Gå til innhold
Arkivverket

Familien Thomsen fra Askøy/Laksevåg


Sigrid Lien
 Del

Recommended Posts

Hei

Jeg lurer på om det er noen som kan hjelpe meg med informasjon om Thora Thomsen (f.1905) som vokste opp på Laksevåg. Som ung kvinne i mellomkrigs- og under krigstiden laget hun en rekke fotoalbum. Jeg har fått overta disse albumene fra en kollega som hadde funnet dem på et loppemarked. Det er veldig interessante album som forteller mye om hvordan det var å vokse opp i et bestemt samfunnsjikt i Bergen i denne perioden. Store og små begivenheter. Små og store historiefortellinger vevet inn i hverandre. Jeg har gjennom digitalarkivet og ved hjelp av påskriftene under bildene funnet ut at Thora (eller Tora som hun er oppført som i folketellingen for 1910 bodde sammen med sin bror Jacob Johannes Thomsen (f.1907) og foreldrene Torvald (f. 1876 Askøy) og Alvilde Tomsen Mikkelsen (f. 1878 Askøy). Thoras far var dampskipsmaskinist. Det jeg lurer på er om det er noen som har ytterligere opplysninger om Thora og hennes familie? Jeg har lyst til å skrive litt om disse albumene. 

Mvh Sigrid Lien

Endret av Sigrid Lien
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det "din" Thora som var lærerinne på Laksevåg ? I tilfelle har sikkert forfatter av denne boka opplysninger om henne.

Side 175 og 181

https://www.nb.no/items/bd70c28b5cd21b35d28070a6270eec84?page=173&searchText="Thora Thomsen"

 

Bilde av Nygjerdet  ( hvor de bodde)  på side 76

 

Mvh

Ivar

Endret av Ivar Moe
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

BT 31.08.1942 melder om dødsfallet til Tora Alvilde Eriksson, 37 år gammel, dvs. født rundt 1905. Vet du når Tora døde? Muligens er dette Tora etter at hun giftet seg?

 

 

Capture.JPG

Endret av Frank Marton Pedersen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vielsen til foreldre

Torolf Konradi Holberg Thomsen og Alvilde Kristine Mikkelsen. Han født i Bergen og hun på Laksevåg

https://www.digitalarkivet.no/view/327/pv00000000561146

 

 

SAB, Laksevåg Sokneprestembete, H/Haa: Ministerialbok nr. A 3, 1891-1903, s. 226
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20050808040793
 

Endret av Ivar Moe
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Dette er nok vår Thora ref. broren Jacob. Hun forble nok ugift hele livet.

 

BT - 18.02.1978:

 

Capture.JPG

 

 

BT - 24.02.1978:

Capture2.JPG

Endret av Frank Marton Pedersen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Thora vant en sofapute i 1923 🙂 (ref. adressen fra konfirmasjonen i 1922)

 

BT 28.03.1923:

 

Capture.JPG

Endret av Frank Marton Pedersen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære Ivar Moe, Frank Marton Pedersen og Anne-Mary Engum

 

Tusen takk for alle de gode innspillene jeg har fått. For et imponerende detektivarbeid! (Ned til den minste sofapute:)Nå har jeg fått flere viktige fakta på plass som et grunnlag for lesningen av albumene. Dere skulle virkelig ha sett dem! Samlet framstår de som et veldig rørende selvportrett - som forteller om smått og stort i Thora Thomsens liv fra 1920-tallet og fram mot gjenreisningen etter krigen. 

Det er bilder fra sangkor, søndagsskoleutflukter, sommeropphold på landet, og familieliv i villaen til Thomsen-familien på Laksevåg. Dette hjemmet som hadde tilnavnet Valhalla, var de tydeligvis veldig stolte av, i tillegg til farens lystbåt og bil(!). Men albumet har også bilder av krigen sett fra Laksevåg, ødeleggelsene av villaen - og kister på rekke og rad i Laksevåg kirke (Holen skole kanskje?). Så er det også noen bilder som peker i retning av at familien Thomsen har hatt forbindelse til barnehjemmet Morgensol - som i ettertid er blitt kjent som et sted med en svært vanskelig historie. Denne uken har jeg tenkt å bruke albumene i undervisningen på UiB - et kurs om fotografihistorie. Vi skal snakke om familiealbum. Og jeg skal fortelle om alt det jeg har fått vite gjennom dere:)

Takk igjen,

Mvh Sigrid

Endret av Sigrid Lien
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott, nyttig og spennende arbeid du har tatt tak i Sigrid. Dette faller nok i god jord hos studentene dine.

Lykke til med fortsettelsen.

 

Mvh

Ivar

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Sigrid Lien said:

Kjære Ivar Moe, Frank Marton Pedersen og Anne-Mary Engum

 

Tusen takk for alle de gode innspillene jeg har fått. For et imponerende detektivarbeid! (Ned til den minste sofapute:)Nå har jeg fått flere viktige fakta på plass som et grunnlag for lesningen av albumene. Dere skulle virkelig ha sett dem! Samlet framstår de som et veldig rørende selvportrett - som forteller om smått og stort i Thora Thomsens liv fra 1920-tallet og fram mot gjenreisningen etter krigen. 

Det er bilder fra sangkor, søndagsskoleutflukter, sommeropphold på landet, og familieliv i villaen til Thomsen-familien på Laksevåg. Dette hjemmet som hadde tilnavnet Valhalla, var de tydeligvis veldig stolte av, i tillegg til farens lystbåt og bil(!). Men albumet har også bilder av krigen sett fra Laksevåg, ødeleggelsene av villaen - og kister på rekke og rad i Laksevåg kirke (Holen skole kanskje?). Så er det også noen bilder som peker i retning av at familien Thomsen har hatt forbindelse til barnehjemmet Morgensol - som i ettertid er blitt kjent som et sted med en svært vanskelig historie. Denne uken har jeg tenkt å bruke albumene i undervisningen på UiB - et kurs om fotografihistorie. Vi skal snakke om familiealbum. Og jeg skal fortelle om alt det jeg har fått vite gjennom dere:)

Takk igjen,

Mvh Sigrid

 

Jeg ble litt rørt da jeg leste dette. I saker som dette føles slektsforskning ekstra givende. Selv takk!

 

Bergen Offentlige Bibliotek (BOB) har en stor samling bøker om lokal slektshistorie. Vi snakker bygdebøker, slektsbøker, årbøker, fotobøker osv utgitt av både enkeltpersoner og foreninger som skildrer Bergen (og omegnen) i gamle dager. Jeg har ikke omfanget eller formatene av fotobøkene dine helt klart for meg, men dersom materialet foreligger, eller kan overføres til, et håndterbart format er det kanskje en mulighet for at BOB kan være interessert i dette gitt at alle formalia kan sorters ut. Bare en tanke som slo meg!

 

Hilsen

 

Frank

Endret av Frank Marton Pedersen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Hei.  Min farmor het Solveig og var gift med Toras bror Jacob Thomsen.  Hadde vært kjekt å få kontakt med noen som har bilder og vet litt om om familien. Mvh Bente Karin D Lingjerde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår farmor ble gift med Jacob da vår far var liten.Husker godt Tora og huset på Laksevåg. Hadde vært kjekt å se bilder som du har.

Tonelise 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Hei. 
 

Min mor og jeg sitter nå og prater om hennes slekt på Thomsen-siden. Hennes morfar Odin Thomsen og flere av hans brødre var sjøfolk som omkom på havet under første verdenskrig. 
 

Plutselig kom vi over denne siden her…

 

Min mor husker «tante Thora»

godt, og jeg husker å ha besøkt henne da jeg var barn. 
 

Fotoalbumene du heldigvis fikk tak i og bevart inneholder nok mye familiehistorie for oss, og jeg lurer på om innholdet kanskje er lagt ut et sted eller kan kjøpes tilgang til?

 

Takk igjen for at du tok hånd om albumene, og for at du la ut denne tråden!
 

Beste hilsener,

 

Rolf Liland 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Hei , og takk for hyggelige innlegg fra alle dere som er nåværende slektninger av Thora Thomsen. Siden flere nå har  har vist interesse for albumene har jeg valgt å overlate albumene til Universitetsbiblioteket i Bergens Billedsamling. Da vil alle ha tilgang til dem. Dessuten er jo dette også materiale  som  har allmenn historisk og kulturhistorisk interesse. Billedsamlingens folk vil sikkert scanne dem og gjøre dem tilgjengelig når de har kapasitet til dette.

Mvh Sigrid

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.