Gå til innhold
Arkivverket

Hjelp til å finne foreldrene

M.Olsen
 Del

Recommended Posts

Vet ikke helt hva du mener?

Jeg har da ikke skrevet at Ole Rasmussen Sunde var født i 1867.

Innlegg 10.

Jeg la inn dåpen til Ole Johan Andreas f 14 okt 1867.Døpt 5 jan 1868.Ægte.

Foreldrene står som Gaardm Ole Rasmussen og Hustru Eline Christensdatter Sunde.

(Nr 16 i kirkeboken i # 10)

----

Innlegg 13

I innlegg 13 skriver jeg at Ole Rasmussen Sunde f 1827,døde 2/7-1876.

----

Basen til Ingemar Seth ble lagt inn som et svar på lenken du la inn i innlegg 22.

Det var samme mann (i basen jeg la inn) som i lenken din.

Endret av Ann-Mary Engum
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oline Marie var ikke lagt inn i basen til Ingemar Seth.

Men foreldrenes navn stemmer i basen jeg la inn.

Ser ut til at faren til Oline Marie har  vært gift 2 ganger.

Så tror nok det vi har lagt inn er ganske riktig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Marcus Lindgren skrev:

Vet ikke helt Hvordan skal forklare dette på en Forståelig måte men få vel prøve,.

Tror kanskje at gikk litt fort i svingene her, og at det dessverre har blitt rotet litt med Rassmussen/Arnesen og Sunde/Stokke:) For iflg Lene B. Lauritzen's innlegg 3,heter Johan Olsens f. 14.10.1867 *(merk) FAR Ole Rasmussen SUNDE og Oline Rasmusdatter Rasmus Arnesen STOKKE. Anne M. Engum skriver i innlegg nr 10 og LBL i innlegg 11 at Ole (Johan Andreas?) Rasmussen SUNDE er født den 14.10.1867 noe som ikke kan stemme da det var hans Sønn som var det. Videre skriver AME i innlegg nr 13 at Ole R Sunde er født i 1827 d. i 1876, som ikke kan stemme vel? For Tror det må vere en navnebror? Og i innlegg 23 viser AME til ingmarseth.net og til en Rasmus Elias Arnesen Stokke f. 1817 som fikk 2 sønner men 1 av de av interesse, som heter Ole Johan Rasmussen Stokke f. 3 juni 1867 og IKKE den 14.10.1867, så Dette er også feil., eller en Navnebror Så tilbake til konklusjonen, og innlegg 3,der LBL skriver far til Arne Olsen er Ole Rasmussen SUNDE og IKKE STOKKE:) det var Derimot Ole's KONE som hette Stokke. Så derfor tror jeg ikke er riktig familie. Dette er Ikke ment som kritikk mot verken LBL eller AME:) 

Du har nok misforstått det som er lagt inn.

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig lurt å skrive ned opplysningene du får med en gang du får dem. Plutselig sitter man der med en haug med navn, steder og datoer, så går alt i surr. 

Dette har vi opplevd alle sammen:)

Vær også oppmerksom på at folk kan stå med forskjellige farsnavn (etternavn), dette er spesielt fra andre halvdel av 1800-tallet og fram til 1923 ca. da det kom en lov i Norge om felles etternavn for familier.

Så Ole Johan Andreas (som tydeligvis bare ble kalt Johan i dagligtale) kan i noen kilder bli kalt Olsen fordi faren hans het Ole Rasmussen, og i andre kilder kan han bli kalt Rasmussen. Det er også full mulig at han f. eks ble kalt Johan Sunde hvis han bodde der. 

Dette betyr bare at man må holde tunga rett i munnen, og sjekke med alle opplysningene man har, så man er sikker på at man finner rett person.

Vær også oppmerksom på at fødselsdato og -år i folketellingene ikke alltid stemmer, så de må sjekkes ut med dåpsprotokollene.

Mvh

Lene B:)

• Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.