Gå til innhold
Arkivverket

Trær på FamilyTree DNA

Lene Benedicte Lauritzen
 Del

Recommended Posts

Jeg fikk ikke åpnet gedcomfilen fra Geni på FamilyTreeDNA, så jeg har begynt å legge inn profilene en etter en.

Spørsmålet mitt er; legger dere inn alle søsken, eller bare deres direkte aner?

Og hva med de som hadde flere ektefeller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lastet i sin tid opp en GEDCOM  med anene mine til FTDNA, og senere har jeg lagt manuelt inn en og annen sidegren frem til folk jeg matcher med. Hvis noen er etterkommer etter f. eks. aners halvsøsken, må jo ektefelle nr. 2 legges inn på samme måte.

Endret av Svein Arnolf Bjørndal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg lastet også ned  GEDCOM fil etter å gå pusset på den i teksteditor. Trodde det gikk å koble matchende trær, men det går jo ikke, legge det inn manuelt kan bli tungvint. Det går jo ikke å lese det tilbake. Så for meg er det å lagre det viktige i mitt eget slektprogram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Niels Hegge skrev:

Hei,

Trodde det gikk å koble matchende trær, men det går jo ikke, legge det inn manuelt kan bli tungvint. Det går jo ikke å lese det tilbake. Så for meg er det å lagre det viktige i mitt eget slektprogram.

Jeg trodde også man kunne koble matchende trær, men skjønte fort at det ikke gikk (jeg administrerer både mine egen og pappa sine tester.)

Jeg får prøve med gedcom en gang til, for ja, det er tungvint å legge inn alt på nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Svein Arnolf Bjørndal skrev:

Jeg lastet i sin tid opp en GEDCOM  med anene mine til FTDNA, og senere har jeg lagt manuelt inn en og annen sidegren frem til folk jeg matcher med. Hvis noen er etterkommer etter f. eks. aners halvsøsken, må jo ektefelle nr. 2 legges inn på samme måte.

Jeg antar at gedcomfilen ble gedigen pga at mitt tre på Geni er slått sammen med andres trær, og at det var årsaken til at jeg ikke fikk åpnet den. (Uten at jeg er noe dataekspert.)

På Geni har jeg lagt inn info om andre ektefeller og men ikke alltid latt dem få egne profiler (jeg har mine årsaker til det.)

Etterkommere etter halvsøsken har jo uansett én felles ane, så jeg tenker at det er mulig å finne fram uansett. Eller tar jeg helt feil? Jeg vil jo tro at i hvert fall i mange tilfeller vet vi at en person har vært gift mer enn én gang, eller at et barn er født utenfor ekteskap og foreldrene ikke giftet seg med hverandre og dermed kan se at det er riktig person.

Det som er dumt, er at veldig mange ikke har laget noe tre på FamilyTree i det hele tatt. Det gjør det jo litt verre å finne fram til hvordan man er i slekt.

Når det er sagt, så har jeg så langt ikke klart å se hvordan jeg er relatert til noen av mine DNA-treff, unntatt folk jeg allerede visste om. Artig selvfølgelig å få stadfestet at den skriftlige informasjonen stemmer med DNAet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider