Gå til innhold
Arkivverket

Ønsker hjelp til tyding av navn på dåpsbarn Aadne/Aanen/Simen, Torvastad 1774.

Even Stormoen
 Del

Recommended Posts

Gjelder innførsel nr.2 fra toppen, venstre side.

SAST, Torvastad sokneprestkontor, H/Ha/Haa/L0001: Ministerialbok nr. A 1, 1753-1800, s. 381-382

Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070627650369

Dette dåpsbarnet skal etter alle solemerker hete Aadne. Det kan se ut som om skriveren har ‹gufet› litt og skrevet Aanen, men jeg tror kanskje følgende:

(sakset fra mitt første innlegg i dette emnet [#12])

«<snip> jeg heller til at navnet på dåpsbarnet er Simen – muligens et noe uvanlig navn ‹vestafjells›, men likevel . . .  

(Kun 3 treff i Rogaland ved søk i FT 1801 – dog ingen av dem med Helgesen-patronym, så «Hmm» fortsatt 😉

En slags klønete begrunnelse for formodningen:

Den formodete «A» minner mer om skriverens «S»-er som har en «`» (en slags accent grave) i etterkant, for å forsterke s-ens øvre bue.

Dessuten mener jeg å skimte en «.» inni der . . . (prikk over i. ) Ser ut som han har overskrevet noe, som kan forléde en til å se en tverrstrek á la den i en «A».

Sammenlignet med andre «A»-er på siden, så tror jeg i hvert fall ikke det er en slik.

– Just my two cents 🙂»

Ville satt stor pris på, ikke bare ‹second opinions›, men gjerne hele tallrekken for den saks skyld 😉

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville lese det som Aanen. Hvis det er en i inne i ordet, er det ikke plass til en m ved siden.

• Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.