Gå til innhold
Arkivverket

Innlegg av Tomas Pedersen By, Verdal i Amtstidende 13. desember 1900 - noen som kan finne dette?

Geir By Strømsnes
 Del

Recommended Posts

Hei,

Tomas Pedersen By (1866-1949) fra Vinne, Verdal (bror av min oldefar, rittmester Johannes Pedersen By (1880-1939) skal ifølge bygdebok for Verdal ha fortalt om en gang han ble overfalt, plyndret og så grundig banket opp at han lå til sengs i lengre tid. På denne tiden var det arbeid på Hell-Sunnanbanen, og jernbanearbeiderene medvirket til et tøft miljø i anleggsperioden. Thomas som selv var bonde, var uheldig å komme ut for noen av disse. Overfallet skal ha medvirket til at han solgte gården og flyttet til Amerika.

Dette skal ha ifølge bygdebok for Verdal ha stått på trykk i Amtstidende 13. desember 1900.

Jeg kunne gjerne tenkt meg å sett dette innlegget. Noen som har tilgang og klarer å spore opp dette?

Mvh Geir

Endret av Geir By Strømsnes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Geir By Strømsnes skrev:

Dette skal ha ifølge bygdebok for Verdal ha stått på trykk i Amtstidende 13. desember 1900.

Har du lenke til BB Verdal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Egil,

dette står å lese i Verdalsboka, Heimar og Folk Vinne 1800-1960, Bind A, side 269, som kom ut i 2016. Dette er en av de bøkene som såvidt meg bekjent ikke er digitalisert.

Du kan imidlertid se sitatet under. Jeg er ingen ekspert, men har søkt mye i diverse aviser på NB.no uten treff. Datoen er presis, men jeg har en mistanke om at kanskje avisen heter noe mer enn Amtstidende..? Det finnes flere aviser som har Amtstidende i navnet.

amtstidende 2.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Geir By Strømsnes skrev:

dette står å lese i Verdalsboka, Heimar og Folk Vinne 1800-1960, Bind A, side 269, som kom ut i 2016.

Jeg blir bare trist når jeg ser en BB utgitt så sent som i 2016 ikke klarer å oppgi eksakt kilde !

Hvilken Amstidende tror du det kan være?

Har du forsøkt å kontakte forfatteren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Egil Johannessen skrev:

?

Jeg mente at artikkelen kanskje sto i "Amtstina",senere Levangeravisa.

Levanger er ikke langt fra Verdal.

Endret av Ann-Mary Engum
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Egil Johannessen skrev:

Jeg blir bare trist når jeg ser en BB utgitt så sent som i 2016 ikke klarer å oppgi eksakt kilde !

Hvilken Amstidende tror du det kan være?

Har du forsøkt å kontakte forfatteren?

Jeg har også hatt Nordre Trondhjems Amtstidende som en mulig kandidat (nytt for meg at den ble kalt Amtstina - takk for innspill). Levanger er ikke langt fra Verdal, og det er nok sannsynlig at ei Levanger-avis dekket Verdal.

Jeg har ikke kontaktet forfatteren direkte, men ser på det som en mulighet om dette forsøket ikke skulle føre frem.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS! Har nå funnet kontaktinfo og sendt mail til forfatteren.

Mvh Geir

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.