Gå til innhold
Arkivverket

For hvilken gård i Ullensaker gjelder dette skifte?

Leif B. Mathiesen
 Del

Recommended Posts

Skifte etter enke Marie Catrine Clausen Chram  som opgiver boet.

Skiftekortet mangler gårdsnavn og årstall.

Akershus, Hedmark fylke, Øvre Romerike, Skiftekort (1683-1865), Skifteprotokollside, Side 1957
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk11216061401957 

Her er skifte folie 19a

Akershus fylke, Øvre Romerike, Skifteprotokoll nr. 15 (1808-1810), Skifteprotokollside, Side 18b-19a
Brukslenke for sidevisning:  https://www.digitalarkivet.no/sk20090202360028  

Er det nevnt ett gårdsnavn i skifte?

Gjelder også skifte for Jens Chram i Christiania ?

Endret av Leif B. Mathiesen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leif,

Det er ikke noe skifte etter Jens Chram, men derimot enken Marie Catrine Clausen som i en erklæring forteller at hun er "blottet" for slekt og venner, og derfor skjenker det vesle hun har til Gudbrand Olsson Hauger og dennes ektefelle Anne Jonsdatter i Ullensaker prestegjeld, da hun nå var over 80 år og hadde oppholdt seg hos Gudbrand Hauger (Houger) i 9 år.

Hennes erklæring om egen tilstand er svært sørgmodig skrevet, og fremstår som et ganske fantastisk stykke skrift sett med moderne øyne.

Du er kanskje mer interessert i å følge opp Chram-sporet? Hvor kommer forresten Chram-navnet inn? Drev han en "Chram"-bod? Altså som kremmer?

Mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svaret Are.

Jeg har tatt på meg å korrekturlese en liste over skiftekort fra Øvre Romerike for Digitalarkivet.

Det er ikke all skrift som hverken jeg eller skiftekortskriverene forsto/forstår

I dette tilfelle er jeg fornøyd med å få vite at skifte gjelder kun enken og at hun bodde  på Hauger gård.

Lenke til kommentar
Del på andre sider