Gå til innhold
Arkivverket

Hvordan legge ved lenke?

Lillian Ørndahl
 Del

Recommended Posts

Alle vil gjerne ha lenker når man spør om noe, og det skjønner man jo. Men jeg vet ikke hvordan man lager lenker? Jeg trodde det var; stå på den aktuelle siden, trykk CTRL +C, deretter gå til siden der du skal skrive; klikk med pekeren og deretter CTRL+V, men det virker ikke.

Er det en annen måte å lage lenker på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Lillian Ørndahl skrev:

Jeg trodde det var; stå på den aktuelle siden, trykk CTRL +C,

Merker du det du ønsker å kopiere før du trykker ctrl+c?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du merke skannede kilder (kirkebøker o.l.) trykker du bare på knappen merket med rød pil og du trenger ikke ctrl+c

MerkSkann.png

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aaaahh; ok, så flott! Takk skal du ha! Jeg må skrive opp dette ellers detter det bare rett ut av tenkeboksen igjen  : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, får det ikke til nå heller. Jeg sto på en folketelling og markerte adressen øverst, trykket på CTRL+C, så gikk jeg til forumet, startet ny tråd og prøvde å legge ved lenke ved å trukke CTRL+V; ingenting. Hva gjør jeg galt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Merk adresselinja som vist i #4

2. Høyreklikk - Kopier.

3. Høyreklikk - Lim inn (i det nye nye innlegget / tråden).

Dette fungerer alltid for meg.

Jon Erik

Endret av Jon Erik Berg-Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Jon Erik Berg-Hansen skrev:

1. Merk adresselinja som vist i #4

2. Høyreklikk - Kopier.

3. Høyreklikk - Lim inn (i det nye nye innlegget / tråden).

Dette fungerer alltid for meg.

NB: For skanna arkivmateriale er URLen i adresselinja ikke permanent. Ved å bruke kopieringsknappen som Åsbjørg Susort har markert i sitt innlegg, får du en permanent lenke.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Nå får jeg til å legge ved lenke fra skannede sider ved å bruke Knappen for lenke.

Men når jeg prøvde å lenke fra transkriberte sider ved å bruke CTRL+høyreklikk, kopier og deretter CTRL + høyreklikk; lim inn; så fikk jeg denne beskjeden; "Nettleseren din støtter ikke å lime inn med knappen i verktøylinjen eller høyreklikk menyen" Ikke rart jeg strevde...

Det stod selvfølgelig ingenting om hvordan jeg skal kunne kopiere og lime inn i stedet.

Noen som vet hva jeg kan gjøre da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Anne-Lise Hansen skrev:

Du limer inn med CTRL + v.

Ja, jeg VET det. Men jeg får opp en boks som sier at nettleseren min ikke støtter å lime inn med knappen i verktøylinjen eller høyreklikk menyen...

Men jeg har fått det til nå, ved å skifte til Internet Explorer for akkurat dette. Men den fungerer ikke med andre ting igjen. Så jeg må drive å skifte nettleser. Og da er noen ting ikke lagt inn her og andre ting fungerer ikke der. Hersens Microsoft sin feil som vanlig, regner jeg med. de fjerner støtte for de rareste ting for å kunne skuffe inn mer penger. Måtte nettopp kjøpe meg ny multiskriver selv om den gamle fungerte helt fint, fordi Windows 10 ikke støtter softwaren på den gamle...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra IE virket nå, da, for det er den nettleseren som har hatt mest problemer med lenker i tekstbehandleren i forumprogrammet tidligere. Håper det løser seg, så det holder med èn nettleser. Jeg bruker Safari når jeg bruker iPaden, som jeg bruker nå. På PC'en liker jeg best Firefox.

Ellers er det vel sånn at snart er det den ene, så den andre nettleseren som kolliderer med forumprogramvaren etter oppdateringer. Det er i allfall lurt å tømme hurtiglageret / midlertidige internettfiler i ny og ne for å bli kvitt utdaterte koblinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anne-Lise Hansen skrev:

Bra IE virket nå, da, for det er den nettleseren som har hatt mest problemer med lenker i tekstbehandleren i forumprogrammet tidligere. Håper det løser seg, så det holder med èn nettleser. Jeg bruker Safari når jeg bruker iPaden, som jeg bruker nå. På PC'en liker jeg best Firefox.

Ellers er det vel sånn at snart er det den ene, så den andre nettleseren som kolliderer med forumprogramvaren etter oppdateringer. Det er i allfall lurt å tømme hurtiglageret / midlertidige internettfiler i ny og ne for å bli kvitt utdaterte koblinger.

Takk. Hvordan tømmer jeg hurtiglageret/ midlertidige internettfiler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt forskjellig etter hvilken nettleser. Jeg trykker CTRL+ SHIFT + DEL i Firefox og får opp et skjema jeg velger hurtiglager. For MS Edge finner du kanskje noe her: https://support.microsoft.com/nb-no/help/10607/microsoft-edge-view-delete-browser-history

NB! Ikke slett cookies / informasjonskapsler, for da må du bare logge deg inn på nytt her.

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anne-Lise Hansen skrev:

Litt forskjellig etter hvilken nettleser. Jeg trykker CTRL+ SHIFT + DEL i Firefox og får opp et skjema jeg velger hurtiglager. For MS Edge finner du kanskje noe her: https://support.microsoft.com/nb-no/help/10607/microsoft-edge-view-delete-browser-history

NB! Ikke slett cookies / informasjonskapsler, for da må du bare logge deg inn på nytt her.

Ok, tror det kanskje bare er best at jeg dropper dette.  Har gjort ting på pc`n før og endt opp med bare trøbbel i flere dager før jeg fant ut hva som var galt og hvordan jeg skulle fikse det. Er ganske på steinalderen når det gjelder data. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.