Gå til innhold
Arkivverket

Transcribe to English please

Kari Gilbertson
 Del

Recommended Posts

Hilsener,
Kan du hjelpe meg med å finne noen som kunne oversette gammelt norsk språk skrevet i gothic script?

For emmigration-posten til Gulbrand Pedersen-familien den 30. mars 1868, spesielt vil jeg gjerne vite kristens alder (av en eller annen grunn er det ord her, men ikke hans alder ???)

Hva betyr "findr ells"?

Gulbrand Pederson 48
Maria Thorsdatter 48
Tolle 15
Mathias 13
Kristen ?? (findr ells?)
Maria 6
Peter 2

Takk for din assistanse !

hilsen,

Ann Gulbrandsen

translate Christian Gulbrandsen age.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Please forgive me for answering this in English, as this is easier for me.

Here is the family in the 1865 census: https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01038030005311. Here Kristian is listed as 9 years old (that is, born ca. 1856). But note that the ages for his siblings are not quite consistent with the 1868 listing (for example, Taale/Tolle listed as 15 years old both in 1865 and in 1868).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, HeartNorway skrev:

Kan du hjelpe meg med å finne noen som kunne oversette gammelt norsk språk skrevet i gothic script?

For emmigration-posten til Gulbrand Pedersen-familien den 30. mars 1868, spesielt vil jeg gjerne vite kristens alder (av en eller annen grunn er det ord her, men ikke hans alder ???)

Hva betyr "findr ells"?

Mathias 13
Kristen ?? (findr ells?)

eg les det som  " Christian   findes ikke"

Dei har gått til presten for å få utflyttingsattest; altså attest om dåp, foreldre, evt. konfirmasjon, truloving, vigsel, siste nattverd, m.m.

Opplysningane har presten venteleg leita fram frå kyrkjeboka. Men for Christian har han ikkje funne noko.

• Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Kari Gilbertson skrev:

Hilsener,

Hva betyr "findr ells"?

Gulbrand Pederson 48
Maria Thorsdatter 48
Tolle 15
Mathias 13
Kristen ?? (findr ells?)
Maria 6
Peter 2

Takk for din assistanse !

hilsen,

Ann Gulbrandsen

translate Christian Gulbrandsen age.jpg

Du skriver "hilsen,Ann Gulbrandsen" i innlegget ditt,men står som Kari Gilbertson i visningsnavnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ivar - thx for oversettelsen.

Det er fornuftig, da det var det jeg fant, kunne jeg ikke finne Kristens fødsels- / dåpspost i kirkebøkene.

Også, for å forklare at informasjonen ble registrert i kirkens bøker etter at familiene allerede hadde forlatt. Jeg visste ikke at.

Jeg antok at de snakket med familiemedlemmer personlig, så det var forvirret hvorfor hans foreldre ikke kunne levere sin alder (trodde han kanskje forlot resten av familien)

Lenke til kommentar
Del på andre sider