Gå til innhold
Arkivverket

S&F: Baard Siversen i Rendedal

Arnfrid Dommersnæs Mæland
 Del

Recommended Posts

Han var f ca 1640, 60 år i 1701 http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=1701nba&gardpostnr=11781&merk=11781#ovre

Hvor kom han fra? 

I 1647 er det mange Siffuer! Er noen av dem Baard sin far, i tilfelle hvem? http://da2.uib.no/cgi-win/WebBok.exe?slag=lesbok&bokid=skattsognogfjordane1647

takknemlig for hjelp!

04DC83EC-1701-47EF-AA8B-7DC3A851DF3F.jpeg

Endret av Arnfrid Dommersnæs Mæland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halloen Rune, ja de samme Siver/Sjur/Siffuer finnes her som i 1647. Men spørsmålet er om "min" Baard kan være sønn av en av dem... Hva tror du? Prøver å finne gårdene på kartet for å finne ut hva som kan være aktuelt å undersøke videre.

Jeg har denne utfordringen også på FB-gruppen min "Vestlandsslekter", - da litt mer om at min bror og en etterkommer etter Baard har big Y-match!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ser i boken SEGLTEGNINGER så skriver de at det er slik: BSS =Bård Sjurs Sønn. Men bevares, jeg skal ikke påstå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SiffuerJohans.Tienestedrenge och Pigermj ort 8 s.SkagimbWdlandszWdlandsz Prestegield8

852SiffuerGaardmender och derris Quindermxvj s.SuerenTiugumb SogenTiugumb SkibredtLeckangers gield23

1148SiffuerBøndersønner och døtteremxvj s.StenegierdTiugumb SogenTiugumb SkibredtLeckangers gield30

2095SiffuerOmunds.Bøndersønner och Døtteremxvj s.SkosembQuambsøe och Arenefiord SogeneQuambsøe Skibredt

56408169-DE1A-4CA9-BD45-CB5A106FB4DD.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg skal i alle fall ikke påstå noe i denne sammenhengen, jeg tenkte bare på det som står i bygdeboken om at han må ha kommet utenfra, kanskje fra Stokkebø. Jeg er enig i at det normalt ville være å lese initialene slik du skriver Bård SiurSon.

Håper du finner svar på hvem han var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg lurer på kvifor bygdebokskrivaren ikkje brukar same logikken med sonen Anders? Han har vitterleg bumerke med ABS. Fullstendig logisk brest i mine auge...

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av de i 1645 er det i så tilfelle Skogsemb, i dag Skåsheim i Balestrand, som er nærmest Rendedal. Sværen har vel Jon sjekket antar. Skagim (Skaim) er i Aurland. Stenegierd er I Feios.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vi droppe det med gårdsnavn på S, så blir det jo langt flere aktuelle. Skal forsøke å plassere dem også!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At Rendedal i Balestrand no blir kalla Remmedal var heilt nytt for meg. Så vidt eg kan sjå blir garden framleis kalla Rendedal på kart, i bygdebøker, og nytta som slektsnamn.

Remmedalen trudde eg var ein dal i Nordfjord. 

I innlegg 13 blir Stenegierd tolka som Stenehjem i Sogndal. Det er i alle høve feil. Sogndal har alltid høyrt til Indre Sogn. Stjernegjerd er ein gard i Feios. I dag høyer Feios til Vik kommune. Tidlegare var Feios del av Tjugum skipreide i Leikanger sokn.

Med helsing

Eli Randmo

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Har brukt kartbok for Vestlandet, men skal sjekke Stenegjerd en gang til, for jeg ser at Sogndal der må være feil.

får se litt til på Rendedal også.

skal ta en titt i O Rygh!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slettet, da det ble helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var ikke lett.

Gule sider har Stjernegjerd i Feios, Vik.

De har Rendedalsgrovi i Balestrand, samme sted som kartboken har Remmedal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har de hoppa over den trykte bokji:  Norsk Lokalhis Inst, Skatte-Matrikkel 1647 ?

Den er på GamleDA.  Søk på SF og åra 1600-1699. Då kjem den fram nederst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Jon Sværen skrev:

Har de hoppa over den trykte bokji:  Norsk Lokalhis Inst, Skatte-Matrikkel 1647 ?

Den er på GamleDA.  Søk på SF og åra 1600-1699. Då kjem den fram nederst. 

Står jo med lenke i #1!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry, Arnfrid !  Eg har ikkje noko å skulda på enn alderen !

—————

Sidan ein son til Anders Bårdson Rennedal, har navnet Samson !

Har du vore i tankane om Losna-ætta når du har arbeidet med Bård ?

Samson var vel ikkje så mange i SF som heitte, eller ....

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.