Gå til innhold
Arkivverket

Johan Martin Johannesen Norbeck

Sindre Langeid Eriksen
 Del

Recommended Posts

Etter hva jeg kan se av dødsmeldingen etter faren Johan Martin Norbeck, død 09.12.1913 så er ikke sønnen Johan Martin nevnt der. Enten var han død eller familien hadde ikke hørt fra ham på mange år.

https://media.digitalarkivet.no/view/27859/234

Han er heller ikke nevnt i morens dødsmelding 06.03.1915.

https://media.digitalarkivet.no/view/27860/13?indexing=

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Rune Thorstensen skrev:

Etter hva jeg kan se av dødsmeldingen etter faren Johan Martin Norbeck, død 09.12.1913 så er ikke sønnen Johan Martin nevnt der. Enten var han død eller familien hadde ikke hørt fra ham på mange år.

https://media.digitalarkivet.no/view/27859/234

Trodde det ville vært opplyst i dødsfallsprotokollen,om familien ikke visste hvor han var.

Men  det ble kanskje ikke ble opplyst noe om han fra familien sin side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Ann-Mary Engum skrev:

Trodde det ville vært opplyst i dødsfallsprotokollen,om familien ikke visste hvor han var.

Men  det ble kanskje ikke ble opplyst noe om han fra familien sin side.

Jo det er nok sikkert rett. Men det kan jo også henge sammen med at det var kanskje bort mot 20 år eller mer siden siste kontakt.

Jeg har prøvd å lete gjennom registeret til annotasjonsrullene mellom 1882 og 1897 , men kan ikke se ham der heller. Dersom han hadde reist ut som sjømann, burde han vel ha vært der.

https://www.digitalarkivet.no/ru10611705162108

Endret av Rune Thorstensen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for all god hjelp så langt folkens! Som Rune sier er det Johan Martin Johannesen Norbeck født 1871/1873 som er sønn av Johan Martin ved samme navn som sønnen bare faren født 1843 jeg er på jakt etter. Jeg har motatt smarttreff om hans familie lenger bak i tiden av Rune via Myheritage ved tidligere tidspunkt. Jeg er usikker om Johan Martin (1871/1873) "flyttet" fra Norge til U.S eller annet land før 1900 men om hans hustru kan ha kommet tilbake til Trondheim rundt 1900/1901 for og så ikke hatt kontakt med Johan Martin og om da sønnen står uten oppført mange opplysninger om far siden har forblir i landet de reiser til. Jeg har desverre ingen opplysninger om Johan Martin mer enn at han skal være far til Ivar men skulle gjerne ønsket og vite hvor han ble av 🙂 -sindre-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Sindre Langeid Eriksen skrev:

Takk for all god hjelp så langt folkens! Som Rune sier er det Johan Martin Johannesen Norbeck født 1871/1873 som er sønn av Johan Martin ved samme navn som sønnen bare faren født 1843 jeg er på jakt etter. Jeg har motatt smarttreff om hans familie lenger bak i tiden av Rune via Myheritage ved tidligere tidspunkt. Jeg er usikker om Johan Martin (1871/1873) "flyttet" fra Norge til U.S eller annet land før 1900 men om hans hustru kan ha kommet tilbake til Trondheim rundt 1900/1901 for og så ikke hatt kontakt med Johan Martin og om da sønnen står uten oppført mange opplysninger om far siden har forblir i landet de reiser til. Jeg har desverre ingen opplysninger om Johan Martin mer enn at han skal være far til Ivar men skulle gjerne ønsket og vite hvor han ble av 🙂 -sindre-

Han er ihvertfall ikke far til Ivar Odin  som er funnet.

Har ikke funnet noe som tilsier at "din" Johan Martin Norbek har hatt noen tilknytning til Trondheim på noe slags vis.

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vist Johan Martin emigrerte til Amerika med hustru ett tidligere tidspunkt men forblir i det nye landet mens hustru flytter tilbake vil det finnes opplysninger om far? 🙂

sindre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Egil Johannessen skrev:

?

The Canada, Seafarers of the Atlantic Provinces, 1789-1935
Name:    Johan Norbeck
Record Type:    Crew
Birth Year:    abt 1872
Birth Place:    Bergen, Norway
Vessel Name:    Harvest Queen
Vessel Type:    Ship
Voyage Departure Date:    7 Mar 1893
Voyage Departure Port:    Hull, England
Voyage Arrival Date:    22 Jul 1893

Voyage Arrival Port:    Fleetwood, England
Vessel Registration Number:    W887007
Vessel Registration Place:    Windsor, Nova Scotia
Year Vessel Constructed:    1887
Date Joined Present Ship:    9 Mar 1893
Place Joined Present Ship:    Hull, England
Crew Number:    22
Literacy:    Signed name
Completed What Signed On To Do?:    No
Discharge Date:    1 Aug 1893
Discharge Place:    Fleetwood, England
Discharge:    Died
Registry of Last Ship:    Norwegian
Company From Last Ship:    0
Capacity (Rank):    Ordinary Seaman
Payment Type (Time):    By the month
Wage:    200
Wage Currency:    Sterling
Cash Advance:    200
Cash Advance Currency:    Sterling

For det første viser jeg til innlegg 16 hvor det klart går frem at far til Ivar Odin var Johan Edvard Karlsen Norbeck. Han var fra Ullensaker og har ingenting med Norbeck slekten i Bergen å gjøre.

Om man ser på innlegget til Egil Johannessen så finner man bl.a denne opplysningen: Se innlegget over.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende  Rune . Takker så mye for god hjelp. Men via ett smart treff i Myheritage  sier at Johan Martin Norbeck sønn av Johan Martin Norbeck har Ivar som etterkommer men ingen opplysninger om  Johan Martin's dødsår eller døds sted. Eneste jeg vet om Johan Martin i mitt myheritage er at han står oppført som født i bergen noe jeg er usikker om er feil eller rett. Jeg har kun hans foreldre og søsken tilgjengelig men ikke hans partner eller barn. Jeg har flere smarttreff i Myheritage om Norbeck i Oslo området men det virker litt som to forskjellige slekt med samme navn derfor jeg er litt usikker på om min info i myheritage stemmer 100%

sindre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At den var en Johan Martin Norbek som var født i Bergen i 21 aug 1872  stemmer jo.

Men den Johan Martin Norbek hadde ingen sønn Ivar f i Trondheim.

Da ville vi ha funnet ham.

Siste sikre spor etter Johan Martin Norbek er i 1891.

MyHeritage kan inneholde feil.

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egil,Rune,Ann Mary 🙂 Dere er helt supre!  Det jeg er usikker på er om jeg Blander kortene mellom de 2 Norbeck familiene Bergen og Ullensaker. Kanskje der Norges sterkeste mann Carl Norbeck sirkus Direktør Carl Nordbeck og samme som var Bryter uten at jeg er ikke på om de er i familie med mine Norbeck fra Bergen 🙂

Dere er supre:) Takk for all god hjelp så langt dere

mvh Sindre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan skal man tolke denne opplysningen sakset fra Egil Johannessens innlegg.

Discharge Date:    1 Aug 1893

Jeg vil oppfatte det som om at Johan Martin Norbeck døde 1893. Noen som har synspunkter på det?

Avmønstret pga dødsfall?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare ett lite råd fra meg.

Stol aldri på det du finner på MyHeritage eller Geni (samme eier) før du har kontrollert informasjonen mot en primærkilde. (F.eks. kirkebok. o.l.)

Les denne diskusjonen.

https://forum.arkivverket.no/topic/224588-genicom-og-fake-news/

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Leif B. Mathiesen skrev:

Stol aldri på det du finner på MyHeritage eller Geni (samme eier) før du har kontrollert informasjonen mot en primærkilde. (F.eks. kirkebok. o.l.)

Vil bare tilføye følgende: Dette gjelder ikke bare MH/Geni - du skal alltid sjekke oppgitt informasjon mot kilder uansett. Slektstrær på nett er opprettet av en bruker og det er ingen garanti for at den spesifikke brukeren har lagt inn korrekt informasjon.

• Liker 3
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.8.2018 den 20.42, Ann-Mary Engum skrev:

Det er fint at du legger inn du opplysninger du har kjennskap til.  🙂

Geni-basen viser feil fødselsår,ser det ut til.

Har sendt melding til eier av basen.

Så får man håpe det blir rettet til riktig fødselsår.

Sendte melding til eier av basen om at Ivar Odin f 27 nov 1901 sto med feil fødselsdato i basen.

Dette er nå blitt rettet til riktig fødselsår.

Synes det er flott at det løste seg så fort.🙂

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke sjekket, men jeg håper at Ivar Odin også står med riktige foreldre i den samme basen, det er vel så viktig som riktig fødselsdato.

Og for ordens skyld. Far til Ivar Odin var Johan Edvard Karlsen Norbeck fra Ullensaker, f 1884. Han har ingen forbindelse til Johan Martin Norbeck fra Bergen.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eieren av basen har kun lagt inn ektefellen til Ivar Odin.

https://www.geni.com/people/Ivar-Odin-Norbeck/6000000055519629222

Og det er helt korrekt at Ivar Odin mannen ikke har noen forbindelse til Johan Martin Norbek i Bergen.

Men synes det var veldig flott at eieren av basen rettet fødselsopplysningene da hun fikk eposten fra meg Det er bevis på at det nytter å varsle om feil.

Ikke alltid man er like heldig,men her gikk det raskt å få svar på at feilen var rettet. 🙂

Endret av Ann-Mary Engum
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 år senere...
På 24.8.2018 den 16.57, Rune Thorstensen skrev:

Har ikke sjekket, men jeg håper at Ivar Odin også står med riktige foreldre i den samme basen, det er vel så viktig som riktig fødselsdato.

Og for ordens skyld. Far til Ivar Odin var Johan Edvard Karlsen Norbeck fra Ullensaker, f 1884. Han har ingen forbindelse til Johan Martin Norbeck fra Bergen.

Ivar Odin Norbeck er min farfar og ble født 27.11.1901.

Mvh Helene 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider