Gå til innhold
Arkivverket

Kirkebok Gildeskål Nordland 1817

Ruben Mentzoni
 Del

Recommended Posts

Nederst på venstre side er det en trolovelse eller vielse, kan noen tolke gårdnavnet til bruden?

SAT, Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Nordland, 805/L0095: Ministerialbok nr. 805A02, 1805-1826, s. 99
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070830630393

Jeg leser det som:

enkemd Siur Lars. Spilleren eller Spillerdal

enke Berthe Thomesd. (...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer dessverre ikke å få mening i Birthes ‹etternavn›, m.m. det står «Samme»?

Det er nok lysning/trolovelse for på motstående side står nest nederst:

Ægteviet Enkemand Siur Larssen af Spilleren i Meløe Sogn

og Enke Birthe Thomesd.

Mvh

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det var ikke så lett å tyde det, men takk for hjelpen ihvertfall.

Disse folkene var samer, ihvertfall brudgommen, kan det være dét det står?

Siden brudgommen var fra nabosognet Meløy, regner jeg med at bruden var fra Gildeskål. Av gårdsnavnene i FT1801 for Gildeskål som begynte på "Sa", ser jeg at det er både Sandnes og Sandvigen. Kanskje det kan være en av disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Ruben Mentzoni skrev:

Disse folkene var samer, ihvertfall brudgommen, kan det være dét det står?

Siden brudgommen var fra nabosognet Meløy, regner jeg med at bruden var fra Gildeskål. Av gårdsnavnene i FT1801 for Gildeskål som begynte på "Sa", ser jeg at det er både Sandnes og Sandvigen. Kanskje det kan være en av disse?

Nja, i og med at vi befinner oss i begynnelsen av 1800-tallet ville jeg tro at presten hadde benyttet «Lapp[er]» som begrep for folkegruppen, hvis han ville angi etnisitet. Men dette vet jeg dessverre alt for lite om til å være skråsikker . . .

Litegrann sikrere er jeg på at ‹gårdsnavnet› ikke inneholder noen «d», som vel burde være der hvis «Sand-» hadde vært en orddel.

Uansett er vi fortsatt langt fra en konklusjon. Det er selvfølgelig bare å håpe at Else B, Gunnar S , Ivar S. E.  – jeg nevner i fleng – de skarpeste knivene i forumet ville kaste sine argusøyne på skriften 🙂

Mvh

Edit: Ved nærmere ettersyn – Det kan faktisk, med litt godvilje, stå Sannæs – selv om usikkerheten fortsatt blomstrer friskt. 😉 

Endret av Even Stormoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider