Gå til innhold
Arkivverket

Hjemmebrenningssak fra Snåsa 1920/1921

Arnt-Erik Selliaas
 Del

Recommended Posts

I slutten av desember 1920 ble det rullet opp en stor hjemmebrenningssak i Snåsa. Lokalavisene er sparsomme med opplysninger. Hvor kan jeg finne etterforskningsmateriale, rettergangsmateriale og dom i saken. Jeg har etternavnet på en av de impliserte om det hjelper i søket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det lokale sorenskriverarkivet vil nok inneholde eventuell dom og saksmappe. Du kan også finne noe i politi/lensmannsarkiv. Du kan be om oppslag fra Statsarkivet i Trondheim via lenka under:

https://www.arkivverket.no/tjenester/bestill-en-enkeltopplysning

Eller du kan oppsøke statsarkivets lesesal i Trondheim:

https://www.arkivverket.no/om-oss/besok-oss/statsarkivet-i-trondheim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...

Det er riktig at jeg den 16. august stilte det samme spørsmålet, og fikk svar fra Anita Riise (Statsarkivet i Bergen). Svaret ga meg to muligheter

a. Oppsøke lesesalen på Statsarkivet i Trondheim. Jeg bor på Langhus sør for Oslo, og det er ikke bare å reise dit ...

b. Be om oppslag i Statsarkivet i Trondheim via et skjema. Det var 11 skjema å velge mellom. Ingen andre enn "Andre henvendelser" passet meg, jeg fylte ut og sendte inn. Jeg fikk ganske umiddelbart "Takk for din henvendelse" og et saksnummer 2018/12241. Siden har jeg intet hørt, ikke en gang "vi arbeider med saken". Det er nokså frustrerende når en arbeider med prosjekter som har en deadline. Jeg har prøvd å purre ved å fylle ut et skjema "Oppfølging av innsendt sak". Fortsatt ikke et svar! Når jeg nå spør i Arkivforum en gang til er det i håp om å løfte saka en gang til.

Arnt-Erik Selliaas

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.