Gå til innhold
Arkivverket

Er Graa/Gråå slekten tatere?

Madje Vanhatalo
 Del

Recommended Posts

Hei. Jeg fant ut at jeg stammer fra en slekt som kalles Graa eller Gråå. Min forfader er Isak Graa/Gråå f. 1683 i Stockholms Hus Perstorp. Hans foreldre var hovslager Måns Olufsson-Gråå f. 1642 d. 1742 i Perstorp og Elisabeth Olufsdotter f. 1639 d. 1. mars 1708 i Perstorp. Måns var regementshovslager ved Norra Skånska Kavalleriregementet. De bodde i Brohuset i Riseberga socken. På denne siden (https://lokalhistoriewiki.no/wiki/Leksikon:Taterne) står det at; 

Noen tatere var regimentshesteskjærere ved et dragonregiment. Andre var hovsmeder og hovslagere. Også de kunne være tilknyttet et regiment i det militære.

Betyr dette at Gråå slekten var tatere eller kan ha vært det i hvert fall?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om taterne hadde et nært forhold til hester, og gjerne jobbet med dem, er det vel nokså tvilsomt at alle hovslagere var tatere!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, der har du rett. Jeg søkte litt mer og det er litt kontroversielt hvem som eventuelt kunne vært forfedrene til Gråå-slekten. De kan enten ha vært bare skånske eller så er det en sjanse for at de stammer fra en finsk jødisk slekt med samme navn.

Mvh Trym Vierhaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.