Gå til innhold
Arkivverket

Skipsregister - Lektere

Erlend Bonderud
 Del

Recommended Posts

Hei, jeg holder på med en rapport om bygging av betongskip i Norge, i den forbindelse så holder jeg på å kartlegge hvilke betongskip/lektere som har endt opp i norske farvann. Det viser seg betydelig vanskeligere å finne historikk på gamle lektere enn skip, særlig når informasjon går tilbake til 1920-1930 årene hvor sjøfartsdirektoratet ikke har noen informasjon.

Finnes skipsregisterene som har blitt overført til arkivverket tilgjengelig online, eller er det kun personlig oppmøte i de forskjellige lokasjonene (Stavanger/Kongsberg) som gjelder for å kunne lete i registerene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, erlbon skrev:

Hei, jeg holder på med en rapport om bygging av betongskip i Norge, i den forbindelse så holder jeg på å kartlegge hvilke betongskip/lektere som har endt opp i norske farvann. Det viser seg betydelig vanskeligere å finne historikk på gamle lektere enn skip, særlig når informasjon går tilbake til 1920-1930 årene hvor sjøfartsdirektoratet ikke har noen informasjon.

Finnes skipsregisterene som har blitt overført til arkivverket tilgjengelig online, eller er det kun personlig oppmøte i de forskjellige lokasjonene (Stavanger/Kongsberg) som gjelder for å kunne lete i registerene?

https://www.digitalarkivet.no/content/change-display-name

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Erlend Bonderud skrev:

Det eneste som er digitalisert, er fire serier med skipsregisterkort, hvorav serie III omfatter lektere: https://media.digitalarkivet.no/db/browse?archives[0]=no-a1450-01000000006587

Jeg bladde så vidt i bildene og fant raskt en lekter med skrog bygd i 1918, så det kan være at dette er av interesse for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svaret, jeg har allerede brukt litt tid i det arkivet - Det er helt riktig Crete-serien, hvor mange er bygget i 1918 som jeg leter etter.   Dessverre er det informasjon som er for gammel for lappesystemet som jeg trenger for å spore opp de siste fire lekterene, som ser ut til å ha forsvunnet sporløst et sted mellom 1928 og etterkrigsperioden. 

Da må jeg til Kongsberg og saumfare arkivene rent fysisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Erlend Bonderud skrev:

Da må jeg til Kongsberg og saumfare arkivene rent fysisk?

Ja, da må du belage deg på å besøke en eller flere av Arkivverkets lesesaler. Arkiver etter Sjøfartsdirektoratet finnes både i Riksarkivet og i statsarkivene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.