Gå til innhold
Arkivverket

Johanne Skars konfirmasjon, Øyer 1827

Ole Bøe
 Del

Recommended Posts

Tilleggspørsmål, for en søster av faren, døpt i 1797, men hvilken dato:

Det gjelder Johanne Bøe, født 12. april.

Jeg lurte på om det som står kan bety 1. påskedag, som var 16. april dette året, men i så fall er det yngste barnet døpt på fødselsdagen sin, noe som virker litt rart.

Mvh Ole

image.png.ba6d18640fac1f2f613da23a41030119.png

Endret av Ole Bøe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Ole Bøe skrev:

Hun er nr. 17, med foreldrene Tosten og Kari Skar, men de to kolonnene på høyre side i boken klarer jeg ikke å lese. Er det noen som kan hjelpe meg her?

Indenad: Udm. g., udenad: udm. g. Læst: Catech., Forkl. 18 St. af Bibelh. og 10 Ps. Flid: udm. g.

Neste kolonne: Havt de ægte Kokopper, ifølge Michelsens Attest.

Til ditt siste spørsmål: Johanne er født 12. april og døpt 16. samme måned.

Endret av Else B. Rustad
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Else: datoen 16. april står jo ikkje i kykjeboka, så vidt eg kan sjå, derimot Fer: 1ma Pasc: = feria prima pascha = søndag påske altså påskesøndag (1. påskedag). Korrekt? Har du/kan du anbefala ein omrekningstabell eller noe anna hjelpemiddel for å lirka datoar ut av dei gamle kyrkjebøkene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er døpt 1. påskedag, ja, og i 1797 var dette 16. april ifølge Heskestads kalender.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Else B. Rustad skrev:

Indenad: Udm. g., udenad: udm. g. Læst: Catech., Forkl. 18 St. af Bibelh. og 10 Ps. Flid: udm. g.

Neste kolonne: Havt de ægte Kokopper, ifølge Michelsens Attest.

Til ditt siste spørsmål: Johanne er født 12. april og døpt 16. samme måned.

Tusen takk Else. Jeg skjønner det meste, men usikker på hva hun har lest: Katekismen, og 18 stk forklaring til Bibelen, og 10 ett-eller-annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"bibelh" er vel "bibelhistorier/-en"  - altså 18 stykke attforteljingar frå Bibelen

("Bibelsoge" heitte det i "mi" tid...)

Endret av Ivar S. Ertesvåg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.