Gå til innhold
Arkivverket

Norsk sjøkaptein fanget i Tunis 1800

Lise Nymark-Engelstad
 Del

Recommended Posts

Hei, jeg forsøker å finne kilder til en hendelse rundt 1800. Da ble Seilskutekaptein Jacob Brechan, oppgitt å være født i Trondheim i 1766, fanget av «Tyrkiske» pirater, og holdt fanget i Tunis i ett år. Han må ha blitt kjøpt fri, siden han senere er tilbake i Norge. Skulle gjerne ha sett papirer på utvekslingen, har fått en link fra Rigsarkivet i Danmark, men strever mildt sagt med å lese de vanskelige håndskriftene. Kanskje har noen her har anledning til å hjelpe meg? Eller tips om alternative kilder? Mvh Lise

https://www.sa.dk/daisy/arkivskaber_og_arkivserie_liste?a=part+udenrig+lig&b=tunis%3A&d=1&e=1802

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenken kommer til en startside. Videre navigering med sidetall eller peker/kursor. Kanskje kommer den opp forskjellig, jeg har en Safari nettleser. Det ligger veldig mange store brev der, og også på fransk. Mvh Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Lise.

Jeg har forsøksvis lest igjennom dokumentene i lenken din, og klarer ikke å finne ‹din› manns navn nevnt.

Nå skal det sies at det er meget jeg ikke klarer å tyde, og de franske, tyske (og et nederlandsk) – der må jeg i hvert fall melde pass.

Er du sikker på at Jacob Brechan seilte som skipper på angjeldende tidspunkt? Det er stort sett bare skipperne og redernes navn som er nevnt. Et unntak er en mannskapsliste fra en kapring til Tripoli i 1797 som lister de forskjelliges utestående «Fragt». Formodentlig hyre?

Jeg ble imidlertid ganske så fasinért (fascinért?) av  emnet og har forsøksvis (igjen) tydet et dokument fra «General Land Oeconomie og  Commerce Collegium» til «Det Kgl. Departement for Udenlandske Sager» i anledning en kapring til Tripoli (en senere enn den ovennevnte. [1800])

Jeg vil tro dokumentet gir et godt bilde av de underhandlinger og byråkratiske krumspring som måtte til for å frigi kaprete fartøy, kargo og mannskap.

Jeg har også forsøkt å tyde to brev fra kaptein Paul S. Stub til hans redere i Bergen, skrevet i fangenskap i Tripoli (det er i denne sammenhengen mannskapslisten fra 1797 kommer inn.)

Her får vi førstehånds kjennskap til forholdene fangene/slavene levde under.

Har også laget en liste over de skip med kapteiner jeg fant nevnt i dokumentene som helhet.

Jeg vet at dette så langt fra er det du var ute etter, men hvis interessant kan jeg poste det her, eller sende til deg på mail. Send meg i såfall et PM.

Mvh

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo, tusen takk for at du har hatt mot til å se på disse sidene, det var nokså tungt å begynne på, jeg la det til side og kontaktet Marinemuseet. Er nå kommet tilbake fra reise, og jeg har fått god hjelp, men har ikke kunnet åpne forumet før nå. Flott at du har klart å få noe ut av breven, og jeg er veldig enig i at temaet er spennende. 

Jeg myste meg igjennom tekstene, (smal blenderåpning) i håp om å finne navnet, uten hell.

Marinemuseet henviste meg til en mann som heter Torbjørn Ødegaard som driver Kystforlaget/SINAS. Han har gitt meg mye bedre og mye mer informasjon enn hva jeg kunne drømme om å spørre om. 

Det viser seg at Brechan ikke ble kjøpt fri, men han ble frigitt i sammen med flere sjømenn, som en følge av fredsforhandlinger. Han har gitt meg utdrag fra en eller flere bøker som han skal publisere, og her kommer det frem at Brechan er blitt behandlet med respekt, og at han og endel andre har fått oppholde seg i privat losji når de ikke var ombord i skipene. 

Jeg ser mer enn gjerne på dine resultater, kontakter deg snart.

Mvh Lise  

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider