Gå til innhold
Arkivverket

Akershus fylke, Nedre Romerike, Pantebok nr. 2 (1705-1722), Pantebokside, Side 134

Finn Roaas
 Del

Recommended Posts

Jeg har vært heldig og fått lærerike svar så jeg våger meg ut på med en ny transkribsjon jeg har prøvd meg på. Denne gangen er det følgende:

https://media.digitalarkivet.no/view/21532/136?indexing=

Det er korrekturlesning på teksten nedenfor jeg er ute etter. 

Anno 1712 Dend 13=de Julÿ er almindelig Skadte og Sageting bestemt paa Toesoug Tingsted udi Ennebach Prestegield hvor der effter skrefne Brefre er vorden tinglÿst, Hans Toressen fremviiste ede Retten Niels Kiepperudz Obligation paa 65 Rdl 3 Mark 6 sk til Margrete Sahli Hans Charstens: udstæd og for hande sin Gaard Pandtsatt hvilchen Obligation vi til Lyst Dend 12-: de Martÿ 1710 og da udj Pandte bogen efes faest og hvem den end befantes at være betalt saa er Dend eihr Viedere af Nogen Krav, fol. 92.

Ieg Niels Hansen boende paa Kiepperud ud Ennebach Sogn til Nedre Rommeriges Fogderi kiendes og hermed hva Aarlig gives attstere den velagte Mand Hans Toessen Østenbøhe haver  edstet eiie: dend steddeg og venlig Begierz til eien Gaardz indlæssning mig Laans og med for stracht Penger 70 rhdlr hvorfore ieg velbemelte Hans Tohrssen Østenbøhe for samme 70 riksdaler i Pandt og forssechring settes bemidlete min paaboende og eiende Gaard: Kiepperud Skyld er aarlig 1fiering tunge eied ald den Rætt og Herlighed der tilliggis og af arilds Tiid tillegget haver intet under tagendes i nogen optenchelige Maade hvilchen gaard Hand hans Hustrue, Børn, og Nafvinger, til fuldkommen trygg forssichring nyder og følger, indtil hand sin schadesløs betalling med Afgaaende Rigtighed effter Lougen af mig eller mine Arfvenger  blifver Contendered og fornøyet deftig til Vitterlighed undertagenhes: med Sændvonlig jeneste senest veneleg ombeeedes de Erlig og Forstandege Danne mænd Nafnleg: Eisner og Mathiis ombry med til Vitterlighed et med underskrefne og forsegle Actum Kiepperud den 13 Junÿ 1712 til vederlegghed edsoer

Niels Hansens                         Begier

Segnete                                Eihner Arnesens

Zignete

Mathes Pederz

Zignete

Dette står skrevet i margen, kanskje: Afskrift Haa gymxl afdechs Skiødte dat: 10 Dec 1715, Tinglyst 13 Jul 1716 hvori  land findes afgiordt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anno 1712 Dend 13de July Er Almindelig Skatte og Sageting betient paa Toesoug Tingstue udi Ennebach Prestegield hvor Da efftersckrefne Brefve er vorden tinglyst, Hans Toersen fremviiste udi Retten Niels Kiepperudz Obligation paa 65 Rdl 3 [Mark] 6 sk til Margrete Sahl. Hans Charstenss. udstæd og for hende sin Gaard Pandtsatt hvilchen Obligation er til Lyst Dend 19de Martij 1710 og da udj Pandte bogen indført og som den nu befantes at være betalt saa er Dend iche Mindere af Nogen Kraff, fol. 92.

Jeg Niels Hanssen boende paa Kiepperud ud Eenebach Sogn til Nedre Rommeriges Fogderi kiendes og hermed Vitterlig giør at som den Velagte Mand Hans Toresen Østenbøhl haver  rettet min indstendig og Venlig Begier til min Gaardz indløssning mig Laant og med forstracht Penger 70 rhdlr hvorfore ieg velbemelte Hans Tohrersen Østenbøhl for samme 70 rdhlr i Pandt og forssichring setter bemelte min paaboende og Eiende Gaard Kiepperud Skylder aarlig 1 fiering tunge med ald den Rett og Herlighed der tilliggis og af Arilds tiid tilligget haver intet undertagende i nogen optenchelige Maade hvilchen Gaard hand hans Hustrue, Børn, og Arfvinger, til fuldkommen trygg forssichring nyder og Følger, indtil Hand sin Schadesløss betahling med afgaaende Rigtighed effter Lougen af mig eller mine Arfvinger  bliver Contenteret og fornøyet Detz til Vitterlighed undertryches med Sændvanlig Zignet samt Venlig ombeedet de Erlig og Forstandege Dannemænd Nafnlig: Eener og Mathiis Omberg med til Vitterlighed at undersckrifve og Forseigle Actum Kiepperud den 13 Junij Anno 1712 til Vitterlighed effter Begier.
Niels (LS) Hansens Zignete Eigner (LS) Arnesens Zignete Mathis (LS) Peders. Zignete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som står i margen leser jeg slik:

Aflyst, paa Grund af Odels Skiødet dag. 10 Dec. 1715, tingl. 13 Jul. 1716 hvori samme findes afgiort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fabelaktig, og på så kort tid! Du må jo lese gotisk skrift veldig fort. Jeg ser at jeg har gjort mye riktig, men så er det ord og bokstaver jeg misforstår og da blir ikke forståelsen god nok. Målet er jo å komme på et nivå hvor det meste er korrekt. Nok en gang, tusen takk for svaret. Det kommer jeg til å studere nøye. Jeg synes det å transkribere selv er den beste læremåten, men av og til trenger man korrektiv, og det fikk jeg nå.

Mvh

Finn Roaas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du har helt rett i at det å prøve selv er den beste måten å lære på.

Ellers har det selvfølgelig sneket seg inn noen trykkfeil i hovedteksten:

"Sændvanlig" skal være "Sædvanlig" , og i margteksten skal det ikke være "dag.", men "dat."

(Fort og gæli....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider