216061401957 

Her er skifte folie 19a

Akershus fylke, Øvre Romerike, Skifteprotokoll nr. 15 (1808-1810), Skifteprotokollside, Side 18b-19a
Brukslenke for sidevisning:  https://www.digitalarkivet.no/sk20090202360028  

Er det nevnt ett gårdsnavn i skifte?

Gjelder også skifte for Jens Chram i Christiania ?

Endret av Leif B. Mathiesen

Leif,

Det er ikke noe skifte etter Jens Chram, men derimot enken Marie Catrine Clausen som i en erklæring forteller at hun er "blottet" for slekt og venner, og derfor skjenker det vesle hun har til Gudbrand Olsson Hauger og dennes ektefelle Anne Jonsdatter i Ullensaker prestegjeld, da hun nå var over 80 år og hadde oppholdt seg hos Gudbrand Hauger (Houger) i 9 år.

Hennes erklæring om egen tilstand er svært sørgmodig skrevet, og fremstår som et ganske fantastisk stykke skrift sett med moderne øyne.

Du er kanskje mer interessert i å følge opp Chram-sporet? Hvor kommer forresten Chram-navnet inn? Drev han en "Chram"-bod? Altså som kremmer?

Mvh Are

Takk for svaret Are.

Jeg har tatt på meg å korrekturlese en liste over skiftekort fra Øvre Romerike for Digitalarkivet.

Det er ikke all skrift som hverken jeg eller skiftekortskriverene forsto/forstår

I dette tilfelle er jeg fornøyd med å få vite at skifte gjelder kun enken og at hun bodde  på Hauger gård.

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.