Gå til innhold
Arkivverket

Gårdsnavn som "etternavn"

Geir Antoniussen
 Del

Recommended Posts

Hei

Har mye slekt fra Lunder/Sokna i Norderhov med navn etter stedene som Bergsrud, Langvassbråten, Gillerdalen og Edsgaarden.

For et par år siden fikk jeg tatt kopier av Erling Bjørke sine notater om gårder i Lunder. Når jeg leser gjennom notatene fra  gårdene Bergsrud og Eidsgård ser jeg at :

«Ole Gundersen solgte 22/1-1811 Bergsrud og Langvassbråten for 1800 Rd til Erik Lundesgaard. I 1839 solgte han dem til sønner Elling og Ole

Vedr. Eidsgård står det at den ble solgt på Tvangsauksjon 27 oktober 1827 solgt til Erik Lundesgaard

Dvs at på et tidspunkt er mye eiendom knyttet til gården Lundesgaard.

Var det vanlig å bytte «Gårds etternavn» når gårdene byttet eier?

F.eks Guri Olsdatter som blir konfirmert her i 1824 har gårdsnavnet Edsgaarden. Jeg tror at det er hun som gifter seg her i 1833 som tjenestepige Guri Olsdatter Lundesgaard. Kan en slik navneendring skyldes at Edsgaarden/Eidsgård ble solgt i 1827, eller kan det like gjerne være at hun som tjenestepike jobber på Lundesgaard?

https://media.digitalarkivet.no/view/8528/372

https://media.digitalarkivet.no/view/8536/441

Edsgaard.pdf

Bergsrud.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil nok variere veldig ut i fra tid og sted i landet. Jeg har personer fra tidlig 1800-tallet som har tatt med gårdsnavnet med gården de bodde på som voksen som etternavn.  For noen blir det en adresse for andre blir det etternavn. I trøndelag endte de veldig ofte opp med gårdsnavn, mens i Nord-Norge mindre hos de jeg har. Det samme i Østfold, noen steder ble gårdsnavn brukt mye, mens andre steder der var det bare patronym. Hvis man skulle si at det var en regel, så har den i hvert fall vedig mange unntak.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før vi gjev oss i kast med omfattande utgreiingar av dei mange og ulike generelle spørsmåla om etternamn her,

kan det vere greitt å få klarlagt dei faktiske omstenda ved det konkrete tilfellet.

Vi kan byrje med konfirmasjonen, 1824:

Guri (jente nr. 13) er ikkje innført med etternamn "Edsgaarden" men "Edsgaards Eiet".

Det er ein skilnad - og i denne delen av landet var det nok ein svært vesentleg skilnad: Ho har namn etter ein husmannsplass.

Foreldra er  "Hmd Ole ....", altså husmann.

Så er det vigsla, 1833 (par nr. 23). Her er det ei "Guri Olsdatter Lundesgaard".

Det kan vere same person, men (korleis) veit vi det? I så fall, kvar bur foreldra på dette tidspunktet? (lever dei?)

Kva tilknyting har ho til "Lundesgaard"?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Utgangspunktet for nøtten er at:

Min tipptippoldefar John Olsen f i 1795, foreldre Ole Joensen Langvassbråten og Mari Gundersdatter Bergsrud, får en søster Guri Olsdatter i 1806.

Hun blir som sagt konfirmert i 1824, 17 år med foreldre Ole Joensen Edsgaard og Mari Gundersdatter.

Jeg klarer ikke "bevise" at Guri Olsdatter Edsgaard er den samme som gifter seg i 1833 med Elling Henriksen Pukerudeie/Hovlandseie, men når min tipptipp John Olsen får en sønn Ole i 1829 er pige Guri Olsdatter Lundesgaard en av fadderne. Etter at de er gift er Guri og mannen faddere når min tipptipp får datteren Gundhild i 1834 (øverst på høyere side).De er også faddere når sønnen Anders blir født i 1836.

Når min tippoldefar Fredrik Johnsen blir født i 1838er de også faddere. (fant ikke den linken i farten)

Fødte og døpte mellom 1801-1811 er digitalisert i Norderhov. Jeg har ikke klart å finne noen andre kandidater som godt enn "min" Guri Olsdatter født i 1806. Ingen Guri som er knyttet til Lundesgaard, men jeg kan jo ha oversett noe:)

Guri som gifter seg med Elling Henriksen i 1833 utvandrer til USA i 1848, min tipptipp John Olsen utvandrer i 1861.

Det kan godt være at Guri Olsdatter Edsgaard og Guri Lundesgaard ikke er den samme, men jeg har ikke klart å finne Guri Olsdatter Edsgaard i FT i 1865 eller at hun dør tidlig.

Det er vel det at Guri og mannen Elling har vært faddere flere ganger for  min tipptipp John Olsen  sine barn jeg har tenkt på i forhold til familierelasjoner, med Guri Olsdatter Edsgaard og Guri Olsdatter Lundesgaard forvirrer meg, samme person eller to:-)

legger ved en link fra tidligere innlegg pluss fødsel på Ole Johnsen i 1829 og Anders Johnsen  i 1836, samt lenke til fødte som er digitalisert i perioden 1801-1811.

Noen nøtter forblir kanskje uløste::-)

Mvh

Geir

http://www.disnorge.no/slektsforum/viewtopic.php?t=139175

https://forum.arkivverket.no/topic/224278-ole-johnsen-f-3110-1829-n%C3%A5r-konfirmert/

https://media.digitalarkivet.no/view/8536/320

https://www.digitalarkivet.no/search/76/8526?forenamn=guri&etternamn=&kjonn=&rolle=&stilling_stand=&bustad=&fodestad=&fodselsaar=&fodselsdato=&aar=&dpdato=&stadfesta=&sokn_kyrkje=&ekte_uekte=&vigd=&introd=&dpstad=&merknader=

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Geir Antoniussen skrev:

Hun blir som sagt konfirmert i 1824, 17 år med foreldre Ole Joensen Edsgaard og Mari Gundersdatter.

Jeg klarer ikke "bevise" at Guri Olsdatter Edsgaard er den samme som ...

Her er du upresis igjen (minner om at tittelen er gardsnamn som etternamn).

Både Guri og foreldra er kalla "Edsgaards Eiet".

Veit du noko meir om foreldra? flytting, død? 

Finst husmannsplassen i teljingane 1825/1835/45/55/65?

(FT1825-55 har ikkje lister over personar, men kan innehalde hovudpersonar i husstandane)

I 1845  https://www.digitalarkivet.no/ft20140426011166

hadde "Edsgaard" (litt nedom midten) to bruk/brukarar; den eine av desse hadde to husmenn med jord, den andre ingen.

"Lundesgaarden" (litt over midten) hadde også to brukarar; begge hadde tre husmenn med jord.

Du finn teljingane i "Finn kilde" i Digitalarkivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Takk for fine tips:-)

Kjenner moren Mari Gundersdatter sin død i 1845. I kirkeboken står det bare at hun er på legd i Lunder, ikke noen husmannsplass. Faren er jeg dessverre ikke helt sikker på når dør.

http://www.disnorge.no/slektsforum/viewtopic.php?t=139469

Når jeg søker på Guri, rolle "barn" og sted "Lunder" finner jeg bare Guri Olsdatter Bergsrud som passer, men hun kan jo ha flyttet til Norderhov og Lunder fra et annet sted.

https://www.digitalarkivet.no/search/76/8526?forenamn=guri&etternamn=&kjonn=&rolle=barn&stilling_stand=&bustad=&fodestad=&fodselsaar=&fodselsdato=&aar=&dpdato=&stadfesta=&sokn_kyrkje=lunder&ekte_uekte=&vigd=&introd=&dpstad=&merknader=

Mvh

Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Enken Mari Gundersdatter"  https://www.digitalarkivet.no/kb20051111050409

så Ole må vere død før.

Ho var på legd, så ho (eller dei) har måtta gå frå husmannsplassen. Det tyder på at det ikkje var noko form for kår på plassen.

Alder 87 år må vere då ho kom bort (1845); altså var ho 75 i 1833 (Guri gift) - og truleg for gammal til å drive plassen.

Då er det "berre" å bla bakover for å finne Ole. Men "Ole Jonsen" kan det vere fleire av, og vanskelegare å identifisere dersom ikkje

plassen lenger er opphaldsstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

Takk i igjen, Huff!  Ser at jeg har mye å lære :-)

Lurer på en ting : Den Ole Joensen som passer ved fødselsår er Ole Joensen langvassbråten som dør her i 1811(men jeg er usikker på om det er den riktige Ole, men når han gifter seg i 1795 bruker han navnet Ole Joensen Langvassbråten ), men finnes det noen opplysninger ved konfirmasjonen i 1824 om han lever eller ikke, mener jeg har sett at det noen ganger står et kors ved mor eller far som er død?

https://media.digitalarkivet.no/view/8526/212

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en brikke til på opplysninger, selv om det ikke gir noe svar på spørsmålet ditt.

I vaksinasjonsprotokollen for innleverte attester står følgende:

ÅR

D. P.

No

For navn

Etter navn

Alder

Føde og Oppholdsted  

Foreldrenes Navne

Attestens dato           (å-m-d)

Vaksinatørens Navn

Kilde

Side.

1828

P

108

Guri 

Olsdatter

19  1/4.

Langvandsbraaten

Ole Jonsen og hst Mari Gundersdatter.

1827.09.04

Bader

Norderhov 14, (1818-1853)  Vaksinasjonsprotokoll

75

Endret av Tom Larsen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Takk, takk

Edsgaarden ved konfirmasjon og Langvassbråten ved konfirmasjon i 1824. I følge Elling Bjørke sine notater eier Erik Lundegaard både Langvassbråten og Eidsgaard i 1827

"Ole Gundersen solgte 22/1-1811 Bergsrud og Langvassbråten for 1800 Rd til Erik Lundesgaard. I 1839 solgte han dem til sønner Elling og Ole 

Vedr. Eidsgård står det at den ble solgt på Tvangsauksjon 27 oktober 1827 solgt til Erik Lundesgaard"

Her ser jeg alder er oppgitt til 19 og 3 mnd i september 1827. Dvs "født" tidlig i 1808. I kirkeboken er hun født i 1806.

Ved konfirmasjonen på Edsggard i 1824 er hun ca 17, dvs 1807

Guri Olsdatter Lundersgaard sin alder er ved vielsen i 1833 oppgitt til 24, dvs født i 1809.

Ser jeg på slektstrær knyttet til Guri Olsdatter Solberg Og Elling Henriksen Solberg er ofte 1808 brukt som fødselsår.

Mvh

Geir

"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Fikk disse opplysningene for noen år siden "notater etter " Erling Bjørke. De hjalp meg mye i forhold til hvor Ole Johnsen Langvassbråten kom fra

"3 Marit født/ døpt 01.11. 1762 gift 21.06. 1795 med Ole Johnsen Slevigen"

Hvis det finnes noen tilsvarene noater etter Erling Bjørke når Elling Henriksen Pukerudeie og Guri Olsdatter Lundesgaard gifter deg i 1833 så kan det være at det står noe om familerelasjoner der.

Jeg var på ringerike bibliotek å så i permer etter Erling Bjørke, men fant bare det som sto etter gårder/husmannsplasser.

Kjenner noen til hvor hans notater og avskrift av kirkebøkene er oppbevart i dag?

"fra notater om slekter i Lunder etter Erling Bjørke. Han samlet og skrev av kirkebøkene for Lunder frem til 1949 og lenge før all digitalisering.
Sleviken og Langvassbråten har nesten bare kommunegrense mellom seg.

Amund Nilsen Bergsrud f.1719 og død på Langvbr. 1757
gift med I.Kjersti Michelsdtr død 1751 (datter av Michel Eriksen og Ragnhild Jonsdtr fra plass under Rishovd i Krødsherad.)
gift II. 17.10 1752 Guri Knudsdtr Aker f.1728.

Barn Nils Amundsen f 1749 g.m. 15.05. 1768 med Helge Knudsdtr Bliksrud f.1738
Kirsti Amundsdtr f 1754 Død 1786 gift 02.08 1781 med Ole Gjestsen Haugen f.1742
Knut Amundsen f 1756 død 22 03 1829 gift 01.01. 1781 med Guri Halgrimsdtr Kjos f.1755.

Guris 2. gifte 24.06. 1758 med Gunder Fredriksen Enderud f 1726 død 1811
Deres Barn: 1. Ole f.1758 død 1759
2. Gundbiør f 1760 gift 05.08. 1788 med sitt søskenbarn Ole Olsen Enderud død 1793
3 Marit født/ døpt 01.11. 1762 gift 21.06. 1795 med Ole Johnsen Slevigen
(Marits far kalles ved ved hennes dåp for Gunder Bergsrud)
4 Ole født 1764
5 Asle født 1768 død i legd på Langv bråten 27.06. 1848
6 Fredrik f. 1762 flyttet som tjeneste gutt til Ullensaker 1811 "

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.