Gå til innhold
Arkivverket

Lokalisering av dåp og konfirmasjon til Anna Bjørnsdatter angivelig født i 1778 på Gardå i Rogaland

Roy Geir Jakobsen Østhus
 Del

Recommended Posts

Sliter litt med å finne dåpen og konfirmasjonen til Anne i kirkeboka.

Hun giftet seg i 1809 med Aadne Helgesen.

Hun ble født i 1778, døde i 1816 og var datter av Bjørn Bjørnsson og Kirsti Torkjelsdatter på bruk 18 på Gardå iht bygdebok.

Hennes yngre søster Malena's dåp er her tror jeg:    (nederst til høre)

SAST, Torvastad sokneprestkontor, H/Ha/Haa/L0001: Ministerialbok nr. A 1, 1753-1800, s. 653-654
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070627650508

Håper noen andre friske øyne klarer se dåpen og konfirmasjonen hennes i kirkeboka 🙂

Endret av Roy Geir Jakobsen Østhus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at Bjørn og Kjersti kommer fra bruk i Jelsa sokn (Kaltveit og Nådland)

https://www.nb.no/items/a98ebf7466726b75fd6024f548f8e67c?page=57&searchText=hauge avaldsnes

Men jeg har foreløpig ikke noen indikasjoner på at de hverken bodde der sammen eller fikk noen barn der.    Det jeg kan se tyder på at de fikk alle barna på Gardå i Skåre Sokn.

Jeg har uansett bladd igjennom den aktuelle kirkeboken for Jelsa også uten å finne noen passende Anna der heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Døpt nyttaarsdag 1778, ført i Nedstrand:

Rogaland fylke, Nedstrand (Hinderå) i Nedstrand (Hinderå), Ministerialbok nr. A 3 (1764-1779), Fødte og døpte 1778, Side 150-151
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070621660189

Kaltveit og Nådland hører til Sjernarøy sogn, Nedstrand prestegjeld

Ser forresten ut som dei bodde på Kyle da - fortsatt Sjernarøy 🙂

Endret av Åsbjørg Susort
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar 🙂

Jeg forventet ikke dåpen skulle være ett helt annet sted ?

Er det andre indikasjoner en navnet på faren som gjør dette til rett Anna ? 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fadder fra Nådland f.eks.

Måtte dobbelsjekke og ser at eg tok litt feil mht Nådland og Kaltveit forresten.

Ombo og Sjernarøyane er delt mellom forskjellige prestegjeld og sogn

Nådland hørte til Jelsa, Kaltveit til Hjelmeland og Kyle til Nedstrand og folket brukte ofte den kyrkja som passa best for anledningen...

Nå er Sjernarøyane og halve Ombo i Finnøy og resten av Ombo i Hjelmeland... Bare for å gjøre det meir forvirrende 🙂 

Endret av Åsbjørg Susort
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Åsbjørg Susort skrev:

Fadder fra Nådland f.eks.

Måtte dobbelsjekke og ser at eg tok litt feil mht Nådland og Kaltveit forresten.

Ombo og Sjernarøyane er delt mellom forskjellige prestegjeld og sogn

Nådland hørte til Jelsa, Kaltveit til Hjelmeland og Kyle til Nedstrand og folket brukte ofte den kyrkja som passa best for anledningen...

Nå er Sjernarøyane og halve Ombo i Finnøy og resten av Ombo i Hjelmeland... Bare for å gjøre det meir forvirrende 🙂 

Så er det en feil i bygdeboka da som sier både Nådland og Kaltveit tilhørte Jelsa sokn.... ? 🙂    

Skal være glad når jeg er "ferdig" å rote der borte hvor jeg ikke stort vet noe om sokn osv 😛  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prestegjeld og sogn - og hvilke gårder hørte til hvor - varierte opp gjennom åra...

Ved 1801-tellinga hørte Nådland (Naadeland) til Jelsa, Kaltvedt finn du både i Hjelmeland og Jelsa, men ved dåpen til Anna budde dei på Kyle (Kylo) som gjorde at dei da hørte til Sjernarøy sogn, Nedstrand prestegjeld...

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok 🙂

Mange takk for hjelpa 😁

Hadde nok ikke funnet henne selv når hun var født en annen plass en søstera. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.