Ingrid Lunøe-Nielsen Skrevet August 18, 2018 Del Skrevet August 18, 2018 Oluf Winger, født 03.10.1915 i Brooklyn New York. Død 09.02.1985 i Waianae, Hawaii. Jeg har kontakt med etterkommere av Oluf som forteller at det går rykter i familen om at han "spent some time in in Hitlers army". Dette får jeg ikke til å stemme. Var det amerikanske statsborgere i de tyske tropper under krigen? Evt hvor kan jeg lete for om mulig å finne ut av dette? Uten at det vedkommer saken kan jeg fortelle at Oluf giftet seg med en innfødt, Lily Kuakini, og bosatte seg på Hawaii . De fleste av hans etterkommere, barnebarn bor på Hawaii. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ann-Mary Engum Skrevet August 18, 2018 Del Skrevet August 18, 2018 (endret) Obituary til sønnen. https://www.legacy.com/obituaries/hartfordcourant/obituary.aspx?n=oluf-e-winger-ollie&pid=128652798& Endret August 18, 2018 av Ann-Mary Engum Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Grethe Flood Skrevet August 18, 2018 Del Skrevet August 18, 2018 Oluf Winger United States Census, 1930 Name Oluf Winger Event Type Census Event Date 1930 Event Place Smithtown, Suffolk, New York, United States Gender Male Age 15 Marital Status Single Race White Race (Original) White Relationship to Head of Household Son Relationship to Head of Household (Original) Son Birth Year (Estimated) 1915 Birthplace New York Father's Birthplace Norway Mother's Birthplace Norway Sheet Letter A Sheet Number 17 Household Role Sex Age Birthplace Salemon Winger Head M 40 Norway Margaret Winger Wife F 36 Norway Segfried Winger Daughter F 17 Norway Oluf Winger Son M 15 New York Ellen Winger Daughter F 12 New York William Winger Son M 5 New York https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:33S7-9RCM-9VS?i=32&cc=1810731 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Egil Johannessen Skrevet August 18, 2018 Del Skrevet August 18, 2018 (endret) 3 timer siden, Ingrid Lunøe-Nielsen skrev: Død 09.02.1985 i Waianae, Hawaii. Litt pirk - han døde i august iht. SSDI Social Security Death Index (SSDI) Death Record Name: Oluf Winger State of Issue: New York Date of Birth: Wednesday March 10, 1915Date of Death: August 1985 Est. Age at Death: 70 years, 5 months Last known residence: City: Waianae; Nanakuli County: Honolulu State: Hawaii Han var f. 10.3 - ikke 3.10 - han het vel også Olaf ikke Oluf. The New York, New York, Birth Index, 1910-1965 Name: Olaf E Winger Birth Date: 10 Mar 1915 Birth Place: Brooklyn, New York City, New York, USA Certificate Number: 13740 Endret August 18, 2018 av Egil Johannessen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Egil Johannessen Skrevet August 18, 2018 Del Skrevet August 18, 2018 The 1940 United States Federal Census Name: Alaf Winger Age: 25 Estimated Birth Year: abt 1915 Gender: Male Race: White Birthplace: New York Marital Status: Single Relation to Head of House: Son Home in 1940: Smithtown, Suffolk, New York Map of Home in 1940: View Map Street: Hillcrest Drive Inferred Residence in 1935: Rural, Suffolk, New York Residence in 1935: Rural, Suffolk, New York Resident on farm in 1935: No Sheet Number: 8A Occupation: Ship Carpenter Attended School or College: No Highest Grade Completed: High School, 3rd year Duration of Unemployment: 26 Class of Worker: Wage or salary worker in private work Weeks Worked in 1939: 20 Income: 500Household Members: Samuel Winger 51 Margaret Winger 46 Alaf Winger 25 Ellen Winger 22 William Winger 15 Norma Winger 4 Johanna Johansen 58 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ann-Mary Engum Skrevet August 18, 2018 Del Skrevet August 18, 2018 https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:KQ3N-G3Z Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Egil Johannessen Skrevet August 18, 2018 Del Skrevet August 18, 2018 Han befant seg iallefall på Hawaii november 1941. The Honolulu Advertiser (Honolulu, Hawaii) 26 Nov 1941, Wednesday, Page 7 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ingrid Lunøe-Nielsen Skrevet August 18, 2018 Forfatter Del Skrevet August 18, 2018 Ops!! ikke alt er like hyggelig. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Egil Johannessen Skrevet August 18, 2018 Del Skrevet August 18, 2018 Sønnen Oluf E f. 2. februar 1946. Social Security Death Index (SSDI) Death Record Name: Oluf E. Winger State of Issue: Hawaii Date of Birth: Saturday February 02, 1946 Date of Death: Tuesday June 16, 2009 Est. Age at Death: 63 years, 4 months, 14 days Confirmation: Proven Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ingrid Lunøe-Nielsen Skrevet August 18, 2018 Forfatter Del Skrevet August 18, 2018 Oluf Winger sr ble gift på Hawaii Oluf er hans rette navn. Han hadde en sønn Oluf Emil Winger som flyttet til virginia. Det er hans dødsannonse som er gjengitt her. Men han ble født i 1946. Så notisen fra 1941 må være hans far. Visste ikke at han hadde et mellomnavn på E. Jeg mener han har vært gift flere ganger. Jeg har kontakt m bl a hans sønn som forteller at han nettopp har funnet flere halvsøsken. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Egil Johannessen Skrevet August 18, 2018 Del Skrevet August 18, 2018 (endret) 14 minutter siden, Ingrid Lunøe-Nielsen skrev: Ops!! ikke alt er like hyggelig. Apropos.... The Honolulu Advertiser (Honolulu, Hawaii) 25 Feb 1946, Monday, Page 4 Honolulu Star-Bulletin (Honolulu, Hawaii) 13 Sep 1950, Wednesday, Page 23 Endret August 18, 2018 av Egil Johannessen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ingrid Lunøe-Nielsen Skrevet August 18, 2018 Forfatter Del Skrevet August 18, 2018 Ser han var ship carpenter. Mente at han var sjømann. Kanskje derfor han havnet på Hawaii? Har også blitt fortalt at han var i Los Angeles. Mulig han ble gift her med Lily Uina Kuakini. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Egil Johannessen Skrevet August 18, 2018 Del Skrevet August 18, 2018 4 minutter siden, Ingrid Lunøe-Nielsen skrev: Visste ikke at han hadde et mellomnavn på E. Emil var vel mellomnavnet hans. The New York, State Census, 1915 Name: Emil Winger Birth Year: abt 1915 Birth Place: United States Age: 1/12 Gender: Male Residence Place: New York, Kings Relationship: Son Color or Race: White Number of Years in US: 60 Days Assembly District: 07 House Number: 208 Line Number: 45 Page Number: 57Household Members: Samuel Winger 25 Margaret Winger 21 Sigird Winger 2 Emil Winger 1/12 Johan Seversen 30 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ingrid Lunøe-Nielsen Skrevet August 18, 2018 Forfatter Del Skrevet August 18, 2018 Ja ja, kanskje ikke noe å fortelle etterkommerne. Men jeg vil gjerne høre mere. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Egil Johannessen Skrevet August 18, 2018 Del Skrevet August 18, 2018 2 minutter siden, Ingrid Lunøe-Nielsen skrev: Lily Uina Kuakini. Hun ble gift igjen i 1957 med Francis M Kuakini The Honolulu Advertiser (Honolulu, Hawaii) 23 Jun 1957, Sunday, Page 22 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Egil Johannessen Skrevet August 18, 2018 Del Skrevet August 18, 2018 (endret) 13 minutter siden, Ingrid Lunøe-Nielsen skrev: Lily Uina Kuakini. The Honolulu Advertiser (Honolulu, Hawaii) 13 Jun 1991, Thursday, Page 32 Social Security Death Index (SSDI) Death Record Name: Lily L. Kuakini State of Issue: Hawaii Date of Birth: Friday January 11, 1918 Date of Death: Saturday June 15, 1991 Est. Age at Death: 73 years, 5 months, 4 days Confirmation: Verified Last known residence: City: Waianae; Nanakuli County: Honolulu State: Hawaii Endret August 18, 2018 av Egil Johannessen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ingrid Lunøe-Nielsen Skrevet August 18, 2018 Forfatter Del Skrevet August 18, 2018 Kan Oluf ha vært i Boston i 1946? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Egil Johannessen Skrevet August 18, 2018 Del Skrevet August 18, 2018 1 minutt siden, Ingrid Lunøe-Nielsen skrev: Kan Oluf ha vært i Boston i 1946? Hva har det med saken å gjøre? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ingrid Lunøe-Nielsen Skrevet August 18, 2018 Forfatter Del Skrevet August 18, 2018 Jeg er helt imponert over hva dere klarer å finne ut!!!! Egil Johannessen reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ingrid Lunøe-Nielsen Skrevet August 18, 2018 Forfatter Del Skrevet August 18, 2018 Det tegner seg et bilde av Oluf. Må ha vært litt av en røver. Kanskje ikke rart slekten hadde hørt rykter om at han var i Hitlers hær! Tror jeg bare forteller dem at tyskerne neppe ville tillate amerikanske soldater å tjenestegjøre i Wehrmacht. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ingrid Lunøe-Nielsen Skrevet August 18, 2018 Forfatter Del Skrevet August 18, 2018 Jo, Oluf ser ut til å være en spesiell type. Jeg har fått et DNA treff fra Boston. Slektskapet passer med Oluf. Og tiden stemmer. Kan han ha kommet dit med skip? Hvis han var sjømann mener jeg. Jeg har vært i kontakt med dere begge i en tidligere sak. Og fått veldig god hjelp. Olaf Andreassen som mulig slekt til mitt DNA treff. Men her fant vi ikke ut noen forbindelse. Det viste seg at Olaf i alle census var single og levde som tjener hos div familier i Kansas city. Oluf og Olaf er samme slekt. Begges forfedre kommer fra Flekkerøya i Kristiansand. Temmelig forvirrende. Men DNA treffet mitt var ikke min tanke med hensyn til Oluf Winger. Ønsket bare å få oppklart om han var i Wehrmacht. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Egil Johannessen Skrevet August 18, 2018 Del Skrevet August 18, 2018 (endret) 1 time siden, Ingrid Lunøe-Nielsen skrev: Ønsket bare å få oppklart om han var i Wehrmacht. 5 timer siden, Ingrid Lunøe-Nielsen skrev: Jeg har kontakt med etterkommere av Oluf som forteller at det går rykter i familen om at han "spent some time in in Hitlers army". Det er nok meget tvilsomt. Det finnes ingenting som tilsier at han på noe tidspunkt dro til Tyskland. Han var båtbygger og skipseier. Det finnes flere avisartikler om han i den forbindelse, bl.a. nevnes det at han var båtbygger i Pearl Harbor. Jeg vet ikke når de to andre barna han fikk med Lily, Samuel (Teddy) og Francis, var født, men mye tyder vel på at han oppholdt seg på Hawaii fra ca 1941 og videre. Endret August 18, 2018 av Egil Johannessen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Egil Johannessen Skrevet August 18, 2018 Del Skrevet August 18, 2018 21 minutter siden, Ingrid Lunøe-Nielsen skrev: Kan han ha kommet dit med skip? Hvis han var sjømann mener jeg. Han var båtbygger - ikke funnet ham som ansatt sjømann. Han var imidlertid en ihuga seiler. The U.S. City Directories, 1822-1995 Name: Olaf E WingerResidence Year: 1947 Street address: Rear 1117 20thResidence Place: Honolulu, Hawaii, USAOccupation: Boat Bldr Publication Title: Honolulu, Hawaii, City Directory, 1947 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Egil Johannessen Skrevet August 18, 2018 Del Skrevet August 18, 2018 1 time siden, Ingrid Lunøe-Nielsen skrev: Har også blitt fortalt at han var i Los Angeles Har ikke funnet at han oppholdt seg i LA over noe tid. (Det finnes en annen Olaf E Winger som bodde i LA, men han var f. 1893 i Iowa). Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ingrid Lunøe-Nielsen Skrevet August 18, 2018 Forfatter Del Skrevet August 18, 2018 Pearl harbour. Der kan misforståelsen være. Hadde vært fint å få utklippene av avisartiklene. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Logg inn for å kommentere
Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn
Logg inn nå