Gå til innhold
Arkivverket

Hjelp til tyding og forklaring av Kommunikantprotokoll

Martine Flaten
 Del

Recommended Posts

Hei

Jeg har fått et scannet bilde av Kommunikantprotokoll 6 (11.10.1843 - 07.12.1853) side 125 for Garnisonsmenigheten.

Det gjelder personen øverst i boken, Gulbrand Enger. Jeg klarer ikke tyde alt som står på høyre side. Hva betyr alt det som står der? Er det noe man kan søke videre på?

mvh

Martine Flaten

Statsarkivet i Oslo, Garnisonsmenigheten, kommunikant 1849, Gulbrand Enger.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppløysinga i biletet er så grov at teksten er bortimot uleseleg.....

men dei fire kolonnene er "Stilling", "Bopæl", "Foreviste Attester" og "Antall"

I den siste er tal nattverdgjestar summert, så det står "Transport" øvst (altså overført frå førre side).

For Gulbrand står det noko på "stilling", men eg greier ikkje å lese det tydeleg. Kan vere "Piber".

Og så er han 1 person (siste kolonne).

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Ja jeg har slitt fælt med å legge ut orginal bildet siden det er på 3Mb. Måtte komprimere bildet for å få publiser det.

Vet ikke hvordan jeg skal få til tydeligere bilde uten for mange megabyte.

Mvh Martine 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du en sky du kan legge originalen på og dele derfra?  Ellers kan du sende originalen på mail til meg så kan jeg gjøre det for deg 🙂 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har knota fælt med bildet. Finner ikke ut av det altså. Jeg kan godt sende bildet til deg Roy 🙂 

Aner ikke hvordan jeg legger ut i en sky.......

Mvh Martine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel... no er tuba eit litt anna instrument enn det ein "Piber" trakterte...

Men han kan ha "gått gradene", frå "pibe" til tuba  (og sidan eg har spela tuba i korps, er eg forplikta til å rekne det som ei oppgradering).

• Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser den. Vil påstå det er stor forskjell på tuba og fiolin også så jeg tenkte mer i de baner at mannen må ha vært musikalsk og kanskje spilt flere instrumenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...

Gulbrand har nok spelt mange ulike instrument alt på den tida. Han var også med i strykeorkester medan han arbeidde i København  som fiolinmaker. Han ble ein av Nordens beste fiolinmakarar, eg er så heldig å eige nokre av dei flotte instrumenta han bygde.  

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...
På 4.1.2020 den 16.21, Roald Renmælmo skrev:

Gulbrand har nok spelt mange ulike instrument alt på den tida. Han var også med i strykeorkester medan han arbeidde i København  som fiolinmaker. Han ble ein av Nordens beste fiolinmakarar, eg er så heldig å eige nokre av dei flotte instrumenta han bygde.  

Hei Roald

Jeg har ikke sett svaret ditt før nå. Det er jo typisk. Stilig at du eier et par av instrumentene til Gulbrand. Fikk du med deg konserten og foredraget om Gulbrand og hans sønner i oktober i fjor i Norderhov kirke?

Martine

Lenke til kommentar
Del på andre sider