Gå til innhold
Arkivverket

Ole Nielsen Bjerkes dåp

Ole Bøe
 Del

Recommended Posts

Hei, jeg trenger hjelp med å finne ut av detaljene til Ole Nielsen Bjerkes dåp 1853. Det skulle være lett, fordi ministerialboken er transkribert: https://www.digitalarkivet.no/pd00000010080267

I følge denne er han født 8.8.1853 og døpt hjemme 9.9.

Men når jeg ser direkte i den fotograferte kilden: https://www.digitalarkivet.no/kb20070119310031

Så forstår jeg ikke hvor de får dåpsdato 9.9. fra. For meg ser det ut som om dåpsdatoen er den 8., og d antagelig oktober. Stemmer dette?  

I tillegg skulle jeg gjerne hatt hjelp til navn på de to ved hjemmedåpen. Ser ut til at det slutter med Larsdatter Ulven, men det foran blir for utydelig for meg.

Takk

Ole Bøe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

merknaden til høgre (3. siste kolonne):
"Hjemmedøbt 9de Septbr af Sissel Larsdtr. Ulven"  (alt saman står i avskrifta, men er delt opp på  fleire postar)

elles er fødselsdagen 18 aug. (kol. 2), og så må dåpen vere stadfesta i kyrkja 8. nov.

(det står ikkje "november", men det kjem etter 9, 21, 30 okt, og innførslene er kronologiske for hendinga i kyrkja).

Endret av Ivar S. Ertesvåg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ivar S. Ertesvåg skrev:

merknaden til høgre (3. siste kolonne):
"Hjemmedøbt 9de Septbr af Sissel Larsdtr. Ulven"  (alt saman står i avskrifta, men er delt opp på  fleire postar)

elles er fødselsdagen 18 aug. (kol. 2), og så må dåpen vere stadfesta i kyrkja 8. nov.

(det står ikkje "november", men det kjem etter 9, 21, 30 okt, og innførslene er kronologiske for hendinga i kyrkja).

Takk for det Ivar, der kom dåpsdatoen ja.  Fortsatt litt usikker på om stadfestelse av dåpen var 8. oktober eller november. Jeg er i utgangspunktet enig i resonnementet ditt, men neste side av boken begynner på  6. november, så det er noe galt med kronologien her uansett, og i den transkriberte versjonen (som er lenket til i første post), ser jeg nå at de har skrevet 10-08 som stadfestelsesdato.

Nå tenker jeg uansett å bare legge inn fødsels- og dåpsdato (dette er "bare" broren til min oldemor), så akkurat denne datoen er ikke så viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider