Gå til innhold
Arkivverket

Johan Müller f.1799, død Christiania 1 mars 1858. Ugift. Finner ikke dødsfallet. Kan øvrige opplysninger om mannen spores opp?

Bjørn Piro
 Del

Recommended Posts

Det jeg vet er følgende:

Johan Müller, døpt Norderhov 7 mai 1799 av foreldre oberst Jahn Collett Müller (1750-1834) og enken Anne Holter Dorph Piro (1763-1843).

Han skal i noen tid vært på kontoret hos grosserer Knutzon i Trondheim.

I slektsboken om Müller familien står det at han døde i Christiania 1 mars 1858, men jeg finner ikke dødsfallet ved søk i kirkebøkene for ulike menigheter i gamle Christiania (Aker).

I tillegg til å finne dødsfallet er jeg interessert i flere opplysninger om mannen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Bjørn Piro skrev:

Det jeg vet er følgende:

Johan Müller, døpt Norderhov 7 mai 1799 av foreldre oberst Jahn Collett Müller (1750-1834) og enken Anne Holter Dorph Piro (1763-1843).

Han skal i noen tid vært på kontoret hos grosserer Knutzon i Trondheim.

I slektsboken om Müller familien står det at han døde i Christiania 1 mars 1858, men jeg finner ikke dødsfallet ved søk i kirkebøkene for ulike menigheter i gamle Christiania (Aker).

I tillegg til å finne dødsfallet er jeg interessert i flere opplysninger om mannen.

Fant ham ikke i dødsfallsprotokollen  med dødsdato 1 mars 1858.

SAO, Oslo skifterett, G/Ga/Gaa/L0005: Dødsfallsprotokoll, 1853-1858, s. upaginert
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk20081219310168

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til deg Ann-Mary for at du forsøker å gi meg en hjelpende hånd. Jeg heller vel til den oppfatning at det i Müller slektsboken er gjort en skrivefeil hva årstallet angår. Jeg har kun lett på dødsfall i kirkebøkene for året 1858.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nummer 184 

Oslo fylke, Oslo skifterett, Dødsfallsprotokoll nr. A 5 (1853-1858), Dødsfallsprotokollside, Side upaginert
Permanent bilde-ID: sk20081219310137
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk20081219310137
Permanent bildelenke: http://urn.digitalarkivet.no/URN:NBN:no-a1450-sk20081219310137.jpg

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det  var min mening nå å lete gjennom dødsfall før 1858, men så kom altså herrene Carsten og Sven meg i forkjøpet. Dere skal begge ha stor takk. Så svaret på problemet var kort og godt at Müller slektsboken har bommet på 1 år og i tillegg feil dato. Ser at mannen døde av tæring. Ifølge Skifteretten sto han seg ikke så godt økonomisk siden han nøt understøttelse av Fattigvesenet og ble gravlagt på kommunens regning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.